کلوان Kalvan

September 4, 2016
September 2016

1 comment

near Kalhā, Alborz (Iran)

یمایش رودخانه کلوان ، پیاده روی و دوچرخه سواری در دامن کهار
aidinسپتامبر 3, 2016 آبشار, دوچرخه سواری, دوچرخه سواری کوهستان, رودخانه, روستا, سفر با خودرو, طبیعت, طبیعت گردی, کوه 2 دیدگاه
روستای زیبای کلوان
کلوان را کوهنوردان خوب می شناسند . مکسیر دو قله بزرگ کهار و ناز که ارتفاع حدود 4200 دارند از این روستا می گذرد و تقریبا نام این روستا با نام این دو کوه گره خورده است . این منطقه فقط روستای کلوان را ندارد . بلکه دره ای که کلوان در ان قرار گرفته چندین ده بزرگ و کوچک هم دارد که با فاصله بسیار نزدیکی به هم قرار گرفته اند . ولی کلوان معروف تر است و مسافرینی که در محدوده روستاهای دیگر نیز بساط می کنند مقصد خود را کلوان می دانند . مانند ما که این برنامه را به مقصد کلوان برگزار کردیم و در ده کلها اتراق نمودیم .

پس از برنامه ای که به مقصد سد لفور داشتیم ( گزارش این برنامه را ببینید ) لازم دیدیم برنامه ای سبک و خانوادگی را تدارک ببینیم تا بتوانیم روز تعطیلی را با خانواده ها در دامان طبیعت باشیم . ولی از دوچرخه سواری در هوای پاک کوهستان هم نمی شد گذشت . برنامه ریزی های پیچیده مان برای برنامه این هفته ، نتیجه اش برنامه ای ترکیبی با زیر برنامه های دوچرخه سواری ، گلگشت و اتراق در طبیعت و رودخانه نوردی سبک بود و برای این کارها مناسب تر از کلوان هم اگر یافت می شد قطعا کلوان یکی از بهترین گزینه ها بود و انتخاب شد .موقعیت این روستا را روی نقشه ببینید .

داده‌های نقشه ©2017 Google
شرایط استفاده
گزارش خطا در نقشه

نقشه
ماهواره
کلوان از روستاهایی است که در مسیر فرعی جاده چالوس در سمت غرب جاده قرار دارد . فرعی جاده در منطقه پل خواب جدا می شود . تا پل خواب حدود 40 کیلومتر و پس از آن حدود 10 کیلومتر فاصله فرعی است تا روستا . جاده چالوس همیشه شلوغ است و ترافیک مخصوصا روزهای تعطیل . پس شروع برنامه برای صبح برنامه ریزی شد . ساعت 5.5 صبح ، آفتاب نزده بود که از خانه بیرون آمدیم و ساعت 6 در مسیر عزیت بودیم . در اول جاده چالوس همراهانمان را پیدا کردیم و به راهمان ادامه دادیم تا خود روستا .

20160902_101445

ورودی فرعی تابلوی مشخصی ندارد . اگر می خواهید به این روستا بروید روی تابلوها حساب نکنید . مسیر را روی GPS ذخیره کنید و در صورت لزوم بپرسید . مسیر فرعی دقیقا از داخل محله پل خواب جدا می شود . ما مسیر را ذخیره کرده بودیم ولی اول ورودی جاده به نظر می آمد یکی از کوچه های روستا باشد . رد کردیم . روی نقشه که دیدم داریم دور می شویم از محلی ها پرسیدیم و به مسیر بازگشتیم .

صبح ساعت 7.5 بود که به دره رسیدیم . از میان ده ها مسیر آبشار را در پیش گرفتیم . آبشار در انتهای مسیری قرار دارد که از روستای کلها رد شده و وارد دره یا دربند کلها می شود . در مسیر چند دو راهی وجود دارد . نقشه هایمان دقیق نبود و مجبور شدیم از اهالی کمک بگیریم . البته اگر در قید دیدن آبشار نباشید همه مسیرهایی که به کنار کوه ختم می شوند جاهای خوبی برای یک استراحت کوتاه آخر هفته هستند . ما مایل بودیم آبشار را هم ببینیم و لذا این مسیر را ترجیح دادیم .

