Seven Summits

1917
May 7, 2024
May 2024

near La Gleize, Валонія (Belgique)

Totaal aantal hoogtemeters: 2000

1) Côte de Bru (op 9km)

Stijgingspercentage 4,1% / Maximaal (500m) 5,8% / Lengte 6,6 km / Hoogteverschil 266 m

De Côte de Bru is een voor velen totaal onbekende beklimming. De beklimming deelt het eerste stuk met de bekendere Côte de Lorcé, maar gaat al snel haar eigen weg. Een indrukwekkende 266 meter hoogteverschil en ruim 6 kilometer bijna non-stop klimmen; de statistieken liegen er niet om. Na het verlaten van de Côte de Lorcé (net voor de haarspeldbocht links aanhouden) loopt het stille weggetje geleidelijk en niet al te steil door het dal omhoog. Het wegdek is er hier en daar slecht aan toe, maar de prachtige omgeving compenseert genoeg. Fraaie stukken bos, rotsblokken en een kabbelend beekje maken deze beklimming een lust voor het oog. In de laatste kilometer geven twee haarspeldbochten het moeilijkste stuk van de beklimming aan, maar nergens is het echt steil. Een echte klim voor diesels.

2) La Levée (op 25km)

Stijgingspercentage 5.2% / Maximaal (500m) 7.5% / Lengte 4.8 km / Hoogteverschil 252 m

La Levée is een prima alternatief voor de monotone Ancienne Barrière en waarmee het alleen het laatste stuk deelt. De beklimming start net iets ten noordoosten Chevron in het Liennedal, bij de afslag richting Rahier. Direct valt de schoonheid van het dalletje hier op. In alle rust kun je hier gestaag naar boven klimmen. Bij het eerst huis sla je rechtaf. Officieel verboden in te rijden. Het asfalt is matig van kwaliteit, maar de weg kronkelt heerlijk door bossen en aan de rand van weilanden naar boven. Aangekomen in het gehucht Froidville volg je de grotere weg rechtaf. Vanaf hier blijft de weg in een rechte lijn lichtjes klimmen langs de rand van de heuvel. Dit resulteert in een geweldig uitzicht over het heuvellandschap. Aangekomen bij de t-splitsing linksaanhouden richting Trois-Ponts. Dit zijn de laatste 2 kilometer van de beklimming van l'Ancienne Barrière.

3) Côte d'Aisomont (op 38km)

Stijgingspercentage 4,7% / Maximaal (500m) 7% / Lengte 4,8 km / Hoogteverschil 226 m

De Côte d'Aisomont is de noordwestelijke variant van de Côte de Wanne en is de langste, maar makkelijkste versie van deze Côte. De beklimming start in Trois-points. Door het constante klimpercentage is dit een bijzondere prettige klim. Ideaal om het motortje niet te overbelasten. Maar zoals Hinault ooit zei, elke klim is zwaar, het hangt slechts af van de snelheid waarmee je het oprijdt. De beklimming start bij het beste frietkot van de wijde omgeving. Volg de borden richting Wanne, verdwalen is bijna onmogelijk. Langs het spoor stijgt het hier amper, maar bij het station wordt een mooi percentage van zo’n 7% ingezet. Na het spoort wordt je bovendien ook nog getrakteerd op een mooie haarspeldbocht en rijd je langzaam het bos in. De kilometer hierna is het even doorzetten, maar aangekomen in het gehucht Nouprez wordt het voelbaar makkelijker. Vanaf hier kronkelt de weg door mooie grashellingen langzaam naar boven. Met stijgingspercentages rond de 5% heb je alle tijd om te genieten van de mooie natuur. De top ligt naast de skipiste, iets voorbij het dorp Aisomont.

4) Mont-le-Soie (op 49km)

Stijgingspercentage 6% / Maximaal (500m) 9% / Lengte 4,1 km / Hoogteverschil 247 m

De Mont-le-Soie start net als de Côte de Wanne vanuit Grand-Halleux, maar klimt iets zuidelijker naar een enorme manege op een plateau. De beklimming kenmerkt zich vooral door het ontbreken van echte bochten en een slaperig gevoel, maar moet absoluut niet onderschat worden. Ruim 4 kilometer komen de percentages nergens onder de 5%, een ideale beklimming om jezelf (of je fietsvrienden) echt goed leeg te rijden. Pak in Grand-Halleux de weg richting Vielsalm en pak nog in het dorp in de flauwe bicht de afslag links richting Mont-le-Soie. De komende kilometer klim je onder gemiddeld 7% door een mooie open heuvellandschap. Richting het bos wordt het nog een tandje moeilijker. Daarna wordt het makkelijker maar klimt het in rechte lijn redelijk eentonig door naar boven. Hier kun je jezelf volledig leegfietsen. Het lijkt eindeloos te duren voordat je de top bereikt. Een groot open veld aan de rechterkant verraadt dat je er bijna bent. De top ligt bij de manege.

