In de Hoge Venen (Eupen-Monschau)

June 1, 2020
June 2020

near Ternell, Wallonia (Belgique)

Afspraak op de ruime parking van Natuurcentrum Haus Ternell , aan de N67 van Eupen naar Monschau. Wie dacht dat het natuurgebied van de Hoge Venen alleen uit mooie, vlakke open veenlandschappen bestond, zal na deze tocht zijn of haar mening moeten herzien. Je fietst namelijk lange tijd door het Osthertogenwald en het gaat soms pittig op en neer. Steek de N67 voorzichtig over en fiets richting knooppunt 54. Na een korte klim bocht je rechtsaf en kom je dalend aan knooppunt 54. Hier kun je voor het eerst je tocht bekijken op een infobord van het fietsnetwerk. Kies links, richting 55 en Talsperre. Zonder te trappen kun je nu 3 km lang afdalen met meer dan 40 km per uur. Aan knooppunt 55 moet je even remmen, want hier kies je rechtsaf, richting 46. Je fietst via het bruggetje de Getzbach over en begint aan een pittige klim. Links, in de diepte ligt het stuwmeer van Eupen, dat je tussen de bomen kunt zien. Op de splitsing, waar er een weg van rechts bij komt, fiets je rechtdoor, nog steeds richting 46 en ‘Rund um den See’. Je mag opnieuw een stukje dalen,waarbij je geniet van mooie doorkijkjes op het stuwmeer en een zicht op de Wesertalsperre . Dan gaat het golvend verder tot aan schuilhut Bellesfort . Links ligt een bruggetje over de Weser en er is ook een picknickplaats naast de rivier. Om rond het meer of naar het Vennkreuz te fietsen moet je hier linksaf. Onze tocht gaat echter rechtdoor, richting Reinhartzhof en knooppunt 28. Je mag meteen beginnen aan een lange klim. Trek je niets aan van zijwegen en daal na het klimwerk af tot aan de Eschbach. Steek die over en je mag opnieuw klimmen door het Osthertogenwald. Je komt op een dwarsweg met een picknickplaats aan de overkant. Rechts gaat het naar Reinhartzhof. Jij kiest hier links. Naar de grens Na een tijdje daal je tot aan de Steinbach. Steek die over, negeer de weg rechts naast de beek en begin aan een forse klim. Na een bocht naar links en even verderop naar rechts, klim je verder tot aan de Belgisch-Duitse grens. Je hebt nu knooppunt 28 bereikt en fietst verder richting 49. Na een haakse bocht naar rechts steek je de gekanaliseerde Weser over. Fiets daarna verder tot aan knooppunt 49. Op dit kruispunt kies je rechts, richting 52. Je steekt opnieuw de Steinbach over en fietst verder tot op een viersprong met jagershut Renerthött. Let op! Hier is geen signalisatie. Je moet linksaf en klimt het bos uit. Dan fiets je over de Pilgerweg, een oude pelgrimsweg tussen het Allgemeines Venn (rechts) en het Steinleyvenn (links). Het Allgemeines Venn is een D-zone van 262 ha, waar je dus niet in mag, tenzij over deze smalle asfaltweg. Je komt langs het Arnolds- en het Bilfingerkreuz. Op de volgende viersprong, bij de Steling Hütte (knooppunt 52), draai je rechtsaf, richting 53, Hattlich en Ternell. Het gaat nu zachtjes bergaf, nog steeds door het Allgemeines Venn. Langs het begin van een vlonderpad kom je op een kruispuntje met knooppunt 53. Fiets linksaf, richting 69, en geniet van het open landschap, zoals de meesten de Hoge Venen kennen. Steek de Getzbach een laatste keer over en fiets langs parking Nahtsief tot op de weg Eupen-Monschau. Volg deze verkeersweg ruim 500 m naar links, richting Monschau, tot aan parking Grenzwegmet knooppunt 69. Verlaat de parking rechts, richting 85, weg van de verkeersweg. Na een bosstrook fiets je door het open landschap. Rechts volgens het bordje het Brackvenn, volgens de stafkaart Im platten Venn. Je rijdt over een brede kiezelweg en voorbij het begin van een vlonder- of knuppelpad. Nadat je de Eupener Graben gedwarst hebt, fiets je opnieuw het bos in. Het gaat golvend verder tot op een viersprong met een picknickplaats. Rechts gaat het naar Ternell, maar jij kiest links, richting Herzogenhugel en Hilltal. Een verkeersbord waarschuwt je in drie talen dat dit een gevaarlijke afdaling is. Hou je handen aan de remmen, want je zult meteen merken dat de waarschuwing niet overdreven is. Het gaat steil naar beneden en er zitten een paar bochten in. Op het rechte stuk naar knooppunt 85 kun je je laten uitbollen en zo zoef je dan met een kleine 50 km per uur tot op dat knooppunt. Hier kies je schuin rechts, richting 84. Dat bereik je al na 1,5 km. Linksaf gaat het naar Sourbrodt en Herzogenhugel. Onze tocht gaat rechtdoor, richting 54 en Ternell. Je steekt een beekje over en negeert links de weg naar het Hilltal, je dwarst nog een beekje en rijdt dan verder door het mooie Osthertogenwald. Je komt op een andere weg en volgt die naar rechts. Steek de Ternellbach over en fiets linksaf langs een Forsthütte en klim zachtjes tot aan Haus Ternell op de weg Eupen-Monschau. Nog eventjes rechtsaf en je staat terug op de parking.

