Piétrain-Rosières-Piétrain 123 km langs de taalgrens

Photo ofPiétrain-Rosières-Piétrain 123 km langs de taalgrens Photo ofPiétrain-Rosières-Piétrain 123 km langs de taalgrens Photo ofPiétrain-Rosières-Piétrain 123 km langs de taalgrens

March 2, 2017
February 2017

near Noduwez, Wallonia (Belgique)

Deze fietstocht voor de racefiets gaat langs de Nederlands-Franse taalgrens (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens_in_België ) van Piétrain tot Rosières en terug. Hoogtepunten zijn Hoegaarden en Tienen, de vele kasteeltjes en hoeven, de Nethen en de Dijle vallei en rustig platteland waar je normaal gesproken niet snel komt. De heenreis gaat grotendeels over Nederlandstalig taalgebied, en de terugreis door Franstalig taalgebied, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt over de grens gereden of deze gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Inmiddels heb ik in 10 etappes van het Drielandenpunt naar de Noordzee langs de taalgrens gereden. Zie in de comments de links naar alle 10 etappes.
Tocht gaat deels over kleinere landbouwweggetjes, waar er wel eens wat modder op de weg wil liggen. Daarnaast rijd je hier en daar over kasseienstroken (de twee langste zijn met waypoints aangegeven), en is één klein stukje weg half verhard (zie waypoint).Tocht is geschikt voor de racefiets, maar hier en daar dus niet geschikt om te racen…
De start ligt vlak bij de afrit van de E40. Er is parkeerruimte naast de weg. Ik zag hier ’s ochtends een reebok de heuvel over lopen. Eerst fiets je door open landbouwgebied met hier en daar wat slechter wegdek naar Outgaarden. Je rijdt verder naar Hoegaarden en neemt daar het fietspad richting Tienen over de voormalige spoorlijn 142 van Namur naar Tienen. In Tienen rijd je naar de ruïnes van de Begijnhofkerk en dan door naar de Grote Markt, langs de Sint Germanuskerk, deels over kasseien. Daarna keer je terug over de provinciale weg naar Hoegaarden, waar je langs de brouwerij rijdt. In het centrum van Hoegaarden neem je de weg richting Meldert. Je rijdt hierbij over een 700 m lange kasseienstrook, om vervolgens de weg te vervolgen over een fietspad door een holle weg. Door open landbouwgebied met mooie uitzichten rijd je langs het Schoorbroekbeekdal naar L’Écluse en maak je een rondje door Wallonië. Terug in Vlaanderen rijd je naar Meldert en dan over de provinciale weg naar Opvelp. Hier verlaat je de grotere weg om even later een stukje weg met slecht wegdek (wel een fietsroute) in te slaan (zie waypoint, ook voor een eventueel alternatief). Asfalt, kasseien en missende bestrating wisselen elkaar af, maar het duurt niet lang. Je rijdt dan door naar Bierbeek (helaas geen riviertje met gerstenat te bekennen) en via Haasrode naar de N25. Deze weg voert door een groot bos en over een goed fietspad bereik je de bosweg dwars door het Mollendaalbos en het Meerdaalbos. Deze weg rijd je uit tot je aan de rand van de Dijlevallei komt (Sint-Joris-Weert). Je vervolgt je weg door en langs de Dijlevallei met twee kleine beklimmingen tot Ottenburg. Hier daal je weer af naar Terlanen. Let op: aan deze weg werd tijdens mijn tocht in februari 2017 gewerkt en kon je er nauwelijks langs. Omrijden vereist terugrijden naar Sint-Agatha-Rode. In Terlanen volg je de weg door het mooie dal van de Kleine Lane naar Tombeek en dan door naar Rosières. Na de afrit van de snelweg klim je uit het dal en daal je na enige tijd af naar Wavre in het Dijledal. Parallel aan de Dijle rijd je langs het sportpark naar Basse-Wavre, waar zich de Basilique Notre-Dame de Basse-Wavre bevindt. Hierna heb je de stevigste klim van de dag (ongeveer 60 m hoogteverschil, dat valt dus mee), terug naar Ottenburg. Terug in Vlaanderen daal je mooi af naar de Dijle, terug Wallonië in. Parallel aan het spoor en de Dijle rijd je naar Pécrot. Hier klim je weer een heuveltje over om in de Nethen vallei te komen. Deze mooie vallei volg je langere tijd stroomopwaarts via Nethen, Hamme-Mille, Tourinnes-la-Grosse naar Beauvechain. Vlak hierbij is een vliegveld en luchtmachtbasis gevestigd. Ook rijd je langs 1 Wing, een terrein waar een verzameling oude vliegtuigen te zien is. Na de luchtmachtbasis gaat het naar het hoogste punt van de route op de N240 op ongeveer 140 m. Vanaf hier daal je af via allemaal kleine dorpjes door het dal van de Ruisseau de Gobertange naar Saint-Remy-Geest. Vlak voor dit dorp kom je op de langste kasseienstrook van de route. Deze loopt dwars door het dorp en is 1.4 km lang. Een stukje verderop rijd je Vlaanderen weer in en passeer je door het centrum van Hoegaarden. Even verder rijd je het fietspad over spoorlijn 142 weer op, nu richting Namur. Na 5 km verlaat je het fietspad en fiets je via Saint-Jean-Geest terug naar Piétrain en terug naar het startpunt.
Horeca o.a. in Tienen, Hoegaarden, Meldert, langs de N25 en in Wavre.