5) Côte de Lamonriville (op 72km)

Stijgingspercentage 4,8% / Maximaal (200m) 8,1% / Lengte 4 km / Hoogteverschil 189 m

De Côte de Lamonriville en de Côte de Ronxhi lopen parallel aan elkaar van Bellevaux naar het plateau ten zuiden van Malmedy. De Côte de Lamonriville is de meest doorsnee beklimming van de twee. Door het gelijkmatige karakter is het een prima beklimming om de benen eens flink te testen. Pak op de grote weg bij Bellevaux richting Malmedy in de bocht de afslag richting Ligneuville. Na enkele honderden meters makkelijk klimmen linksaf richting Lamonriville. Hier wordt langzaam het stijging niveau van gemiddeld 7% ingezet. in het gebucht Lamonriville de weg volgen naar links. Voor je gevoel ben je al bijna boven op het plateau maar gaat nog even door. De top ligt voor het dorpje Hedomont.

6) Tros Marets (eerste deel) (op 82km)

Stijgingspercentage 4,2% / Maximaal (500m) 8,1% / Lengte 4,4 km / Hoogteverschil 195m

De beklimming start in Bévercé, ook bekend als startpunt van de kuitenbijter Ferme Libert. De beklimming van Tros Marets (ook bekend als Mont Rigi) blijft echter doorgaande weg richting Eupen volgen. Direct na het dorpje begint de klim vlot. Al snel maak je een mooie kurkentrekkende-bocht over het riviertje. De beklimming klimt op een zeer vriendelijke hellingsgraad door. Als er niet al te veel auto's rijden is het hier echt genieten.

7) Le Rosier Nord (op 104km)

Stijgingspercentage 4,9% / Maximaal (500m) 7,3% / Lengte 6,1 km / Hoogteverschil 302 m

De noordelijke variant van de Rosier die vertrekt vanuit Spa is een ideale trainingsklim. Door de lengte (ruim 6 kilometer) en continue stijgingspercentages (gemiddeld 5%) is deze beklimming ideaal om jezelf te testen. Ook begrijp je op deze klim opeens wat 'vermogen' inhoudt. Iets wat buiten de Alpen niet altijd meteen duidelijk is. Bovendien slingert de beklimming over een redelijk rustige weg door een prachtig bos. Een echte topper dus. De start van de klim ligt midden in Spa en is niet gemakkelijk te vinden. Pak bij het dalstation van het bergtreintje de afslag richting Creppe. Bij de (goede) snackbar sla je direct linksaf de Place Verte in. Volg deze weg totdat je onder een spoorviaduct rijdt. Dit is de start van de beklimming. Door de villawijk klimmen we langzaam Spa uit. Zodra we in het bos zitten begint een prachtig gedeelte van de beklimming. Met een aantal mooie haarspeldbochten kronkelt de weg omhoog door een verkoelend bos. Zo nu en dan rij je langs prachtige landhuizen ter waarde van wel duizenden carbonfietsen. Na de haarspeldbochten begint het moeilijke gedeelte van de klim. De percentages zijn gelijk, maar de weg maakt hier geen bochten meer, waardoor je minder het idee hebt dat je klimt. En je moet hier nog 2 kilometer flink doortrappen voordat je de top bereikt. Nog even doorfietsen en je hebt 300 hoogtemeters gemaakt. Op de t-splitsings iets na de top komt van links de Rosier Est (moeilijkste variant) en rechtdoor de Rosier Sud (makkelijke langlopende beklimming).

BRON: https://www.klimtijd.nl/

Routering: Racefiets - mooiste

Grand-Halleux

Guillaume Lambert, de Belgisch ingenieur en professor mijnbouw aan de Katholieke Universiteit Leuven die een drijfveer was achter de ontginning van de Kempens steenkool, werd geboren in het dorpje Grand-Halleux op 6 april 1818. Guillaum Lambert herontdekte ook de bron van het mineraalhoudend water Bru waarvan de uitbating door de monniken van de abdij van Stavelot ten tijde van de Franse Revolutie was stopgezet.

