Son-Boxtel-St. Michielsgestel-Son 66 km

Photo ofSon-Boxtel-St. Michielsgestel-Son 66 km Photo ofSon-Boxtel-St. Michielsgestel-Son 66 km Photo ofSon-Boxtel-St. Michielsgestel-Son 66 km

March 16, 2015
March 2015

near Wolfswinkel, Noord-Brabant (Nederland)

Tocht voor de racefiets door het stroomgebied van de Dommel tussen Son, Boxtel en Sint-Michielsgestel. Je kruist de Dommel diverse keren en rijdt er ook stukken langs of parallel aan. Je rijdt over asfalt, klinkers of geasfalteerde fietspaden. Er zit één stukje halfverhard fietspad in (zie waypoint), dat te doen is op de racefiets maar ook makkelijk te vermijden.
De tocht begint vanaf de parkeerplaats bij Thermae Son, waar je na het fietsen nog even kunt zwemmen of naar de sauna. Je rijdt al vrij snel het landelijke gebied ten zuidwesten van Sint-Oedenrode in met veel kippenstallen. Je komt hier ook bij het stukje van 600 meter halfverhard fietspad (zie waypoint voor informatie als je dit stukje niet op de racefiets wil doen). Via Boskant rijd je een gebied met veel boomgaarden in, en rijd je parallel aan de Dommel richting Liempde. Vlak voor Liempde gaat het rechts een mooi fietspad op dwars door de Dommel vallei richting Olland. Hier rijd je richting Boxtel, waar je op een fietspad langs de Dommel aan de rand van de bebouwde kom richting het centrum rijdt. Dit is een gemengd fietspad/wandelpad. Bij het centrum van Boxtel maak je een rondje om de kerk en vervolgt je weg door de wijken Munsel en Selissen. Je rijdt richting Esch, waarvan een stukje over een smal fietspad met scherpe bochten en vervolgt daar je weg over het fietspad parallel aan de weg naar Sint-Michielsgestel. Je rijdt hier door het bos. Bij Sint-Michielsgestel maak je een lusje naar het noorden langs het instituut voor doven en langs de Dommel. Vanuit hier rijd je weer naar het zuiden langs molen de Genenberg en dan over rechte landelijke wegen naar Sint-Oedenrode. Hier slinger je wat langs de Dommel en het door het centrum om de A50 bij de afrit van de snelweg te kruisen. Vanaf hier volg je een fietspad door de Dommel vallei richting Nijnsel en vanaf daar is het niet ver meer terug naar Son.
Horeca in onder meer Olland, Boxtel, Sint-Michielsgestel en Sint-Oedenrode. Route Son/ Boskant/ Olland/ Boxtel/ Esch/ Sint-Michielsgestel/ Sint-Oedenrode/ Nijnsel/ Son.

Halfverhard fietspad

Een stukje halfverhard fietspad dat overgaat in een halfverharde weg, totaal 620 meter. Goed te doen op de racefiets (geen grote stenen), als je wat langzamer rijdt. Als je er geen zin in hebt, kun je links houden en na 600 m rechts de Hoogstraat in, en na 800 meter weer rechts Vernhout in en dan na ruim 200 meter kom je terug op de route.

• frankheijman Apr 7, 2020

Bijzonder mooie route. Weinig verkeer en veel natuur. genieten.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Apr 8, 2020

Mooi Frank! Bedankt voor de review!