تابلوی آبشار در روستای کلها
به ده که رسیدیم زمین کاملا خیس بود . درست مثل اینکه شب باران باریده است . بارانی در کار نبود . شبنم صبحگاهی در هوای مرطوب و خنک روستا همه جا را خیس کرده بود . هوا هم نرم و دلنشین بود و به قدری خنک که می شد بوی پاییز را به خوبی حس کرد .

از انتهای روستای کلها ، جایی که تابلوی دربند را زده اند ، وارد دره شدیم و بعد از طی مسافتی کوتاه ، در محل مناسبی ، بساطمان را بپا کردیم تا صبحانه ای را مهمان طبیعت باشیم . چهار خانواده بودیم و جمعا 10 نفر . تا آماده شدن صبحانه فرصتی داشتیم تا چرخ هایمان را زین کنیم و گشتی در دره سرسبز کلوان بزنیم . یکی از دوستان مسئول آماده سازی املت شد و من و دوستان دوچرخه سوار ، به سمت روزتاهای دیگر سرازیر شدیم . آب رودخانه نسبتا زیاد بود و خروشان . رودخانه کلوان زیاد بزرگ نیست ولی جالب است که تا این فصل از سال آب دارد و آب بسیار خنک و تمیزی هم دارد . کم کم مسافران می رسیدند و کنار رودخانه ، چادرها بپا می شد . رفتار روستاییان را با مسافران بسیار خوب دیدم و هر جا که با یکی از اهالی روبرو می شدیم لبخند از لبانشان کنار نمی رفت. شاید این سعه صدر به خاطر سخاوتی است که خداوند در این دره نشان داده و نعمتشان را زیاد کرده است . در کنار رودخانه جاهای زیادی است که می توان بدون نیاز به ورود به باغ مردم ، بساط استراحت بپا کرد . حتی برای کسانی که امکان پیاده روی ندارند ، نرسیده به روستا ، جاهای خوبی وجود دارد .

در کنار رودخانه بساط کردیم
در جاده که به سمت ده می آمدیم ، قبل از اینکه به سمت ده بپیچیم ، جایی که دریاچه سد تمام می شود ، داخل بستر رودخانه پر بود از چادرهای رنگارنگی که کنار هم برپا شده بودند . شب قبلش هوا شناسی از احتمال سیل در دامنه های البرز شمالی گفته بود و خواسته بود که مسافران جانب احتیاط را رعایت کنند ولی متاسفانه خیلی ها در دامان خطر خوابیده بودند . راستش این جاها ، چیزی برای دیدن ندارد . طبیعت به قدری لگدمال شده است از زیبایی های آن تنها ردپایی مانده است . این در حالی است که با فاصله کمتز از ده دقیقه از آنجا در کلوان ، می توان طبیعتی دست نخورده تر را در محیطی امن تر و مطمئن تر یافت . البته برای بسیاری از کسانی که صرفا مسافرند و و طبیعت گرد نیستند ، همان بهتر که نشناسند و نیایند تا طبیعت سالم تر بماند . ولی چه به تر که بشناسیم و از زیبایی های طبیعت استفاده کنیم و آن را به همان شکل که یافته ایم برای آیندگان باقی بگذاریم .

کنار روستای لیلستان
مسیر دوچرخه سواریمان زیاد طولانی نیود. به سمت لیلستان رفتیم و مسیر معدن سنگ را در پیش گرفتیم و به بالای تپه رفتیم . اینجا جایی است که می توان کل دره را در یک نما دید . فرصت زیادی برای ادامه دوچرخه سواری نداشتیم وگرنه از همین مسیر می توان به ورزن و از آنجا به پل خواب رسید که در حقیقت حلقه کاملی می شود که بسیار دیدنی و رکاب زدنی است. ولی برنامه ترکیبی بود و زمان کوتاه . این برنامه دوچرخه سواری را به فرصتی فارغ تر موکول کردیم .

جاده خاکی سمت لیلستان به ورزن
به نزدیک کمپ که رسیدیم املت آماده بود . صبحانه را زدیم و چه لذتی داشت املتی که روی آتش ذغال درست شده بود .

بعد از صبحانه ، وسایلمان را جمع کردیم و به سمت بالا دست رودخانه راهی شدیم . آب رودخانه زلال بود و زیبا و اولین جایی که مجبور شدیم از رودخانه رد شویم دیدیم که چقدر هم خنک است . در مسیر رودخانه ، به کرات مجبور بودیم عرض رودخانه را طی کنیم تا راه بالادست را پی بگیریم .