December 44 Museum

Het museum "December 1944" geeftgetrouw de geschiedenis weer en laat de bezoekers een van de belangrijkste collecties van Europa zien. Het laat op levendige wijze de geschiedenis herleven, door 15 dioramas, (pantser)voertuigen, geschut, 85 modellen, allemaal voorzien van originele uitrusting, evenals algemeenheden, meer dan duizend insignes, wapens en uitrusting, zoals ceintuurgespen, helmen en petten, affiches, kranten, en een indrukwekkende hoeveelheid materiaal, toendertijd gevonden in La Gleize. Voor het militaire aspect, nooit getoonde fotos, kaarten, maquettes, dokumenten en tijdsgebonden films die de operaties verduidelijken. De tanks "Köning Tiger" en "Golath", de 120 mm mortier, het anti-tankgeschut "pak 37", de persoonlijke kaartenstandaard van J.Peiper, de maquettes en gevechtskaarten, brokstukken van vliegtuigen, foto's die ter plaatse werden genomen, de film die werd opgenomen in Stoumont La Gleize tijdens de slag, en oneindig veel voorwerpen die op het strijdveld werden teruggevonden verlenen dit museum een enorme authentieke waarde. Of zoals de veteranen het graag uitdrukken : "hier ruikt men nog het kruit"...

Het Maison Villers

La Maison Villers mag zich zonder schroom meten met de grootste architecturale werken uit de 18de eeuw. Het huis telt vijf traveeën op drie niveaus en is gemaakt van baksteen en kalksteen. Het heeft een voorportaal en een keuken met tegels van Delfts blauw. Het zogenaamde Vierseizoenensalon wordt gesierd met schilderijen die de geneugten van elk seizoen voorstellen. Op de eerste verdieping mag het grote Jachtsalon uitpakken met prachtige doeken die aansluiten op de lambrisering, met motieven die de verschillende aspecten van de lange jacht oproepen. Het aangrenzende Muzieksalon werd dan weer verfraaid met doeken met dieren- en bloemenmotieven, een beetje op Chinese wijze. Het Maison Villers is het enige patriciërshuis uit het begin van de 18e eeuw dat de bombardementen van 1944 heeft overleefd. Geklasseerd monument (21-08-1985) Staat op de lijst met uitzonderlijk erfgoed van Wallonië.

Monument de Rochelinval

Een monument ter ere  van de 3 Ardense Jagers, gedood op deze plek op 10 mei 1940 Rochelinval is een rustig dorpje in de Belgische Ardennen dat uit vijftien huizen bestaat.  Het dorpje ligt op een heuvel aan de westelijke oever van de Salm. Op 10 mei 1940 hadden een paar koppige Ardense Jagers besloten om de Duitse opmars naar het westen te vertragen.  Het Regiment van de Ardense Jagers in één van de vier infanteriebataljons van de Belgische Krijgmacht.  Korporaal Royer, en soldaten Baleine en Streel hebben deze moedige keuze met hun leven betaald. InfoSalm : +32-80/21.50.52. - www.vielsalm-gouvy.be

Monument van Tigeonville

Monument dat herinnert aan de strijd van 10 mei 1940 in de buurt van Rochelinval. De Slag: Op 10 mei 1940 wordt de linkeroever bewaakt door de Ardense Jagers (Chasseurs Ardennais). Zij wachten de vijand op die gesignaleerd wordt in de omgeving van Wanne. De 5e Cie van het 3e Regiment, vooruitgeschoven tot Rochelinval, verspert de toegangsweg. Het peloton van onderluitenant Liégeois observeert de Route de Wanne vanaf de voet van de heuvel van Rochelinval. Om 14.00 u. verschijnen Duitse ruiters van de 8e Infanteriedivisie ten zuiden van Spineux. De Ardense Jagers openen het vuur. De vijand onderneemt dan een reeks frontale aanvalsacties maar slaagt er niet in de doortocht te forceren. Om 15.30 u. loopt een aanval op de rechterflank uit op een mislukking. Om 16.20 u. volgt een nieuwe aanval, opnieuw zonder resultaat. De vijand begrijpt dat hij grotere middelen moet inzetten. Om 18.00 u. begint een grote omtrekkende beweging door de bossen ten noorden van de stelling, en er breekt een gevecht uit om deze stelling te veroveren. Het Belgische peloton wordt in tweeën gesneden. Dit Duitse succes doet echter het vijandelijke vuur ten oosten van de rivier stoppen, want men vreest eigen mensen te raken. Onderluitenant Liégeois profiteert van deze onderbreking en slaagt erin het bevel tot terugtocht door te geven. Drie van zijn mensen vallen in handen van de vijand, maar deze heeft vier kostbare uren verloren. De opdracht van de Ardense Jagers is dus vervuld. InfoSalm : +32-80/21.50.52. - www.vielsalm-gouvy.be

