امامزاده علی رضی الدین، امامزاده پنج تن و مسجد جمکران

Photo ofامامزاده علی رضی الدین، امامزاده پنج تن و مسجد جمکران Photo ofامامزاده علی رضی الدین، امامزاده پنج تن و مسجد جمکران Photo ofامامزاده علی رضی الدین، امامزاده پنج تن و مسجد جمکران

January 2, 2022
December 2021

near Shahrak-e Pardīsān, Qom (Iran)

مسیر دوچرخه سواری از شهرک پردیسان قم تا محدوده امامزاده علی رضی الدین (ع) ، مسجد جمکران و نهایتا پنج امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) و سپس بازگشت به مبدا از مسیر بلوار آبت الله بروجردی (مرجعیت)؛

معرفی امامزادگان این مسیر:

امامزاده علی رضا (علی رضی الدین)؛
آستان امامزاده علیرضا از جاذبه‌های مذهبی بخش مرکزی شهرستان قم می‌باشد که در مجاورت مسجد جمکران شهر قم قرار دارد.
نسب شریف امامزاده سیدعلیرضا مدفون در پشت مسجد مقدس جمکران با هفده واسطه به امام سجاد (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار ذیل است:
سیدعلیرضا بن محمد بن رضی الدین محمد بن محمد بن زید بن داعی بن زید بن علی بن الحسین بن الحسن التج بن علی بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن علی الحریری بن الحسن الافطس بن علی الاصغر بن الامام علی بن الحسین السجاد (علیه السلام) وی سیدی جلیل القدر عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود.

امامزاده پنج تن :

آستان مقدس پنج امامزاده واقع در منطقه جمکران قم، مجاور با مسجد جمکران است.

اسامی این پنج امامزاده بزرگوار عبارت است از سید ناصرالدین محمد، سیدهادی، سیدمهدی، سیدجعفر و سکینه خاتون، که بزرگ آنها سید ناصرالدین محمد با دوازده واسطه بنابر نقل مشهور از طریق عبدالله باهر به امام سجاد علیه السلام می‌رسد.
زائران و مشتاقان روزهای تعطیل در جوار این امامزاده حضور می یابند بخصوص اینکه برای اسکان نیز فضایی در پنج امامزاده در نظر گرفته شده است.

امامزادگاه به عنوان قطب فرهنگی دارای قابلیت های فراوانی در ایجاد سبک زندگی مطابق با مبانی دینی و اسلامی هستند فضاهای ارزشمندی که می توان در آگاهی بخشی و پر کردن اوقات فراغت جوانان از آن بهره برد.اخیرا با همت شهرداری منطقه 5 قم بخشی از پروژه‌های عمرانی این امام زاده به ثمر نشسته است و زیرساختهای لازم در جاده برای راهنمایی مسافران و زائران فراهم شده است.

PictographRisk Altitude 0 ft

میدان آیت الله بهجت

عبور از عرض بلوار با احتیاط فراوان

PictographSummit Altitude 0 ft

نمای کوه و معدن نرداغی

نمای کوه دوبرادران

تصویر نمای پشتی از بلوار آیت الله بروجردی و تصویر نمای جلو از تقاطع بلوار ولیعصر وخیابان ظهور

جاده آسفالت

امامزاده علی رضی الدین (ع)؛

PictographRisk Altitude 0 ft

نزدیک ریل قطار

قصد داشتم از جاده خاکی حاشیه ریل به سمت پردیسان برگردم ولی به شب خوردم و برگشتم تا از مسیر امن برگردم