Maredsous

June 28, 2018
June 2018

near Geest-Gérompont-Petit-Rosière, Wallonia (Belgique)

De fietstocht naar de abdij van Maredsous is zeker niet zwaar te noemen, want er wordt voor het grootste deel (=95%) langs licht lopende Ravels gefietst. Hier en daar is er wel een klein verbindingsstukje nodig om de verbinding te kunnen vormen met een andere Ravel.

Er zitten wel een paar (Mettet en Namen) zeer licht lopende hellingen in het parcours. Maximaal 2% stijgingspercentage wegens de nivelering van het traject om indertijd de treinen te kunnen laten rijden. Doch de hellingen zullen zeker geen probleem vormen. Het enige dat wel een probleem zou kunnen vormen is de te fietsen afstand.

Vanuit Petit-Rosière (=de startplaats) is het ongeveer 136 km fietsen. Aan een gemiddelde snelheid van 18 km/u zal dit dus 7 tot 8 uur fietsen zijn.

Vanaf Petit-Rosière de Ravel L147 (=oude spoorweglijn L147) volgen over Gembloux tot in
Sombreffe

Vanaf Sombreffe de Ravel 6 volgen langs de vallei van het riviertje de Ligne tot aan de
spoorlijn Brussel-Charleroi bij het plaatsje Mazy.

Daarna de Ravel 6 blijven volgens langs de vallei van het riviertje L’Orneau tot aan de Samber te Han-sur-Sambre.

Te Han-sur-Sambre de Samber enkele kilometers stroomopwaarts volgen langs de Ravel
RV8A.

Halfweg tussen Han-sur-Sambre en Sambreville gaat de RV8A zuidwaarts en wordt daar de Ravel W4/RV8A genoemd. Deze ravel loopt tot in Falisolle, waar de Ravels W4 en RV8A
splitsen. Het traject volgt vanaf de splitsing de vallei van het riviertje de Bième.

De Ravel W4 blijven volgen tot bij de spoorwegovergang Brussel-Charleroi. Daar verandert
de Ravel W4 van naam en wordt dan de Ravel L150 genoemd (=oude spoorweglijn L150).

Vanaf de spoorwegovergang, dus waar de Ravel L150 gevolgd wordt, begint een zeer
gematigde klim langs de Ravel L150 tot in Mettet. Dit is een stijging van 130 m naar 250 m het hoogste punt van de fietstocht. Over een afstand van ongeveer 10 km is dit dus 1,2% gemiddeld stijgingspercentage. Al klimmend de Ravel L150 blijven volgens langs o.a. het meer L’étang de Bambois en verder omhoog over Haut-Vent en Bossière tot in Mettet.

Vanaf Mettet gaat het terug bergaf tot in de vallei van het riviertje La Molignée en langs de spoorlijn Charlerloi–Namen. Dit traject loopt door een mooi bebost gebied.

De abdij van Mardesous is gelegen niet zover af van het tracé van de Ravel L150 (650 m in vogelvlucht of ongeveer 1 km fietsen). Om de abdij zelf te bereiken, dient er nog wel een stevig klimmetje (van 180 m naar 220 m of ongeveer 4%) gedaan te worden tot bij het abdijcomplex, waar eventueel een lichte lunch gebruikt kan worden.

Na de afdaling vanuit het hoog gelegen abdijcomplex van Mardesous, de Ravel L150 verder blijven volgen tot aan de Maas bij het plaatsje Houx, waar parallel met de Maas de Ravel 2 noordwaarts loopt in de richting van Namen.

Vanaf Houx de Ravel 2 de Maas stroomafwaarts blijven volgen over Profondeville tot de
citadel van Namen in zicht komt.

Vanaf de citadel van Namen links af, de Maas verlaten en de Ravel 2 verder volgen door even langs de Samber te fietsen tot bij de spoorwegtunnel onder de spoorlijn Namen-Charleroi.

De Ravel 2 blijven verder volgen tot bij de splitsing even voordat het oude treinstation van Ramillies bereikt zal worden.

Bij de splitsing even voor Ramillies linksaf de Ravel L147 volgen tot in Petit-Rosière, waar de startplaats van deze fietstocht was.