Le Waux-Hall

Uitgekiend ingeplant buiten het centrum van Spa, bij de wegen die naar de bronnen leiden die de faam van de oude kuurstad hebben gevestigd, ligt de Waux-Hall, die een van de oudste speelzalen van Europa zou zijn. Dt werk van de Luikse architect Jacques-Barthélemy Renoz, van de stucwerker Antoine-Pierre Franck en de schilder Henri Deprez, dit grote gebouw met zijn harmonieuze proporties, werd in drie fasen opgetrokken in het laatste derde van de 18e eeuw. Achtereenvolgens kwam er het voorgebouw en de zijvleugels, het achtergebouw en de laatste vleugel die herbouwd werd in de tweede helft van de 20e eeuw. De sobere architectuur aan de buitenzijde, waarvoor baksteen en blauwe steen werd gebruikt, contrasteert sterk met het weelderige interieur met zijn stucwerk en plafondschilderingen, marmeren schoorstenen, spiegels enz. die te vinden zijn in de vijf zalen van de bovenverdieping, waaronder de balzaal. In de loop der tijden kende deze 'speel- en vergaderzaal' verschillende bestemmingen: militair hospitaal, protestantse tempel, school, weeshuis, gemeentelijk museum en zetel voor lokale verenigingen. De restauratie van de buitenzijde, de eerste fase van een globale restauratie, werd beëindigd in 2009. Het weelderige interieur heeft opnieuw zijn mooie verpakking en het monument heeft nu zijn vroegere glorie herwonnen. Het steekt in een bleekroze kleur, de hekkens in smeedijzer kregen een vergulden topje, de oude ramen zijn gerestaureerd en kregen ambachtelijk geblazen glas... Geklasseerd op 24 -07-1936 Uitzonderlijk erfgoed van Wallonië

Eglise Notre-Dame et Saint-Remacle

De grote kerk in het centrum van de stad, dichtbij het casino en de thermen, dateert slechts van 1885, maar door haar neoromaanse Rijnlandse stijl doet ze veel ouder aan. Ze is opgetrokken in blauwe hardsteen. Binnen vallen verschillende beelden en schilderwerken op: het hoofdaltaar, de preekstoel, het verheven beeldwerk in de rechterdwarsbeuk met een stel engelen, zes mooie houten beelden in het midden van het schip en verschillende schilderijen. De kerk bezit tevens een nieuw orgel dat goed past in het overige meubilair. Koningin Marie-Henriette, echtgenote van koning Leopold II, verbleef lange tijd in Spa. Ze schonk het glasraam van de linkse dwarsbeuk. Ze woonde elke zondag de mis bij in deze kerk. Ook haar uitvaart vond er plaats in 1902.

Brasserie de Bellevaux

Brasserie de Bellevaux is een Belgische familiale huisbrouwerij gelegen in het Luikse dorp Bellevaux, onderdeel van Bellevaux-Ligneuville, een deelgemeente van Malmedy in de Oostkantons.
Brasserie de Bellevaux werd opgestart in 2006 door de Nederlanders Carla en Wil Schuwer-Berghuis en zoon Tom. Wil Schuwer was lange tijd apotheker, maar werd op latere leeftijd bierbrouwer. De brouwerij serveert sinds 2007 bier en streekgerechten op afspraak in de 'verbruiksruimte', een volledig verbouwde boerderij met terras en kinderspeeltuin.

Poteau

Het gehucht Poteau nabij Vielsalm zou een vergeten dorpje tussen Vielsalm en Recht zijn, ware het niet dat hier zwaar gestreden werd in het Ardennenoffensief tijdens Wereldoorlog II. De Amerikaanse 14th Cavalry Group liep er op 18 december 1944 in de hinderlaag van de Duitse Kampfgruppe Hansen. Hier is ook een museum dat je alles over deze geschiedenis vertelt en nog veel meer over de Slag om de Ardennen.

