Rosières-Heikruis-Rosières langs de taalgrens 116 km

Photo ofRosières-Heikruis-Rosières langs de taalgrens 116 km Photo ofRosières-Heikruis-Rosières langs de taalgrens 116 km Photo ofRosières-Heikruis-Rosières langs de taalgrens 116 km

May 22, 2017
April 2017

near Champles, Wallonia (Belgique)

Deze fietstocht voor de racefiets gaat langs de Nederlands-Franse taalgrens (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens_in_België ) van Rosières tot in de buurt van Heikruis en terug. Hoogtepunten zijn het Hallerbos, het rustige platteland ten westen van Brussel, en de Butte de Lion (monument voor de slag bij Waterloo). De heenreis gaat grotendeels over Nederlandstalig taalgebied, en de terugreis door Franstalig taalgebied, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt over de grens gereden of deze gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Inmiddels heb ik in 10 etappes van het Drielandenpunt naar de Noordzee langs de taalgrens gereden. Zie in de comments de links naar alle 10 etappes.
Tocht gaat deels over kasseienstroken (er zijn drie met waypoints aangegeven, en een stuk door het Hallerbos is ook over een kasseienstrook), en soms over slecht wegdek. Tocht is geschikt voor de racefiets, maar hier en daar dus niet geschikt om te racen…
De start ligt in Rosières vlak bij de afrit van de E411. Er is hier een parkeerplaats (let op: deels met parkeerschijf). Vanaf hier rijd je door het dal van de Lane naar Tombeek. Een beklimming naar Maleizen volgt, waarna je door bebouwd gebied doorrijdt naar Hoeilaart, waar je afdaalt naar het kasteelpark. Van hier gaat het naar het Zoniënwoud, een groene long ten zuiden van Brussel. Je rijdt hier ook een stukje door Brussels gewest voordat je Sint-Genesius-Rode (faciliteitengemeente) binnenrijdt. Alle straten zijn hier tweetalig aangegeven. Het dal van de Molenbeek rijd je naar beneden over de eerste kasseienstrook (500 m). Op en neer gaat het richting centrum van Sint-Genesius-Rode door bebouwd gebied. Vlak voor het centrum klim je richting bosgebied ‘Goede Lucht’. Je rijdt dan een stukje door Frans taalgebied en daalt dan af naar het dal van de Zevenborrebeek. Je komt nu in opener gebied. Langs Dworp ga je wat op en neer en daal je af naar de mooie bosbeek Kapittelbeek. Vanaf hier klim je richting het Hallerbos. Bij het binnenrijden kom je op je tweede kasseienstrook. Het Hallerbos is een prachtig bos met in april grote velden wilde hyacinten. Na 1.3 km kasseien kun je over een asfaltweg het bos uitrijden tot de taalgrens op de N28. Hier rijd je een stukje over de taalgrens over een weggetje (Sint Veroonsstraat) met mooi uitzicht, waar op de dag dat ik hier fietste een optocht van 18e eeuwse soldaten was. Van Clabecq gaat het naar Lembeek, waarbij je eerst het kanaal Brussel-Charleroi en de rivier de Zenne moet oversteken. Je rijdt nu door open en rustig landbouwgebied richting Heikruis, waarbij je ook de taalgrens nog een keer passeert. Je komt niet door het dorpje Heikruis, maar steekt bij de Bosstraat de taalgrens over voor terugkeer naar het oosten. Ook aan de Franstalige kant is het rustig en rijd je via Saintes richting het dal van de Zenne bij Tubize. In Tubize gaat het een stukje over de N6 terug richting Vlaanderen om daar het fietspad langs het kanaal Brussel-Charleroi te kiezen. Al snel ben je terug in Wallonië. Door het dal van Le Hain rijd je naar het oosten naar Braine-le-Château (Kasteelbrakel) met een groot kasteel, waar je van de weg niet veel van ziet. In Wauthier-Braine beklim een heuveltje om direct weer terug af te dalen naar Le Hain en dan weer te klimmen richting het Hallerbos. Net aan de Waalse kant rijd je over de heuvel richting Odeghien. Je daalt weer af en klimt dan weer dezelfde heuvel naar de taalgrens. Over de taalgrens rijd je over de Terkluizendreef naar Waterloo. Aan de westkant van Waterloo rijd je naar de leeuw van Waterloo, het monument voor de slag van Waterloo. Je blijft hier op enige afstand van de taalgrens omdat er dicht bij de grens alleen onverharde paden zijn en grotere wegen. Over de volgende kasseienstrook van 1.5 km gaat het naar gehucht La Marache. Vrij snel daarna volgt de laatste kasseienstrook naar de golfbaan (ruim 500 m heuvel op). Via Onansart en Hannonsart gaat het naar La Hulpe. Hier kruis je de taalgrens weer naar Maleizen (Overijse). Kort na het meer van Genval kom je terug in Wallonië, in Rosières, voor beklimming en afdaling van de laatste heuvel voor het startpunt.
Horeca op een paar plekken, o.a. in Hoeilaart, Braine-le-Château en Waterloo bij het monument.

Butte du Lion

Heuvel met leeuw, het monument voor de slag bij Waterloo. Tegenwoordig is het gebied direct rond het monument voor voetgangers. Er is een restaurant en een museum. Je kunt er op de fiets langzaam langs fietsen.

Chemin de l'Infante - Waterloo

Weg met slecht wegdek aan de oostzijde van Waterloo. Af en toe zicht op de Butte du Lion.

De Zenne

Riviertje parallel aan het kanaal van Brussel naar Charleroi.

Photo ofFietspad langs Kanaal Brussel-Charleroi Photo ofFietspad langs Kanaal Brussel-Charleroi Photo ofFietspad langs Kanaal Brussel-Charleroi

Fietspad langs Kanaal Brussel-Charleroi

Je rijdt hier een stuk op het jaagpad langs het kanaal.

Hallerbos

Prachtig loofbos op de heuvels waar diverse beken ontspringen. Een tapijt van wilde hyacinten is te zien in het voorjaar. Er is ook 1.3 km kasseien.

Heuvelrug bij Hallerbos

Je beklimt deze heuvelrug over een weg met zeer slecht wegdek. Vanaf de heuvelrug heb je goed zicht op het net aan de andere kant van de taalgrens gelegen Hallerbos. Mooi rustig gebied.

Hoeilaart

Dorpje met park en kasteel.

Kanaal Brussel-Charleroi

Je passeert hier het kanaal Brussel-Charleroi over een brug.

Kapittelbeek

Mooie bosbeek.

Kasseienweg 1

Kasseienstrook van 500 m, geheel afdaling

Kasseienweg 2

Kasseienstrook van 1.5 km met slechte kasseien en slechte berm

Kasseienweg 3

Stuk van ruim 500 m kasseien, waarvan het grootste deel klim.

PictographLake Altitude 0 ft

Meer van Genval

Meer op de taalgrens temidden van bebouwd gebied.

Photo ofRue Saint Vèron - Sint Veroonsstraat Photo ofRue Saint Vèron - Sint Veroonsstraat Photo ofRue Saint Vèron - Sint Veroonsstraat

Rue Saint Vèron - Sint Veroonsstraat

Weg op de taalgrens naar Clabecq. Rustig gebied met mooie uitzichten. Door een bos daal je af naar Clabecq. Tijdens mijn tocht was hier een soort re-enactment bezig met allemaal soldaten in 18e eeuwse kledij, deels op paarden.

Terkluizendreef

Weg op de grens tussen Waterloo en Sint-Genesius-Rode

Zoniënwoud

Weg door het Zoniënwoud, een mooie groene long ten zuiden van Brussel.