Nieuw Statenzijl-Sellingen v.v. langs de grens 119 km

Photo ofNieuw Statenzijl-Sellingen v.v. langs de grens 119 km Photo ofNieuw Statenzijl-Sellingen v.v. langs de grens 119 km Photo ofNieuw Statenzijl-Sellingen v.v. langs de grens 119 km

August 20, 2018
June 2018

near Nieuwe Statenzijl, Groningen (Nederland)

Deze fietstocht voert langs de Nederlands-Duitse grens tussen Nieuw Statenzijl en Sellingen. Hoogtepunten zijn Nieuw Statenzijl, het stroomgebied van de Ruiten Aa en Westerwolsche Aa, Bourtange en het weidse en zeer rustige landschap in het algemeen met grote statige boerderijen. De heenreis gaat grotendeels door Duitsland, en de terugreis door Nederland, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt de grens gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Er zit een kort uitstapje naar de rivier de Eems in nabij Rhede, en ook fiets je een doodlopend stukje om zo kort mogelijk bij het meest oostelijke puntje van Nederland te komen. Deze fietstocht is geschikt voor de racefiets (verharde wegen en fietspaden), met wel af en toe wat stukjes klinkerweg met slecht aansluitende klinkers. Dit is één van twaalf etappes die ik langs de Nederlands-Duitse grens heb gefietst tussen het Drielandenpunt en de Dollart. Zie de commentaren onderin voor links naar alle routes.
De tocht begint bij Nieuw Statenzijl waar enkele parkeerplaatsen zijn. Bij dit gehucht mondt de Westerwoldsche Aa uit via schutsluizen in de Dollart. Dit is een mooie plek met prachtig gezicht op de slikken richting Emden. De grens tussen Nederland en Duitsland loopt hier net ten oosten van de Aa het wad op naar het noorden. Je kruist de sluizen en de grens op de dijk en volgt eerst een klein Oost-Fries weggetje en dan een grotere richting Bad Nieuweschans. Vlak na het spoor volg je het fietspad richting grens en kruist deze over het kanaal. Je fietst richting snelweg en fietst Duitsland weer in. Bij Bunde kruis je de snelweg en rijdt weer terug naar het westen. Hier zit een doodlopend stukje in de route die je zo dicht mogelijk bij het meest oostelijke puntje van Nederland brengt. Hier moet een grenspaal in de berm staan naast de snelweg, maar ik heb hem door de brandnetels en de bosjes niet gezien…. Na deze korte excursie volg je landweggetjes door open land langs de grens richting Bellingwolde. Op het einde van de Grenzweg fiets je langs een oude schans op de grens naar Heerenland. Na Heerenland heb je wat stukjes landweg op klinkers wat iets minder lekker fietst. Al snel fiets je oostelijk naar de rivier de Eems, die je een stukje volgt over en langs de rivierdijk. Bij Rhede neem je een kijkje op de brug, en fietst daarna terug door Rhede naar het westen, en vervolgens langs de grens richting Bourtange. Je hebt hier nog een stukje grensweg en fietst dan door Neuhede en op een fietspad langs de iets drukkere Nord-Südstrasse naar Neudersum. Vanaf hier volg je weer kleine en zeer rustige landweggetjes (een reebok rende vlak voor me de weg over en rende daarna met grote sprongen door een korenveld) naar de grens bij Hasselberg, een kleine heuvel bij de grens. Je kruist de grens en het Ruiten-Aa Kanaal en fietst door naar Sellingen. Na Sellingen volg je de meanderende Ruiten Aa door bos, heide en graslanden naar Jipsinghuizen. Hier fiets je weer terug richting grens en door het weidse Boekweitveen gaat het naar Bourtange. Vlak voor Bourtange maak je nog een lus naar de grens. Bourtange is een vestingstadje en toen ik er was werden er net historische veldslagen nagespeeld in historische kostuums en kon je er niet door fietsen (ik ben er wel doorgelopen). Normaal kan dat wel en het is een prachtig vestingstadje. Je fietst door het vestingstadje en het nieuwe dorp en fietst dan weer richting grens over landweggetjes en fietspaden. Na een stukje op de grens buigt het fietspad af richting Bourtangerweg en volg je deze lange rechte weg via Rhederveld naar de N969. Na een kort lusje richting grens gaat het naar Rhederbrug en volg je het Vereenigd of B.L. Tijdens Kanaal. Na de bocht volg je kleine weggetjes door een parkachtig landschap naar de Lethe om vervolgens weer bij het kanaal uit te komen. Dit volg je over een fietspad tot de brug om dan richting Oudeschans te fietsen. Na een kort bezoekje aan dit vestingstadje gaat het weer naar de grens bij Booneschans langs een weg met veel grote boerderijen. Van Booneschans waar de brug voor auto’s is gestremd en de weg dus rustig is gaat het naar Bad Nieuweschans. Na een rondje door het centrum volg je de Westerwoldsche Aa een stukje over een fietspad. Door een weids landschap met eenzame boerderijen en vette zeeklei fiets je het laatste stukje terug naar Nieuw Statenzijl.
Horeca in Rhede, Sellingen, Bourtange, Oudeschans en Bad Nieuweschans.