Grenspaal 111

Grenspaal 111 geeft de voormalige grens tussen Pruisen en België aan. Deze grens dateert van voor 1920. In 1920 werd deze grens verlegd in het kader van het Verdrag van Versailles. De Oostkantons werden afgescheiden van het Duitse Rijk en aan België gehecht. Ze dienden als compensatie voor de door België geleden oorlogsschade in de Eerste Wereldoorlog. Deze 20 tot 50 km brede grensstrook werd na een vijfjarige overgangsperiode in 1925 volledig in het Belgisch staatsverband opgenomen. In Duitsland duidt men dit gebied ook wel aan als «Eupen-Malmedy», naar de beide voormalig Pruisische Landkreise. Met uitzondering van Neutraal-Moresnet waren deze districten vanaf 1815 Pruisisch geweest. De kantons Eupen en Malmedy werden in 1920 bij België gevoegd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog voegde Hitler ze in 1940 weer bij Duitsland. Maar dat werd ongedaan gemaakt na de oorlog.

Spa

Spa is een stad en gemeente in de Belgische provincie Luik en het arrondissement Verviers, aan de rivier de Wayai. De gemeente telt ruim 10.000 inwoners. De thermen van Spa staan sinds 2021 op de UNESCO-Werelderfgoedlijst als onderdeel van de Historische kuuroorden van Europa.Volgens een in toeristische milieus populaire en ook door het mineraalwaterbedrijf Spadel vaak gebruikte verklaring, zou het toponiem 'Spa' afgeleid zijn van het Latijnse sparsa, voltooid deelwoord van spargere, wat 'opwellen' of 'spuiten' betekent, en zou Spa dus opwellende bron betekenen. Waarschijnlijker dateert de naam uit de Romeinse periode, toen de Romeinen het Spa-mineraalwater allerlei geneeskundige krachten toedichtten en de plaats Aquae Spadanae werd genoemd. Sinds de middeleeuwen werden allerlei ziekten die verondersteld werden het gevolg te zijn van ijzertekort in het bloed behandeld door het drinken van ijzerhoudend bronwater. Toen ijzermeester Colijn De Wolf uit Breda hiervoor in 1326 een kuur bedacht, noemde hij zijn waterbron Espa, wat in het oud-Waals 'fontein' betekent.

La Gleize

La Gleize is een dorpje in de Belgische provincie Luik en een deelgemeente van Stoumont. Op het grondgebied liggen nog verschillende gehuchten en dorpjes verspreid, onder meer Cheneux en Moulin-du-Ruy , Monceau, La Venne, Borgoumont, Cour, Roanne, Heilrimont, Egbômont, Ruy en Andrimont. Door La Gleize stroomt de Amblève.

Werbomont

Werbomont is een plaats en deelgemeente van de Belgische gemeente Ferrières. Werbomont ligt in de provincie Luik en was tot 1 januari 1977 een zelfstandige gemeente.

PictographFountain Altitude 0 ft

Barisartbron

De Barisartbron is een bron in de Belgische gemeente Spa. De bron ligt ten zuiden van Spa in het bos aan de weg Rue de Barisart. Het water van de bron is afkomstig uit het Veen van Malchamps.
Het water van de Barisartbron wordt in een veld hogerop gewonnen door Spa Monopole en wordt verkocht onder de naam "Spa Barisart". Het water van de Barisartbron is koolzuurhoudend en is van een vergelijkbaar type als die van de Marie-Henriettebron.

Géronstèrebron

De Géronstèrebron is een bron in de Belgische gemeente Spa. De bron ligt ten zuiden van Spa in het bos, vlak bij de plek waar de Chemin des Fontaines en Route de la Géronstère op de Rue de Barisart uitkomen. Het water van de bron is afkomstig uit het Veen van Malchamps.
De bron heeft als bijnaam l’Enragée en zou door tsaar Peter de Grote regelmatig bezocht zijn. Het water heeft een zwavelsmaak en het ijzerhoudende en koolzuurhoudende water wordt in de volksmond aanbevolen voor aandoeningen van de luchtwegen.

