La Rabassa, La Gallina i Certés des de Sant Julià de Lòria

July 29, 2023
July 2023

near Sant Julià de Lòria, Sant Julià de Loria (Andorra)

La Rabassa (1a), La Gallina (ESP) i Certés (2a) són tres ports clàssics d'Andorra. Tres ports que comencen a Sant Julià de Lòria, a la part baixa del país. Si els uneixes en una mateixa ruta, tens una oportunitat espectacular per gaudir (i patir) d'aquest territori.

La Rabassa, de 1a categoria, és un port que l'inici és dur, però que posteriorment suavitza. Ascendint-lo per Juberri fa 17 km (amb una inclinació mitjana del 6,5%). En el km 14, aproximadament, pots agafar una desviació en direcció Aixirivall i, de nou, Sant Julià de Lòria. És el que hem fet en aquesta ruta, sense arribar a la cota 2.000 de Naturland on realment està el final del port de la Rabassa. La carretera està en perfecte estat i és ample en tot moment.

Ja a Sant Julià de Lòria, t'hauràs de dirigir al Coll de la Gallina per Fontaneda (Categoria Especial), que sens dubte és el port més dur dels tres que hauràs de superar. 12 km al 8,4% de mitja. Rampes que arriben fins al 18% i que fan d'aquest port un os dur de rosegar!

El tram final fins al cim va ser asfaltat l'any 2015 i aquell mateix any va ser pujat a La Vuelta a España per primer cop, donant-li gran notorietat i reputació.

Superat l'infern dels últims quilòmetres, la baixada s'ha de fer per l'altre vessant del coll (pel costat on hauràs pujat no està permès baixar): el santuari de Canòlich, Bixessari i Aixovall.

L'últim plat del dia és Certés, de 2a categoria. Un ascens de 5,2 km amb una inclinació mitjana del 7,8%. És un port curt on podràs gaudir de bones vistes a Sant Julià de Lòria.