Lauwersoog-Leeuwarden v.v. 117 km

April 5, 2020
March 2020

near Lauwersoog, Groningen (Nederland)

Prachtige fietstocht van Lauwersoog naar Leeuwarden en terug, langs kwelders, dijken, de Dokkumer Ee, kleine Friese dorpjes, vaarten, de steden Leeuwarden en Dokkum, het Lauwersmeer en de Waddenzee. Tocht over soms smalle fietspaden en wegen. Op een heel klein stukje halfverhard fietspad bij een industriegebiedje aan het Dokkumer Grootdiep na is het hele parcours verhard. Bij de fietspaden langs en over dijken moet je soms een klaphekje opendoen/veerooster passeren. De zwaarte van de tocht hangt met name af van de wind in dit zeer open landschap. Horeca bijvoorbeeld in Lauwersoog (lekker visje), Stiens, Leeuwarden, Wyns en Dokkum.
Ik heb de auto geparkeerd bij het oostelijk havenhoofd in Lauwersoog. Het grootste deel van de haven is betaald parkeren of met parkeerkaart, maar hier is het gratis en met mooi gezicht op Schiermonnikoog. Je fietst om de vissershaven heen en verlaat Lauwersoog via de Robbengatsluis en de Cleveringsluizen. Hier verlaat je ook de provincie Groningen. Na de sluis kies je het fietspad aan de buitenkant van de zeedijk, vlak langs het zeewater en later de kwelder. Na 4 km kruis je de dijk weer en fiets je binnendijks richting Paesens met onderweg nog een mooi uitzicht op de dijk over de kwelders. Bij het dorpje Paesens (naast Moddergat) fiets je langs het water de Paesens een stukje weg van de dijk. Via Nes gaat het terug naar de zeedijk. Kort daarna fiets je door Wierum met markante kerk. Je blijft de dijk volgen via Schoor naar Holtum. Na een kijkje bij het markante kunstwerk “Wachten op hoog water” op de dijk fiets je over de veerdam tot het einde en terug, voor een kijkje bij de veerhaven naar Ameland. Terug van de veerdam volg je de zeedijk weer tot je die kruist en buitendijks over een asfaltweggetje langs eindeloze kwelders met ganzen fietst – kweldergebied De Rijd. Na ruim 8.5 km kruis je de dijk weer. Kort daarna kom je langs het nieuwe gemaal de Heining. Via Vijfhuizen en Hallumerhoek gaat het naar Feinsum, waar je de Feinsumer Feart kruist (bekend van de Elfstedentocht). Je fietst door naar Stiens waar je een rondje rond de kerk maakt, en daarna het fietspad over de oude spoorlijn richting Leeuwarden volgt. Je verlaat de spoorlijn bij Cornjum en fietst naar het mooie dorpje Jelsum, met mooie kerk en Dekemastate. Kort daarna volg je een hier en daar smal fietspad Leeuwarden in, over de Jelsumer Feart. Over fietspaden gaat het naar de Noorderstadsgracht, waarna je door het oude centrum slingert langs enkele bezienswaardigheden, zoals de toren Oldehove met het standbeeld van Troelstra, Princessehof, de Nieuwestad met de Waag, de Blokhuispoort, en de Bonifatiuskerk. Langs de Dokkumer Ee verlaat je de Friese hoofdstad weer. Je volgt deze kronkelende vaart via Snakkerburen en Lekkum. Hier kies je smalle fietspaden naar het dorpje Wyns aan de Ee. Van Wyns gaat het over een gewone weg naar Bartlehiem, ook bekend van de Elfstedentocht. Tussen Burdaard en Dokkum gaat het grotendeels over een smaller betonnen fietspad direct langs de Dokkumer Ee. In het centrum van Dokkum maak je een korte toeristische ronde door het centrum, met de Markt, de molen Zeldenrust, het Stadhuis en de Waag. Na het mooie Dokkum volg je de Dokkumer Grootdiep (of Grutdjip) over fietspaden naar de Dokkumer Nieuwe Zijlen waar het Dokkumerdiep via sluizen afwatert naar het Lauwersmeer. Bij een klein industriegebiedje aan het Grootdiep vlak bij Oostrum kronkelt het fietspad hier en daar halfverhard door en om het gebiedje heen. Na de Dokkumer Nieuwe Zijlen voert de tocht een stukje langs de rand van het Nationaal Park Lauwersmeer naar Ezumazijl (zijl=sluis). Hierna fiets je via Anjum terug naar de dijk langs het Lauwersmeer naar Lauwersoog (het alternatieve fietspad via Oostmahorn was afgezet, maar is een mooie alternatieve route).