Col du Rosier

De Col du Rosier is een beklimming ten zuiden van Spa in de Waalse Ardennen. De klim vanuit het zuiden vormt vrijwel elk jaar een onderdeel in de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik. Het is een lange helling van 4,5 km die vooral in het begin steil is.
De Col du Rosier is bekend van de Rosiertest. Het gaat hierbij om de klim vanuit Spa. Deze gaat over een afstand van 5,6 km met een gemiddeld stijgingspercentage van meer dan 5%. De tijd die wordt neergezet over de klim aan het begin en aan het eind van een dag stevig fietsen blijkt een goede maat te zijn voor de klassering in een Cyclosportive.

Malmundarium

Het Malmundarium, een erfenis uit het verleden waarvan de kinderschoenen teruggaan tot 648 toen de benedictijner monnik Remaclus en enkele van zijn collega’s zich in een  woeste streek  vestigden. Het klooster van Malmedy en dat van Stavelot zullen een abbatiaal prinsdom vormen. Zij zullen een gemeenschappelijk leven kennen van meer dan 1.100 jaar tot aan de Franse Revolutie. Het klooster verliest alsdan zijn godsdienstige functie. Vooreerst het Franse Regime, vervolgens het Pruisische Regime in 1815 en het Duitse Regime in 1870 zullen gebruik maken van de gebouwen naar hun eigen believen wat meteen talrijke aanpassingswerken met zich zal brengen. De verschillende opgravingscampagnes zullen het licht werpen op de getuigen van de ganse levensduur van het klooster, sedert zijn stichting in de VIIe eeuw tot op het ogenblik dat het door de monniken werd verlaten op het einde van XVIIIe eeuw. In 1985 beslist de stad Malmedy dit erfgoed uit het verleden te verwerven met de ambitie, dankzij de financiële steun van het Waals Gewest, er een cultureel en toeristisch werktuig van eerste rang van te maken en het zijn oorspronkelijke bestemming terug te schenken : het historisch en toeristisch hart van Malmedy. Vandaag heeft het klooster, herdoopt tot Malmundarium, zijn gedaanteverwisseling beëindigd en is het een volwassen toeristische attractie geworden. Twee niveaus, 3.000 m2 met audiogids om de geschiedenis te kunnen ontdekken, (historium, schatkamer van de kathedraal), de folklore en de oude industrieën van de regio (de ateliers van het leer en van het papier). www.malmundarium.be

Brasserie

België is wereldberoemd om zijn bier. Geen enkel land heeft zo‘n grote verscheidenheid aan bierstijlen en -smaken. In het dorp Bellevaux, vlak bij Malmedy bevindt zich één van de bijzondere Belgische bierbrouwerijen. Vier karakteristieke bieren (Blonde, Brune, Blanche en Black) worden hier met Ardens bronwater gebrouwen in prachtige roodkoperen ketels. Rondleidingen, ook in het Nederlands, worden gegeven op dagen waarop het proeflokaal geopend is en wel om 16 uur. Reserveren is voor dit tijdstip niet noodzakelijk. Niet alleen voor bierliefhebbers is Brasserie de Bellevaux een leuke bestemming. De brouwerij is ook het vertrek- en aankomstpunt voor vier wandelingen van verschillende lengte. De routebeschrijvingen zijn gratis verkrijgbaar bij de brouwerij of te downloaden van de internetpagina. Uiteraard kunnen de gasten na de wandeling hun dorst lessen met een lekker ter plaatse gebrouwen biertje (of een ander drankje!) in het gezellige proeflokaal of op het beschutte terras. Hier worden ook heerlijke streekproducten geserveerd. In de leuke boutique van de brouwerij vinden de bezoekers bier om mee te nemen, maar ook allerlei andere lekkere streekproducten.OPENINGSUREN : Proeflokaal: ZA + ZO 11:00-18:00 | 18/07 – 02/09: WO - ZO 11:00-18:00 Gesloten van 01/01 – 18/02/2012 Rondleidingen: alle dagen waarop het proeflokaal is geopend om 16:00 Groepen vanaf 10 pers.: op aanvraag.PRIJZEN : Kinderen < 12 jaar: gratis Volwassenen: 6€ (inclusief proeven van 2 biersoorten) www.brasseriedebellevaux.be

