Heusy-Botrange-Spa-Heusy 80 km

September 17, 2013
September 2013

near Jonckeu, Walloon Region (Belgique)

Fietstocht voor de racefiets van Heusy nabij Verviers naar de Signal de Botrange (hoogste punt van België) en terug via Spa. De tocht begint vlak bij een afrit van de snelweg E42 op een hoog punt tussen het Vesdre en het Hoëgne dal. Je daalt eerst af naar Verviers, waar je via het centrum de stad weer uitrijdt langs de Vesdre richting Limbourg. Je volgt de weg door het dal en in Limbourg beklim je de Côte de Ville Haute naar het oude vestingstadje. In het vestingstadje zelf rijd je via de steile klinkerweg door het centrum. Even verderop daal je weer richting het Vesdre dal, waarna de beklimming van de Baraque Michel begint. Je klimt eerst richting het stuwmeer van Gileppe, met de grote leeuw op de stuwdam en vervolgt je weg dan langs het stuwmeer over een geasfalteerde bosweg die niet voor auto's toegankelijk is. Via zo'n weg klim je ook van het meer weg naar de drukke N68 van Eupen naar Malmedy, en vanaf hier door naar de Baraque Michel. De totale beklimming is 18 kilometer vanaf de Vesdre voor 450 meter hoogteverschil, waaronder 6 km vlak langs het stuwmeer. Na de Baraque Michel klim je nog iets door naar de Signal de Botrange, het hoogste punt van België (694 m). Daarna daal je een stuk af naar Ovifat, en klim je weer naar Longfaye en via twee kleine afdalingen en klimmen naar het hoogste punt van de Route de l'Ancienne Douane op 600 m. Vanaf daar gaat het voornamelijk dalend naar Spa via Hockai, Cokaifagne en het vliegveld van Spa. In Spa volgt dan nog een echte kuitenbijter (Côte de Annette et Lubin). Je klimt dan over de heuvelrug naar het dal van de Hoëgne bij Polleur om daar de laatste beklimming terug naar het startpunt aan te vangen.
Tocht met veel bos, mooi hoogveen gebied, een mooi stuwmeer, en het leuke stadje Limbourg. Alleen stukken drukke weg bij Verviers en door het dal naar Limbourg en de N68 en de N676 door de Hoge Venen. Zie het profiel met de cols in de foto bijlage.
Route Heusy/ Verviers/ Dolhain/ Limbourg/ Hevremont/ Goé/ Baraque Michel/ Botrange/ Sourbrodt/ Ovifat/ Longfaye/ Xhoffraix/ Mont/ Hockai/ Cokaifagne/ Spa/ Tiège/ Polleur/ Fays/ Heusy.