klimmen en dalen door Val du Luberon

2005
August 21, 2014
January 2010

near La Roque-d'Anthéron, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Val du Luberon: Klimmen en dalen naar Lourmarin, Bonnieux, Apt en Buox.
Vanaf La Roque d'Antheron via Cadenet klimmen naar Lourmarin. Daar vandaan begint een relatief gemakkelijke klim naar Bonnieux en Apt over de d943. Alleen vlak voor de splitsing richting Bonnieux wordt het een meer serieuze klim. Op de genoemde splitsing dus richting Bonnieux een leuk dorpje dat tegen een berg geplakt lijkt te zitten. Van Bonnieux vervolgens eerst omhoog en vervolgens dalen richting Apt. Hierbij de fietsroute Apt-Cavaillon gevolgd. Levert erg mooie vergezichten op richting de Mont Ventoux. Vooral wielrenners moeten opletten als het gehucht Les Chappelins gepasseerd is, daar wordt de weg erg slecht. Door het centrum van Apt naar de d113 richting Buox. Dit is de stevigste klim van de dag. Onderweg kom je langs een lavendel distilleerderij en bijbehorende velden. En daarna is het dalen richting Buox. Een klein plaatsje in een kloof. Met een paar huizen en een fort. De d113 afrijdend, kom je vervolgens weer op de d943 die je dan weer richting Lourmarin kan afdalen.