Mont-le-Soie

https://www.strava.com/segments/1192494 De Mont-le-Soie start net als de Côte de Wanne vanuit Grand-Halleux, maar klimt iets zuidelijker naar een enorme manege op een plateau. De beklimming kenmerkt zich vooral door het ontbreken van echte bochten en een slaperig gevoel, maar moet absoluut niet onderschat worden. Ruim 4 kilometer komen de percentages nergens onder de 5%, een ideale beklimming om jezelf (of je fietsvrienden) echt goed leeg te rijden. Pak in Grand-Halleux de weg richting Vielsalm en pak nog in het dorp in de flauwe bicht de afslag links richting Mont-le-Soie. De komende kilometer klim je onder gemiddeld 7% door een mooie open heuvellandschap. Richting het bos wordt het nog een tandje moeilijker. Daarna wordt het makkelijker maar klimt het in rechte lijn redelijk eentonig door naar boven. Hier kun je jezelf volledig leegfietsen. Het lijkt eindeloos te duren voordat je de top bereikt. Een groot open veld aan de rechterkant verraadt dat je er bijna bent. De top ligt bij de manege.

Top Côte de Wanne

De Côte de Wanne wordt het meest beklommen vanuit Grand-Halleux. Maar de variant via Spineux wordt steeds bekender wat deze zit sinds een aantal jaar in Luik Bastenaken-Luik. Traditioneel is dit de plek waar de koers 'echt' begint, de plek waar de kanshebbers zich als eerste zullen laten zien. De beklimming start direct in Grand-Halleux bij de afslag richting Wanne. Direct begint het te stijgen. Deze eerste pukkel is slechts 800 meter lang, dus wie bravoure knalt hem hier vol in. Na een korte afdaling staan we aan het begin van het echte werk. Vergeet niet - hoe moeilijk de beklimming ook is - de komende kilometers te genieten van het prachtige landschap en de bijzondere sfeer die hier heerst. De heuvel van Wanne wil in heel veel dingen meedoen met zijn grote broers in de Alpen. Zonder dat je het door hebt begint de kleine geasfalteerde weg serieus te stijgen. Aangekomen in het prachtige gehucht Lavaux zitten al veel mensen er doorheen, maar hier begint het echte werk. Ruim 800 meter lang ligt het stijgingspercentage boven de 11% Pas als je bij het einde van de weg afslaat naar rechts heb je het idee dat je weer kunt gaan fietsen in plaats van stoempen. Het laatste gedeelte van de beklimming ligt in het bos, op een warme dag hangt hier een heerlijke verkoelende lucht. Na de eerst afslag links beginnen de percentages fors af te nemen. Nog 500 meter en je staat op de top. Je hebt bijna 200 hoogtemeters gewonnen. Enkele honderden meters verder ligt het prachtige heuveldorpje Wanne.

côte de Haute-Bodeux

Tussen Basse-Bodeux en L'Ancienne Barrière ligt vrij onbekende beklimming waarmee je de drukke provinciale weg kunt ontlopen. De Côte de Haute-Bodeux scoort niet alleen vanwege de rust, hij is ook nog een mooi en soms venijnig. De start van de beklimming ligt verscholen in het dorpje Basse-Bodeux en is niet heel makkelijk te vinden. Verlaat in het dorpje de doorgaande weg richting de kerk (staat aangegeven met bordje Eglise Basse-Bodeux). Daarna direct links en ook direct weer rechts. Verscholen tussen de bomen, langs enorme wallen, verlaat je het dorp. Met bijzonder lage stijgingspercentages is er nog niets aan de hand. Na enkele huisjes maakt de weg een slinger en is het even vreselijk steil met stukjes van ruim 15%. Nadat de verzonken weg weer boven het landschap komt wordt het langzaam steeds ietsje makkelijker tot Haute-Bodeux. Na het dorpje wordt het weer iets moeilijker en klimt de weg nog ruim een kilometer door, eerst door wielanden daarna door het bos.

La Levée

La Levée is een prima alternatief voor de monotone Ancienne Barrière en waarmee het alleen het laatste stuk deelt. De beklimming start net iets ten noordoosten Chevron in het Liennedal, bij de afslag richting Rahier. Direct valt de schoonheid van het dalletje hier op. In alle rust kun je hier gestaag naar boven klimmen. Bij het eerst huis sla je rechtaf. Officieel verboden in te rijden. Het asfalt is matig van kwaliteit, maar de weg kronkeld heerlijk door bossen en aan de rand van weilanden naar boven. Aangekomen in het gehucht Froidville volg je de grotere weg rechtaf. Vanaf hier blijft de weg in een rechte lijn lichtjes klimmen langs de rand van de heuvel. Dit resulteert in een geweldig uitzicht over het heuvellandschap. Aangekomen bij de t-splitsing linksaanhouden richting Trois-Ponts. Dit zijn de laatste 2 kilometer van de beklimming van l'Ancienne Barrière.