Start 1445

N67 en Baan

4. 54

4. 55

Kanaal Hill - Getzbach

Tussen de Hill en de Getzbach is een ondergronds kanaal gemaakt, onder de heuvel, om te zorgen voor voldoende watertoevoer naar het stuwmeer van Eupen.

1 Stuwmeer Wesertalsperre

4. 46

2 Schuilhut Bellesfort

4. 28

4. 49

4. 52

Imgenbroicher Venn

Geasfalteerde weg door de Hoge Venen (Imgenbroicher Venn)

4. 53

parking

Nahtsief is een parking bij een toegang tot prachtige veengebieden aan de N67, die Eupen met de Duitse grens (richting Monschau) verbindt, ongeveer 700 m voor de genoemde grens (Mützenich) wanneer je komt aanrijden uit de richting Eupen. De parking ligt aan het 'knooppunt' tussen het noordelijke en het zuidelijke deel van het Brackvenn, een van de fraaiste delen van het natuurreservaat Hoge Venen.

4. 69

Paal

3 Bord 'Gevaarlijke afdaling'

4. 85

4. 84

Naturzentrum Haus Ternell

Het in het grootste natuurreservaat van Belgiё „Hoge Venen“ gelegene natuurcentrum Ternell presenteerd in zijn natuurhistorisch Venen- en bosmuseum de inheemse planten- en dierenwereld alsook het ontstaan van de Hoge Venen. Een wildpark dichtbij, een geologische didactische wandelpad, een natuurspeelplein, langlauf, langlaufskiverhuur en gastronomie maken eruit een voortreffelijk doel voor familieexcursies tijdens het hele jaar. OPENINGSUREN : MUSEUM : MA – VR 8:30-12:00 + 13:00-17:00 | ZA, ZO & feestdagen  10:00-17:00 CAFÉ-RESTAURANT : DI vanaf 11:00 | WO – ZO vanaf 10:00 PRIJZEN MUSEUM : Kinderen : 1€ | Volwassenen : 2€ | Senioren & gehandicapten : 1,50€ Groepen > 15 pers. : volwassenen : 1,50€ | Kinderen: 0,75€ | Senioren & gehandicapten: 1€ www.ternell.be

fosterei ternell

Natuurcentrum Haus Ternell is een vormingscentrum van de Duitstalige Gemeenschap, met als thema's natuurbescherming en sensibiliseringsacties in verband met natuurbescherming. Sinds 1999 is het erkend als 'Regionaal centrum voor milieuopleiding' (CRIE d'Eupen). Het werkt nauw samen met hogescholen en universiteiten uit binnen- en buitenland, alsook met erkende natuurbeschermingsorganisaties. Tot de interessante infrastructuur behoren onder meer: een informatiestand, een onthaalruimte met groene boetiek, een multifunctionele tentoonstellingsruimte, klaslokalen, een laboratorium, een zoölogisch museum van het bos, een geologisch en een bos- en waterleerpad, een weerstation, een arboretum met vochtige biotoop, een hertenkamp, een langlaufcentrum en een cafetaria. Geopend (Museum en receptie): werkdagen 9.00-12.00 en 13.00-17.00 u; weekends en feestdagen 10.00-17.00 u.