آب رودخانه زلال و تمیز است.
آبشار زیاد از کلها دور نیست و با فاصله کمتر از یک ربع پیاده روی به آبشار رسیدیم . آبشار زیاد بزرگ نیود . ولی دیدنی بود . دیدنی تر از آبشار ، دره بالا دست بود که رفته رفته به شکل دیواره های بزرگی به هم می رسید و در وسط تنها دالانی برای عبور آب وجود داشت . آب در این نقاط پر فشار تر بود و سنگ ها بزرگتر و پیمایش رودخانه هیجانی تر و لذت بخش تر .

آبشار کلها
دره باریکی که رود در آن جریان دارد.
بعد از حدود 45 دقیقه ، دره باریک تمام شد و وارد دره ای بزرگ و عریض شدیم که د روسط آن رودخانه به آرامی جریان داشت . جالب این بود که لوله ای که آب آشامیدنی روستا را تامین می کرد ، آب را مستقیم از رودخانه می گرفت در حالی که تصور ما این بو.د که از می بایست از چشمه گرفته شود. پس آب خوردنی بود و سالم . به امتحان کردنش می ارزید . امتحان کردیم و لذت بردیم . شما هم رفتید امتحان کنید . چون الان 48 ساعت گذشته است و من هنوز زنده ام .

20160902_125109

در بالادست ، زیر سایه درختی استراحت و صرف میوه داشتیم و البته آبتنی آقا مجتبی . به سمت پایین راهی شدیم . دره شلوغ تر شده بود و کم نبودند کسانی که به آب زده بودند و آب بازی می کردند . بعضی جاها هم آب آنقدر عمیق بود که بتوان از آبتنی تابستانی لذت تمام برد .

20160902_133917

به علت ترافیک جاده ، تصمیم داشتیم که زود برگردیم . ولی دلیل نمی شد که از بساط سیب زمینی که موقع رفتن در خاکستر داغ خوابانده بودیم و هنوانه خنکی که منتظرمان بود چشم پوشی کنیم . جای همگی خالی .

همسفر کوچولوی این هفته آقا محمد پارسا
ساعت حدود 5.5 عصر بود که به کرج رسیدیم .

در مورد این برنامه ، موارد زیر حایز اهمیت است :

برای رفتن به این برنامه بهتر است نقشه GPS داشته باشید . خیلی کمک می کند .
آنها که مذهبی ترند امازاده روستای لیلستان را از دست ندهند .
اگر علاقه مند کوهنوردی سبک هستید می توانید مسیر بالای کوه را در پیش بگیرید . همان مسیری که به سمت کهار می رود. البته در این فصل سال خشک است ولی در بهار احتمالا منبع آویشن و چای کوهی است . البته فکرمی کنم .منظور از برنامه سبک ، فتح قله نیست . قله 4200 متر است و خود برنامه کوهنوردی متوسط به بالایی است .
دستشویی در ده وجود ندارد . حد اقل ما ندیدیم. تدارک داشته باشید .
نیاز به آب ندارید . آب رودخانه خوردنی است و تمیز . البته برای نوشیدن ما آب بالای رود را که تمیزتر بود و بالاتر از چاله های آب تنی ، انتخاب کردیم .
جایی که دره تنگ می شود ، در روزهای گرم سال می اتوان در سایه صخره ها و کنار آب ، لحظات خنکی داشت . نگران گرما نباشید . اتفاقا روزهای گرم سال را برای این سفر انتخاب کنید .
این روستاها پر از درختان گردو و گیلاس اند . گیلاس که تمام شده و گردو هنوز نرسیده . اگر میوه خور هستید فصل گیلاس را از دست ندهید . خرید گیلاس تازه از باغ را خیلی دوست دارم .
و اما دوچرخه سواران ، از همان پل خواب شروع کنید و راه روستای لیلستان را پیش بگیرید و از مسیر ورزن برگردید . حدود 20 کیلومتر با شیب خوب و کمی پر شیب در محدوده بعد از لیلستان
برای پیمایش رودخانه ، حتما هواشناسی را چک کنید . سیل های این رودخانه بسیار شدید اند . این را از آب بندهای زیادی که در هم کوبیده شده اند می توانید ببینید .
نسترن ها کم مانده که برسند . دو هفته بعد بریا چیدنشان وقت مناسبی است .
نسترن ها کم مانده که برسند . دو هفته بعد بری چییدنشان وقت مناسبی است .