Runde Route Emmen 50km fietsen

December 29, 2013
December 2013

near Emmen, Drenthe (Nederland)

Vanuit het centrum van Emmen ga je op je fiets richting barger Oosterveld naar het oosterse bos. In het Oosterse bos is een betonnen fietspad dwars door het veengebied tot aan Klazienaveen bij de Runde.

Bij de sluis aan de Runde is het hartstikke mooi, omdat het water daar harder stroomt, en er veel grote keien langs de kanten liggen. Een mooie plek om te rusten dus!Vandaar ook, dat ik een heel klein beetje van de route afgeweken ben, zodat je kunt zitten bij "IJstijdrust" - dit ligt net 200 meter van de Runde Route, en van daaruit kun je zo weer terug de route op richting Klazienaveen.

In Klazienaveen zelf kom je langs de Norit fabriek (Cabot / Purit) en rij je zo het centrum van Klazienaveen door, dwars door de winkelstraten en over de markt.

Vervolgens ga je weer naar links, de landerijen in en kom je langs heel mooie herenhuizen/villa's in landelijke setting. Zo kom je terecht bij het Bargerveen.

Het Bargerveen is een Internationaal natuurpark. Zoals de naam al doet vermoeden is het een groot veengebied. Het is erg mooi door zijn vele vennetjes met afgebroken berkenbomen, en ook de ondergaande of opkomende zon laat het landschap magisch stralen op de gelige grassen.

Dwars door het veengebied ga je richting Zwartemeer, en kom je onderweg nog een vogelmuur tegen waar je watervogels kunt bezichtigen.

Vanuit Zwartemeer wordt je naar Klazienaveen geleid, alwaar je op een gegeven moment via een brug weer langs de runde komt te fietsen. Dit is ook een mooi stukje, omdat de runde daar heel mooi meandert door het landschap.

Dit fietspad gaat rechtdoor het Rundedal, en komt uit bij het Veenpark. Vanuit het Veenpark fiets je door de akkers in een rechte lijn naar Klazienaveen Noord.

In Klazienaveen Noord ga je langs het kanaal weer richting Barger Oosterveld, naar het Oosterse Bos over de 2e Groene Dijk. Van daaruit ga je op een gegeven moment naar links, naar Emmerschans / De Schans.

Vanuit de rand van Emmerschans wordt je naar de Emmerdennen geleid, en aldaar vind je in het begin van het fietspad door het bos een aantal grafheuvels uit de bronstijd aan je rechterhand.

Het fietspad zelf heeft verder geen bordjes Runde Route meer, tot je helemaal aan het eind bij de grote straat komt. Daar steek je weer rechtdoor over, en kom je bij het hunebed D45.

Als je daar geweest bent, ben je praktisch weer in het centrum van Emmen en zit de ronde er bijna op!

Als je uit het bos komt van het hunebed af, ga je rechtdoor, over het spoor. Net over het spoor ga je linksaf en volg je de weg helemaal met de bocht mee. Uiteindelijk sta je dan weer midden in het centrum, daar waar je de reis begonnen bent!