Casino van Spa

In 1763 opent hier in Spa het eerste moderne casion van Europa zijn deuren. Hier wordt op een voorloper van de huidige roulette gespeeld, de E.O.. De rijke lui konden er dus op een "veilige" manier geld inzetten op een spel, zonder zich zorgen te maken over gesjoemel zoals bij paardenrennen waarbij al eens iets werd "afgeproken" wie er zou winnen. Al snel werdt gokken zeer populair en wordt het zelfs een van de belangrijkse redenen om naar een kuuroord af te zakken.

Auteur:

Vert de Pommier (La Gleize)

In zomer op het zonnig terras of aan de kachel van de winterhut.
Er is altijd een zalig en rustig moment in het cafe/restaurant "le vert de pommier"...
Gevarieerde en regionale kaart
Restaurant van 60 zitplaatsen, terras van 70 zitplaatsen en veranda van 30 zitplaatsen.
Opening van de keuken: Tijdens de week van 12 tot 14U en van 17 tot 21U
Tijdens het weekend, doorlopend open tot 22U (op zondag tot 21U)

Snacks worden geserveerd van 14U tot 18U.
Reservatie is in het weekend aan te raden.
U kunt eveneens over meeneemgerechten beschikken. U krijgt dan een korting van 10%.
Traiteurdienst om mee te nemen of te leveren
Feestzaal van 60 zitplaatsen

OPENINGSTIJDEN:
– Schoolvakanties: 7 dagen op 7
– Van 12/11 tot Paasvakanties: gesloten op din., woe en dond. (behalve schoolvakanties)
– Na de Paasvakanties tot 11/11: gesloten op woensdag (behalve schoolvakanties)

We beschikken over verschillende types logementen:
7 Kamers van 3 tot 6 personen
6 Appartementen van 2 tot 7 personen
1 Chalet van 13 personen
6 Woningen van 6 tot 11 personen

Aux Ecuries de la Reine activiteiten:

Ons domein biedt veel ontspanningsmogelijkheden:
Speeltuin
Tafeltennis
Vogelpik
Verwarmd openlucht zwembad met tuinmeubelen
Gezelschapsspelen in de gemeenschappelijke salons, in de gang van de appartementen en in de woningen
Badminton, luchtkasteel, trampoline en petanque naast het restaurant
Verschillende DVD's zijn gratis beschikbaar aan de receptie
Fiets- en wandelkaart te koop in de receptie (7€)
...

PictographCastle Altitude 0 ft

Chateau Froidecour Stoumont

Chateau de Froidcour staat op de monumentenlijst sedert 1989. Tussen de dorpen Stoumont en La Gleize, in een schitterende omgeving en alle aandacht op zich trekkend, domineert het château de Froidcour de vallei van de Amblève. Er bestond eerder op deze plaats een ander kasteel dat in de middeleeuwen werd gebouwd om de vallei te bewaken. Rond 1600 werd het vervangen door een ander kasteel Chateau de Salm genaamd, dat de zetel was van de heerlijkheid van Stoumont. Het ontstaan van de heerlijkheid van Froidcour, genoemd naar zijn eerste bewoners, blijft een raadsel. Het kasteel was bereikbaar via een ophaalbare brug. In de vroege 15de eeuw onderhield zij zeker sterke bindingen met de abdij van Stavelot-Malmedy. Vanaf de 16de tot de Franse Revolutie was het de hoofdverblijfplaats van de graven van Lynden, baronnen van Froidcourt. Het kasteel werd vernietigd in het begin van de 20ste eeuw. Het huidige château de Froidcour, een indrukwekkend gebouwencomplex met slottoren en uitkijktorentjes, heeft onmiskenbaar een middeleeuws karakter, het werd pas gebouwd in 1912 en voltooid in 1919 door Charles-Albert de Harenne, burgemeester van Stoumont. Via de heer Wouters en mevrouw de Terwagne is het château de Froidcour in het bezit gekomen van Ridder de Harenne, die het heden bewoont. Sedert 2015 is er een vakantievilla voor 22 personen te huur. Het kasteel is anders niet toegankelijk. Op het domein staan 2 mammoetbomen (sequoiadendrum giganteum) met een omtrek van resp. 6,4 en 4,8 meter.