Roermond-Grubbenvorst-Roermond langs de Maas 86 km

Photo ofRoermond-Grubbenvorst-Roermond langs de Maas 86 km Photo ofRoermond-Grubbenvorst-Roermond langs de Maas 86 km Photo ofRoermond-Grubbenvorst-Roermond langs de Maas 86 km

March 1, 2016
January 2016

near De Weerd, Limburg (Nederland)

Mooie fietstocht langs de Maas vanaf Roermond naar Grubbenvorst en terug. De tocht volgt de rivier zo veel mogelijk over verharde wegen en fietspaden en maakt af en toe een lusje weg van de rivier. De tocht is vrijwel vlak. Let op: je hebt wat kleingeld (70 cent) nodig voor het veer bij Grubbenvorst.
De tocht begint bij de Noorderplas tussen Maas en Lateraalkanaal in, vlak bij Roermond. Er is hier een parkeerplaatsje. Je fietst eerst over de N280 brug het oude centrum van Roermond in. Je fietst om het havengebied heen en langs Leeuwen de stad uit. Dan gaat het langs Asselt richting Beesel. Je passeert hierbij de Swalm vlak voor deze uitmondt in de Roer, en de molen bij Rijkel. In Beesel maak je een lusje langs kasteel Nieuwenbroeck en de Tas- of Huilbeek. Dan gaat het richting veer Reuver-Kessel waar je een mooi gezicht hebt op Kessel. Je steekt niet over, maar gaat richting Reuver. Hier rijd je door het centrum en dan langs boomgaarden voor je weer terugkeert naar de rivier. Je rijdt op het fietspad langs de Rijksweg naar Belfeld, en bij Belfeld kies je een smal geasfalteerd fietspad direct aan de Maas. Je passeert de sluizen en stuw bij Belfeld en vervolgt je weg over een smal fietspad langs de Maas naar Steijl, waar zich weer een veer bevindt. Van Steijl rijd je langs de Maas en door Tegelen richting Venlo over een fietspad over de dijk. Bij Venlo rijd je over het fietspad langs de N271 en dan onder de Stadsbrug en de spoorbrug Venlo in. Over een bruggetje over de haven rijd je het centrum in. Hier kun je een lusje door het centrum maken (zie waypoint), maar het kan hier druk zijn met shoppers. Dan ga je links richting Maaskade richting het noorden. Hier rijd je een stukje langs de Maas en dan via Genooi en onder de A67 door naar Velden. Bij Velden bevindt zich het veer naar Grubbenvorst (zie waypoint). Aan de overkant rijd je weer terug naar het zuiden, over de Venloseweg. Direct na de A67 begint het industrieterrein van Venlo waar je een stukje doorrijdt en dan via de Horsterweg terug rijdt naar de Maas. Bij de Maas aangekomen volg je die tot Baarlo, eerst langs de flats in Blerick, dan door Hout-Blerick en dan langs de dijk. Bij het veer in Baarlo gaat het richting sluis bij Belfeld en dan verder over weggetjes met mooi uitzicht over de Maas naar Kessel. Hier kun je een kijkje nemen bij de ruïne van Huis Kessel. Door het mooie dorpje gaat het verder naar het zuiden. Bij de bocht in de Maas bij de Musschenberg heb je een mooi panorama en een wat gekke bocht in het fietspad waar het afwateringskanaaltje in de Maas stort. Je rijdt door naar Neer voor een mooi lusje langs de Neerbeek en gaat dan verder door naar Buggenum. Vanaf hier volg je een route wat verder van de Maas langs Hoogbroek naar Horst, waar je een kijkje neemt bij kasteel Horst. Hier tenslotte neem je de N280 brug over het lateraalkanaal terug naar de Noorderplas en het vertrekpunt.
Horeca op veel plekken langs de route, met name in Roermond, Reuver, Venlo, Grubbenvorst en Kessel.

Baarlo - Steyl

Hier bevindt zich het veer van Baarlo naar Steyl. Aan de Steyl kant bevindt zich Missiehuis St. Michaël en een café.

Beesel

Hier bevindt zich Kasteel Nieuwenbroeck. Je maakt een rondje langs de Tas- of Huilbeek. Tussen Beesel en Rijkel bevindt zich een molen.

Fietspad langs Maas

Hier start een smal geasfalteerd fietspad langs de Maas richting Venlo. Vlakbij de stuw heb je opeens een steil stukje de kade omhoog.

PictographCastle Altitude 0 ft

Kasteel Horn

Maaspanorama

Je hebt hier een mooi uitzicht vanaf een heuvel langs de Maas, waar deze een grote bocht maakt en zich aan de overkant een grote plas bevindt (Rijkelse Beemden). Een afwateringskanaaltje stort zich nabij in de Maas.

Neer en Neerbeek

Je maakt een lusje vanaf de Maas langs Neer en de Neerbeek. Op dit punt heb je mooi zicht op de Neerbeek met het dorpje op de achtergrond.

Roermond brug

Je rijdt over de N280 Maasbrug Roermond binnen.

Roermond Markt

De kathedraal bevindt zich aan de Markt, net als het Stadhuis. Ook bevindt zich hier de nodige horeca.

Rondje door centrum Venlo

Op dit punt kun je kiezen voor het rondje door het centrum van Venlo zoals ik heb gereden, maar ook linksaf gaan richting Maaskade. Het rondje leid je o.a. langs het stadhuis en een hele serie winkels en café's. Let op de voetgangers!

Ruïne Huys Kessel

Hier bevindt zich de Ruïne van Huys Kessel op een heuvel langs de Maas, direct naast de kerk.

PictographWaterfall Altitude 0 ft

Stuw

Hier bevinden zich de stuw en sluizen van Belfeld.

Swalm

Hier passeer je de meanderende Swalm vlak voordat dit riviertje in de Maas uitmondt.

Veer Grubbenvorst - Velden

Hier bevindt zich het veer van Velden naar Grubbenvorst. Tarief fietser 70 cent (2016). Zie website http://www.tonpaulusveerbedrijf.nl/Gebruikersmap/26%20Velden%20-%20Grubbenvorst/Velden%20-%20Grubbenvorst.htm

Veer Kessel Reuver

Hier bevindt zich het veer Kessel naar Reuver. Je hebt een mooi uitzicht hier op Kessel met de kerk en de burcht.

Venlo

Hier bevindt zich het haventje van Venlo waarover een nieuwe brug is aangelegd. Je hebt hier ook zicht op de Maas en de stadsbrug. Van de overzijde heb ik ook nog een aantal foto's gemaakt van de stadsbrug en het centrum