Meerwijck, fietsronde Zuidlaardermeer naar Paterswoldsemeer

Photo ofMeerwijck, fietsronde Zuidlaardermeer naar Paterswoldsemeer Photo ofMeerwijck, fietsronde Zuidlaardermeer naar Paterswoldsemeer Photo ofMeerwijck, fietsronde Zuidlaardermeer naar Paterswoldsemeer

June 18, 2019
June 2019

near Kropswolde, Groningen (Nederland)

Mooie fietstocht grotendeels door de Drentse natuur en een kleiner stukje door Gronings natuurgeweld.

We starten bij Paviljoen "De Leine" met terras aan het water. Naast de parkeerplaats is ook de ingang van de "Leinwijk" een interessant natuurgebied van het Groninger landschap.
Er komen diverse watervogels voor en de bever voelt zich er ook thuis. Je kunt de 2 km even rondlopen als je wilt.

Wij pakken de fiets op en gaan langs de rand van het gebied naar de Woldweg en daarna verder door het natuurgebied naar De Groeve. Voorbij De Groeve steken we het Havenkanaal naar Zuidlaren over via de hoge houten voet/fietsbrug. Naast de brug staat de molen "De Boezemvriend".

Slingerend langs Meerzicht en de zuidoevers van het meer komen we in Midlaren en via de Tolhuisweg gaan we naar de 50 bunder, ronden deze en gaan langs het Noordlaarderbos over de Pollselaan bij de golfbaan verder naar de Appelbergen. Alle drie leuke natuurgebieden met mogelijkheden voor mooie wandelingen. Twee route's hebben wij al eens gelopen en kun je gebruiken of bekijken;

We rijden door Glimmen en langs het Quintusbos de A28 onderdoor en komen in Paterswolde langs de diverse landgoederen zoals Vosbergen, Vennebroek en De Braak.
We verlaten Paterswolde en rijden langs de Onlanden naar Eelderwolde en buigen af naar het Hoornse Meer de bovenbuurman van het Paterswoldsemeer.

Aan de andere zijde slingeren we langs het Paterswoldsemeer zuidwaarts en passeren het Nijveenstersluisje die de verbinding vormt naar het Noord Willemskanaal.

We gaan de A28 wederom onderdoor en rijden westelijk van Haren langs Sassenhein in de richting van Glimmen maar gaan voor Glimmen via de brug over het spoor emplacement naar Onnen. Bij Onnen rechtsaf richting Noordlaren maar halverwege gaan we linksaf de Osdijk op om naar de fietspont bij Vos te rijden.

Nog even slingeren en we staan op camping Meerwijck waarna het nog een klein stukje is langs het strand en door de villawijk voordat we weer op het beginpunt staan.

Ook door het prachtige weer een aangename fietstocht over meestens fietspaden en soms over rustige wegen. De moeite waard.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

Parkeerplaats en startplek

De parkeerplaats tevens startpunt is bij de ingang van natuurgebied "Leinwijk". een kleinschalig vogelgebied aan het Zuidlaardermeer. Hier is ook het horeca-paviljoen "De Leine" met verhoogd terras aan het water.

Photo ofAndere ingang natuurgebied 'Leinwijk' Photo ofAndere ingang natuurgebied 'Leinwijk' Photo ofAndere ingang natuurgebied 'Leinwijk'

Andere ingang natuurgebied 'Leinwijk'

Hier staat de Amerikaanse metalen windmolen. Een klein stukje verderop het gebied in staat de uitzichttoren met een fantastisch uitzicht over het Zuidlaardermeer. De moeite waard om de fiets even te parkeren en rond te lopen.

Photo ofNieuwste uitbreiding van 'Leinwijk' Photo ofNieuwste uitbreiding van 'Leinwijk' Photo ofNieuwste uitbreiding van 'Leinwijk'

Nieuwste uitbreiding van 'Leinwijk'

De Groeve

Dorpje tussen Meerwijck en Zuidlaren aan de doorgaande weg. Het heeft een eigen ijsbaan, haventje aan de rivier "De Hunze", een oude melkfabriek en een nieuwbouw-wijkje met zelfbouwkavels tussen de Hunze en het Zuidlaardermeer.

Hoge brug over het Havenkanaal

Bij de brug staat ook molen "De boezemvriend".

PictographLake Altitude 3 ft

Zuidlaardermeer

Vanaf de zuidoevers naast paviljoen Meerzicht.

Buitenplaats Meerwijck in Midlaren

Aan de weg ligt Klein Meerwijck, ook leuk. Midlaren biedt verder een horecagelegenheid, een minicamping en "De Bloemert"; een Landalpark met huisjes, horeca en een haventje. Even verderop ligt een hunebed.

Rustbankje aan het fietspad

50 Bunder en het Noordlaarderbos zijn natuurgebieden van Natuurmonumenten. Mooi gebied om een wandeling te maken. Je kunt onze route hiervoor gebruiken, kijk maar eens even rond. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/noordlaren-noordlaarderbos-en-50-bunder-29473780

We zijn nu aan de achterkant van het bos aangekomen. Voor een eventuele wandeling door het gebied op een later tijdstip kun je onze route bewaren; https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/noordlaren-noordlaarderbos-en-50-bunder-29473780

Pollmeer

Een rustplek aan een dode arm van de Drentsche Aa. Er staat een informatietafel over de geschiedenis van deze plek over de duizenden jaren heen.

