Kasseienrit Roald

March 21, 2019
March 2019

near Lummen, Flanders (Belgique)

Trainingsrit Ronde van Vlaanderen

Allerheiligenberg

Begijnenstraat

Bovenop de Grotendries

Best een stevige klim, vanuit Lubbeek centrum tot bovenop de Grotendries. De inspanning wordt beloond met een prachtig uitzicht. De weidsheid tussen de velden en de bermen bezaaid met bloemenpracht maken van dit autoluwe baantje een prachtplek om te fietsen. De occasionele regenboog aan de horizon maakt de beleving compleet. Ook bereikbaar via knooppunt 23 en 96.

Guido Gezellestraat en Kattenstraat

Halleweg

Houwaartse Berg

Stevige klim van 600m aan een gemiddeld percentage van 7%. In de bocht een maximumpercentage van 12%. Een echte klassieker bij wielertoeristen. Zowel de Sven Nijs route als de Eddy Merckx route passeren langs deze kuitenbijter. Bereikbaar via knooppunt 65 naar 05. De Houwaartse berg is ook opgenomen in het parcours van de wielerwedstrijd "Dwars Door Het Hageland".

kassei

kassei.

Kasseihelling Doelestraat

Lange helling, bijna volledig in kassei. Erg veel gras tussen de stenen. Lengte kasseistrook: 460m. Body-shake gevoel: Matig (goede kassei, vrij lange strook).

Kasseihelling Doelestraat Molenweg Dalemstraat

Zeer korte helling van enkele tientallen meters, daarna afdaling met een haakse bocht, over slechte kassei. Doe je deze strook liever niet? Volg dan vóór de kasseiklim de bocht naar rechts. Daarna op de T-splitsing links naar Ganzepoel. Lengte kasseistrook: 360m. Body-shake gevoel: Let's Shake Forever (slechte kassei, vrij lange strook).

Kasseihelling Heuvelstraat

Een lange kasseizone. Kasseien liggen vrij ruw en mede door het stijgingspercentage voel je je hier als snel een echte Flandrien. De wielerwedstrijd "dwars door het Hageland" passeerde over deze stenen. Lengte kasseistrook: 850m. Body-shake gevoel: Let's Shake Forever (slechte kassei, lang en behoorlijk bergop).

Kasseihelling Kerkstraat

Een lange kasseistrook met in het begin een fameuze klim. Na de bocht naar links blijft het verder stijgen op soms wat ruwe kasseien. Eenmaal boven volgt nog een lange streep rechtdoor langs de fruitbomen, over degelijke kassei. De passage van de wielerwedstrijd "dwars door het Hageland" maakt van deze strook een beruchte portie kasseien. Lengte kasseistrook: 750m. Body-shake gevoel: Let's Shake Forever (lang en lastig bergop).

Kasseihelling Kratenberg

Korte helling, gedeeltelijk in kassei. Lengte kasseistrook: 60m. Body-shake gevoel: Makkie (Effen kassei, erg korte strook).

Kasseihelling Meesberg (Chartreuzenberg)

Lange helling met halfweg een kasseistrook. Maximum stijgingspercentage 10%. Een echte klassieker voor menig wielertoerist. Lengte kasseistrook: 110m. Body-shake gevoel: Matig (goede kassei, wel lastig door het stijgingspercentage).

Kasseihelling Puttestraat

Lange vlotlopende helling, kasseien liggen vlak. Voor de watjes die hun vals gebit niet willen verliezen is er een brede betongoot voorzien. Lengte kasseistrook: 420m. Body-shake gevoel: Makkie (vlakke kassei, mogelijkheid om "in het gootje" te rijden).

Kasseihelling Verhaegenstraat

Licht oplopende helling naar het centrum van Holsbeek. Lengte kasseistrook: 200m. Body-shake gevoel: Makkie (prachtig aangelegde kassei, vakwerk).

Kasseihelling Zavelstraat

Lange helling met een stevig stijgingspercentage. Bij aanvang liggen de stenen nog enigszins vlak, bovenaan lijkt het of een vrachtwagen zijn lading kasseien heeft omgekieperd om daarna aan het bouwverlof te beginnen. Lengte kasseistrook: 600m. Body-shake gevoel: Let's Shake Forever (vooral gedeelte na het kruispunt erg slechte kassei).