Bad Nieuweschans

Grensplaats en kuuroord.

Boekweitveen

Landweggetje nabij de grens

Bourtange

Oud vestingstadje. Normaal kun je hier gewoon doorheen fietsen, maar op de dag van mijn fietstocht werden er veldslagen nagebootst (is zo'n 2-3 keer per jaar, begreep ik). Ik ben het dorpje ingelopen om het te bekijken.

Brug Ruiten-Aa Kanaal

Brug over het Ruiten-Aa Kanaal

Distelvlinder

Fietspad naar de grens.

Eems

Je fietst hier even de brug op om de rivier de Eems te bekijken, bruin van het slib en gevangen tussen keien.

Fietspad

Fietspad naar en langs de grens.

Fietspad Charlottenpolder

Fietspad van klinkers naar een brug over het kanaal langs de grens bij Bad Nieuweschans

Fietspad Kanaaldijk Oostzijde

Fietspad langs het Vereenigd of B.L. Tijdens Kanaal

Fietspad langs Westerwoldsche Aa

Fietspad langs de rivier Westerwoldsche Aa die langs de grens naar de Dollart stroomt vanaf Bad Nieuweschans.

Grens Bourtange

Grens bij Bourtange

Grensovergang Hasselberg

Grensovergang Hasselberg. De Hasselberg is een kleine heuvel/natuurgebied direct aan de grens.

Grensweg

Weg langs de grens met een oude grenspaal na een paar 100 m.

Grenzweg

De Grenzweg voert je tot vlakbij de grensovergang Wymeer-Bellingwolde

Jipsinghuizen

Dorpje met brug aan de Ruiten Aa

Klinkerweg

Vanaf hier heb je ongeveer 2.8 km klinkerweg van redelijke tot redelijk slechte kwaliteit door een landschap met windmolens en houtwallen.

Langs de Eems

Je rijdt hier een stuk over een fietspad grotendeels langs de rivierdijk, en een stukje er op. De rivier is slecht te zien.

Langs de Ruiten-Aa

Je volgt een weggetje en fietspad langs de Ruiten-Aa met heide, bos en natuurlijke graslanden.

Munsterse Poort

De Munsterse Poort is de zuidelijke toegang tot het vestingstadje

Nieuwe Statenzijl

Hier mondt de Westerwoldsche Aa uit in de Dollard. Hier eindigt (of begint) ook de Nederlands-Duitse landsgrens om over te gaan in een nog steeds betwiste zeegrens. Een gedicht van Ede Staal, een vogelkijkhut, een jachthaventje en een soort dobber op de zeedijk, en gezicht op de Dollard en Emden completeren het geheel. Een bijzondere plek.

Noordelijke Hoofdwijk

Brug over de afwatering Noordelijke Hoofdwijk. De lange rechte weg voert tussen bomen, boerderijen en rodondendrons door.

Oostelijkste puntje NL

Hier bevindt zich het meest oostelijke puntje van Nederland, in de berm van de rijksweg A7. Ik vermoed dat in de winter de grenssteen wel te zien is, maar in de zomer niet door brandnetels, struiken en bomen....

Oudeschans

Oud vestingstadje

Rhede

Dorpje aan de Eems

Ruiten-Aa Kanaal

Brug van de Hassebergerweg over het Ruiten-Aa Kanaal

Slaperdijk

Slaperdijk (Kwelderdijk) op de grens van de Reiderwolderpolder en de Stadspolder

Standaardmolen

Standaardmolen in Bourtange

Vereenigd- of Bl Tijdens Kanaal

Rare naam voor een kanaal...