PictographProvisioning Altitude 3 ft

Leuke opsteekplek. Hiervandaan is ook een leuke wandeling te maken. Om deze te bekijken en eventueel te gebruiken kijk op de link van onze site; https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/glimmen-appelbergen-en-noordlaarderbos-36954407#wp-36954412

Nog een leuk wandelgebied.

Rustplek

Picknickplek bij bruggetje over de Drentsche Aa.

PictographTree Altitude 3 ft
Photo ofMooie boom op kruispunt in landgoed Vosbergen Photo ofMooie boom op kruispunt in landgoed Vosbergen Photo ofMooie boom op kruispunt in landgoed Vosbergen

Mooie boom op kruispunt in landgoed Vosbergen

Zijingang Vennebroek

Vennebroek en Frieseveen zijn mooie natuurgebieden bij Paterswolde. Even verder door ligt landgoed "De Braak", ook de moeite waard.

Zijingang landgoed 'de Braak'

Fietspad naar Eelderwolde

Langs het fietspad een kunstwerk in de vorm van drie stoelen om postuum de vroegere reizigers door dit gebied een rustplaats aan te bieden.

PictographLake Altitude 3 ft

Hoornsemeer

Dit meer is verbonden met het Paterswoldsemeer en ligt pal zuid van de stad Groningen. Er is een jachthaven "Kaap Hoorn", een beachclub en volop gelegenheid om van zon en water te genieten op de ligweides.

Nijveenstersluisje

Verbindingssluisje tussen Noord-Willemskanaal en het Paterswoldsemeer. Allen voor kleinere boten en kost op zaterdag 4 euro, zondag gesloten en op maandag tot vrijdag een wopping 45 euro per bootje.

PictographBirding spot Altitude 3 ft

Natuur naast de A28

Tussen Haren en de A28 nestelen de ooievaars boven de koeien en heeft een waterkip een nestje langs de slootkant.

Photo ofBrug over spoor emplacement in Haren Photo ofBrug over spoor emplacement in Haren Photo ofBrug over spoor emplacement in Haren

Brug over spoor emplacement in Haren

Linksaf de Osdijk op

De Osdijk loopt dood voor autoverkeer bij het voet/fietspontje van Vos. Halverwege is een boerderijtje met oud landbouwmateriaal en je rijdt door een vogelrijk poldergebied.

PictographFerry Altitude 3 ft

Voet en fietspontje Vos

Lekker om de armspieren te trainen als je helemaal alleen bent. Je kan ook nog de pech hebben dat de pont aan de andere kant ligt, moet je hem eerst nog naar jouw kant draaien.

Terug in Meerwijck

Over de betonbrug bij oud Meerwijck naar de smalle ophaalbrug bij nieuw Meerwijck en over de Meerweg naar de parkeerplaats bij "De Leine".

• wallybos Jun 21, 2019

Heb je n andere hond ? Wonen jullie daar in de buurt?

Wicky en Erick Jun 21, 2019

Hoi Wally, scherp gezien. Wij wonen inderdaad hier in Meerwijck. Het is onze vorige hond op de foto tijdens een eerdere wandeling een paar jaren terug. Nu werd het huisje in de verf gezet dus vond ik het leuker een oude foto te gebruiken.

• wallybos Jun 21, 2019

Aha ut greuningen! Mooi plaatsje Meerwijck kende t niet

• d-weistra Jun 22, 2019

Hallo w + e , Deze route hebben wij gedeeltelijk gedaan van Meerwijck naar Paterswoldsemeer vorig jaar op de fiets zonder ondersteuning.
    De route die jullie beschrijven lijkt ons ook een aanbeveling.
    De 50 km is goed te doen voor ons oudjes op de E bike. Goede beschrijving en prachtige foto,s !!
    Het P. meer heeft veel meer te bieden dan Z.meer, wanneer maken de gemeentes
    hier eens werk van , of houdt groninger landschap dit bewust tegen om hier wat meer animo te brengen. Fietspad die echt rond het meer loopt, zodat je ook wat van het meer ziet met wat zit bankjes voor uitzicht op het meer. groet e + d.

Wicky en Erick Jun 23, 2019

Hallo Dirk en Lies, Dank jullie wel voor het berichtje, altijd leuk om een reactie te ontvangen. Op mijn gewone fiets was het inderdaad een stukje maar nu ben ik ook niet echt getraind, dat komt nog wel!!. Op jullie E-bike zal het vast een stuk makkelijker gaan. Veel plezier met deze tocht. Hartelijke groet, Erick en Wicky.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jun 24, 2019

Beste Lieve WESjes,

Inderdaad wel een flink stuk trappen op de gewone fiets is wel top hoor! Wij zouden de route ook willen fietsen maar uiteraard op de E-Bike. Dat is een stukje makkelijker. Wij genieten van de prachtige foto’s en beloven ons zelf om jullie na te volgen met deze leuke route.
    Jullie zijn zo sportief bezig geweldig!

Wicky en Erick Jun 24, 2019

Hallo Lieve vrienden, Leuk weer een berichtje, en weer met zoveel positiefs. Dat geeft dus ook de kracht en de zin om dit te doen. Ook het fietsen is allemaal een kwestie van oefening. Het gaat ook iedere keer beter en is het minder vermoeiend. Jullie moeten de route op zeker doen en vergeet niet om dat ook op de app te doen dan kunnen wij ook eens reageren!!. Doei,doei tot de volgende keer.