Anjum

Dorpje nabij Lauwersmeer

Bartlehiem

Gehucht bekend van de Elfstedentocht. Foto's genomen vanaf een brug over de vaart waar de Elfstedentocht langs komt nadat de schaatsers van Dokkum zijn teruggekomen naar Bartlehiem voor het laatste stuk naar Leeuwarden. Bekende bruggetje ook te zien op de foto's.

Blokhuispoort

Bekende poort in Leeuwarden

Bonifatiuskerk

Bonifatiuskerk in Leeuwarden

Buitendijksgebied de Rijd

Prachtig buitendijks kweldergebied waar je buitendijks langs fietst met af en toe een veerooster. Veel ganzen, o.a. brandganzen op de foto's.

Burdaard

Plaatsje aan de Dokkumer Ee

Cleveringsluizen

De Cleveringsluizen regelen het waterniveau in het Lauwersmeer en bevinden zich precies op de provinciegrens.

Dokkumer Ee

Vanaf hier fiets je langs of in de buurt van de Dokkumer Ee tot aan Dokkum. De Ee is een oude trekvaart.

Dokkumer Nieuwe Zijlen

Gehucht bij de sluis (zijl) waar het Dokkumergrootdiep en het Dokkumer Diep afwateren in het Lauwersmeer

Ezumazijl

Gehucht bij het Lauwersmeer, met sluis (zijl).

Feinsumer Feart

Vaart bij Feinsum waar de Elfstedentocht ook langs komt

PictographBridge Altitude -4 ft

Fietsbrug Jelsumer Feart

Fietsbrug bij smal fietspad over de Jelsumer Faert. Het fietspad voert je richting centrum Leeuwarden

Fietspad aan zeezijde dijk

Aan de zeekant van de dijk kun je over het geasfalteerde dijk fietsen, vlak langs de zee wanneer het vloed is. Op het asfalt kunnen schelpen liggen en ganzepoep.

Fietspad langs de Paesens

Fietspad langs de Paesens, een vaart naar het dorpje waar je net vandaan komt

Fietspad langs Dokkumer Ee

Niet al te breed betonnen fietspad langs de Dokkumer Ee

Fietspad langs Grootdiep

Fietspad langs het Dokkumergrootdiep. Onderweg moet je nog om een industriegebiedje laveren met scherpe bochten en kleine stukjes halfverhard

Fietspad naar Vijfhuizen

Fietspad over Lauwersmeerdijk

Fietspad aan de Lauwersmeer kant van de zeedijk

Gemaal de Heining

Grote Kerkstraat

Grote Kerkstraat in het centrum met o.a. het Princessehof

Havenmond Lauwersoog

Een pier van de havenmond met mooi zicht op Schiermonnikoog

Jelsum

Dorpje met mooie kerk op een terp en de Dekemastate

Kunstwerk 'Wachten op hoog water'

Kunstwerk op de zeedijk vlak bij de dijk naar de veerboot naar Ameland

Langs Nationaal Park Lauwersmeer

Hier fiets je een stukje langs het nationaal park met Konik paarden en ganzen.

Langs Noorderstadsgracht

Hier fiets je langs de Noorderstadsgracht

Markt in Dokkum

Markt met o.a. de IJsfontein en Sint Martinuskerk

Mercuriusfontein

Molen Zeldenrust

Molen Zeldenrust op de vestingwal van Dokkum

Nieuwestad

De Nieuwestad is een brede straat met gracht en winkels in het centrum van Leeuwarden eindigend bij de Waag

Oldehove

De Oldehove is een markante toren, met het beeld van Jelle Troelstra er voor.

Paesens

Dorpje aan de Waddenzeedijk

Robbengatsluis

Sluis voor boten die de verbinding vormt tussen de zeehaven en het Lauwersmeer

Stiens

Bij het waypoint maak je een rondje rond de kerk in het centrum. Even verder fiets je over het fietspad over de oude spoorweg het dorp uit.

Tussen Kleindiep en Grootdiep

Tussen Kleindiep en Grootdiep in het centrum van Dokkum met het stadhuis

Uitzicht 't Schoor

Uitzicht op de dijk bij 't Schoor

Uitzicht dijk Peazemerlannen

Uitzicht op de dijk over het kweldergebied Peazemerlannen

Veerdam Holwerd

Veerdam voor de boot naar Ameland. Je fietst deze heen en weer voor een kijkje bij de boot

Vissershaven Lauwersoog

Voorstreek

Gracht in Leeuwarden met mooi zicht op de Bonifatiuskerk

Wierum

Dorpje aan de Waddenzeedijk

Wijns

Gehucht aan het Dokkumer Ee. In de zomer is hier ook een veer over de Ee

Wynser Binnepaed

Smal fietspad parallel aan en langs de Dokkumer ee