Hoge Kempen - Maasmechelen-Zutendaal-Lanaken-As-Dilsen-Maasmechelen 118 km

Photo ofHoge Kempen - Maasmechelen-Zutendaal-Lanaken-As-Dilsen-Maasmechelen 118 km Photo ofHoge Kempen - Maasmechelen-Zutendaal-Lanaken-As-Dilsen-Maasmechelen 118 km Photo ofHoge Kempen - Maasmechelen-Zutendaal-Lanaken-As-Dilsen-Maasmechelen 118 km

April 11, 2024
February 2024

near Daalgrimbie, Flanders (Belgique)

Mooie tocht door het Nationaal Park de Hoge Kempen tussen Maasmechelen, Lanaken, Zutendaal, As en Dilsen, met stukjes langs het Albertkanaal en de Zuid-Willemsvaart. Veel fietspaden op de route, en een paar colletjes. Onder weg onder meer de mijnschachten in Terhills, de Mechelse Heide, kasteel Pietersheim, Munsterbilzen, het station in As en het Kolenspoor. Horeca onder meer in Eijsden, Lanaken, Gellik, Munsterbilzen, het station in As, Dilsen en Maasmechelen. De route gaat door een bungalowpark bij Terhills ten einde de klim door het Lanklaarderbos te fietsen, let op de voetgangers en het klaphekje. Bij kasteel Pietersheim heb je 150 meter gravel, maar mooi zicht op het kasteel. Voor de rest is de route geschikt voor de racefiets. Bij de start is een parkeerplaats.
Vanaf de start neem je gelijk het fietspad onder de snelweg door dat je door bos en langs de rand van een zandgroeve naar en over de Steenweg naar As voert naar Eijsden-Tuinwijk. Door Eijsden en langs de Sint-Barbarakerk fiets je richting Terhills. Een opgang tussen Outlet en Euroscoop voert je Terhills op, met de mijnschachten. Een fietspad over het Terhills terrein voert je naar de ingang van een bungalowpark, wat je doorkruist. Bij de uitgang is een hekje. Hier start gelijk het fietspad wat je door het Lanklaarderbos naar de Muur van Lanklaar voert. Boven fiets je door naar de Mechelse Heide Noord en vandaar langs de N763 richting de Mechelse Heide. Een fietspad voert je over de heide, over de snelweg en over de aparte brug “Fietsen door de Heide”. Van hier fiets je richting Zutendaal. Je fietst hier noordoostelijk langs naar Bessemer. Langs de weg naar Rekem daal je de Bessemerberg af door bos. Je slaat af en neemt een weggetje langs het chique restaurant-hotel La Butte au Bois. Van hier fiets je naar kasteel Pietersheim, met daarnaast de Waterburcht. Hier fiets je door de tuin, met een stukje gravel. Vandaar gaat het naar Kanaal Briegden-Neerharen. Langs dit kanaal fiets je naar Lanaken. Door het centrum en via een fietspad langs Lankeukelbeek fiets je Lanaken weer uit. Kort daarna fiets je langs het Albertkanaal. Een klim brengt je van het kanaal naar Gellik en je maakt een lusje door het bos om terug in Gellik te komen. Je fietst terug naar en over het kanaal en maakt een uitstapje naar Munsterbilzen om korte tijd later weer terug bij het kanaal te zijn. Je maakt opnieuw een lus richting Stalken via de Bezoensberg en dan terug richting kanaal. Dan volg je een fietspad langs Surfplas Papendaalheide, en dan fietsroutes richting Genk. Je blijft in de Kattevennen, een bosgebied oostelijk van Genk. Langs een golfterrein kom je op de oude N730 en neem je fietsroutes richting de Groeve Mechelse Heide. Korte tijd later ben je bij het station in As. Vanaf hier volg je het fietspad over het Kolenspoor, een oude treinroute richting Maaseik. Bij de Zuid-Willemsvaart neem je het jaagpad langs het kanaal, de hele weg naar Maasmechelen. Hier fiets je door het centrum en dan met een lus terug richting het startpunt.

Afdaling Bessemerberg

Albertkanaal

Doorgang Bungalowpark

Je rijdt hier een stukje door het bungalowpark om bij de start van de klim van de Muur van Lanklaar te komen

Fietsen door de Heide

Fietsen door de Heide is een aparte houten fietsbrug

PictographTrain stop Altitude 285 ft

Fietspad bij Station As

Fietspad Mechelse Heide

Fietspad naar Eisden Tuinwijk

Klim Bezoensberg via Schansstraat

Klim Bezoensberg via Schansstraat. Mini klimmetje, toch beschreven op https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/bezoensberg-schansstraat. Mooie omgeving.

Photo ofKlim Lanklaarderbos - Muur van Lanklaar Photo ofKlim Lanklaarderbos - Muur van Lanklaar Photo ofKlim Lanklaarderbos - Muur van Lanklaar

Klim Lanklaarderbos - Muur van Lanklaar

Klim Lanklaarderbos - Muur van Lanklaar. Beschreven op https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/lanklaarderbos-terhills-resort. Fietspad door bosgebied

Klim Op de Berg via Wijerdijk

Klim Op de Berg via Wijerdijk beschreven op https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/wijerdijk-trekweg. Vertrekpunt is het jaagpad langs het Albertkanaal.

Kolenspoor

Fietspad over voormalige spoorlijn

Lanaken

Langs Albertkanaal

Photo ofLangs Albertkanaal bij Bilzen-Noord Photo ofLangs Albertkanaal bij Bilzen-Noord Photo ofLangs Albertkanaal bij Bilzen-Noord

Langs Albertkanaal bij Bilzen-Noord

Langs Kanaal Briegden-Neerhalen

Langs Zuid-Willemsvaart

Maasmechelen

Mechelse Heide Noord

Munsterbilzen

PictographCastle Altitude 0 ft

Pietersheim

Pietersheim. Hier is een heel kort stukje gravel door de kasteeltuin.

Sint-Barbarakerk

Sint-Barbarakerk in Eisden

Terhills - Zetellaan

PictographMine Altitude 0 ft

Terhills Mijnschachten

Dollebol Apr 11, 2024

Ik vermoed dat de hoeveelheid kilometers niet klopt🤣

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Apr 12, 2024

Toch wel, Dollebol! 😊

Dollebol Apr 13, 2024

Hoe neem je dat meerdaags op, dan? Sluit je tussendoor gewoon niet af of pauzeer je hem?

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Apr 13, 2024

Het is een fietstocht voor de racefiets, geen wandeltocht 😉