1 Wing

Tentoonstelling van gevechtsvliegtuigen nabij de luchtmachtbasis.

Basse-Wavre

Hier bevindt zich o.a. een basiliek. Je passeert vlak hier voor een klein bruggetje over de Dijle.

Begijnhofkerk

Ruïne van Begijnhofkerk in Tienen

Bierbeek

Dorpje met aparte naam. Bij het binnenrijden een hoeve met typisch geschilderde deuren.

Boesberg

Klein stijl weggetje met bovenop mooi uitzicht over de Dijle vallei.

Dijle vallei

Je rijdt hier door de Dijle vallei. Je kruist het riviertje diverse keren.

Fietspad Spoorlijn 142

Je rijdt hier het fietspad op over de voormalige spoorlijn 142 van Namen naar Tienen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_142

Halfverharde weg

Dit weggetje was al slecht met kasseien, slecht asfalt en missend plaveisel. Hier verdwijnt het plaveisel helemaal voor 350 m. Op racefiets prima te doen (beter dan kasseien; wel op losse stenen letten), maar mogelijk lastig bij regen. Vermijden betekent of de doorgaande provinciale weg van Opvelp naar Bierbeek nemen (vanaf waypoint Opvelp), of Wallonië inrijden vanaf waypoint ´Slechte weg´ en de eerste weg rechts. Deze weg is weliswaar niet onverhard, maar wel 2.5 km kasseien...

Hoegaarden

Dorp bekend van de brouwerij, met markante kerk.

Hoegaarden brouwerij

Brouwerij van o.a. het bekende witbier. Dichtbij ook horeca gelegenheden horende bij de brouwerij.

Kasseien 1

Kasseienstrook van 700 m, licht heuvelop.

Kasseien 2

Kasseienstrook van 1.4 km lang door Saint-Remy-Geest.

Kleine Lane vallei

Vallei van de Kleine Lane. Bij het waypoint een watermolen. Je volgt de vallei van Terlanen voorbij Tombeek naar Rosières

Meldert

Dorpje met wat horeca.

Mollendaalbos

Je verlaat hier de N25 en volgt een bosweg door het Mollendaalbos en het Meerdaalbos met slecht wegdek.

Nethen vallei

Hier fiets je de Nethen vallei in, in het dorpje Nethen. Je fietst tot Beauchevain door de vallei van dit riviertje.

Opvelp

Bij dit waypoint een stukje kasseien en een oude hoeve.

Oude Waversebaan (kasseien)

Vlak voor dit waypoint ben je uit het Dijle dal geklommen. Hier begint een stukje kasseien over de heuvel van ongeveer 500 m.

Schoorbroekbeekdal

Je rijdt hier langs het Schoorbroekbeekdal met mooie uitzichten richting l'Écluse.

Slechte weg

Dit weggetje is slecht met kasseien, slecht asfalt en missend plaveisel. Op racefiets te doen, maar wel snelheid minderen. Is een fietsroute. Mogelijk lastig bij regen. Vermijden betekent of de doorgaande provinciale weg van Opvelp naar Bierbeek nemen (vanaf waypoint Opvelp), of Wallonië inrijden vanaf dit waypoint en de eerste weg rechts (Rue de Mollendael). Deze weg is weliswaar niet onverhard, maar wel 2.5 km kasseien...

Tienen

De Grote Markt in Tienen is mooi evenals de dichtbij gelegen Sint Germanuskerk

Wavre

Stadje aan de Dijle, of Dyle zoals dit riviertje in Wallonië heet. Diverse horeca gelegenheden.