Hélécine-Bronnen Gete-Tienen-Hélécine langs Kleine en Grote Gete 107 km

Photo ofHélécine-Bronnen Gete-Tienen-Hélécine langs Kleine en Grote Gete 107 km Photo ofHélécine-Bronnen Gete-Tienen-Hélécine langs Kleine en Grote Gete 107 km Photo ofHélécine-Bronnen Gete-Tienen-Hélécine langs Kleine en Grote Gete 107 km

November 9, 2021
August 2021

near Opheylissem, Wallonia (Belgique)

Deze fietstocht is een vervolg op een eerdere fietstocht langs de rivier de Gete (https://nl.wikiloc.com/routes-fietsen/schulens-meer-hoegaarden-vv-langs-de-gete-111-km-47997298). Deze keer fiets je van Hélécine aan de Kleine Gete achtereenvolgens langs de Kleine Gete naar de bron van de Kleine Gete, dan naar de bron van de Grote Gete en daarna langs de Grote Gete naar Tienen, en vandaar terug naar Hélécine. Samen met de eerdere fietstocht heb je dan van de monding tot de bron gefietst. Deze tocht gaat grotendeels door het Waalse deel van de Haspengouw (Hesbaye). Onderweg het kasteel van Opheylissem/Hélécine, hoeven, vruchtbaar akkerland, fietspaden over oude spoorwegen 142, 147 en 22, en de leuke stadjes Jodoigne, Hoegaarden en Tienen. Kasseien zijn populair in Waals en Vlaams Brabant: er zitten diverse stukken kasseien in de route: een extra uitdaging. Je kruist tijdens deze tocht dertien keer de Kleine Gete, en 21 keer de Grote Gete. De kruisingen zijn gemarkeerd met een waypoint. De foto's bij deze waypoints passen bij de locatie of de route vanaf dat waypoint tot het volgende. Horeca met name in Jodoigne, Hoegaarden en Tienen.
De tocht begint bij het kasteel/abdij van Opheylissem/Hélécine, waar je langs de weg kunt parkeren. Je kruist gelijk de Kleine Gete en fietst via Hampteau naar Pellaines en dan naar Maret. Je kruist daar de Kleine Gete twee keer en fietst dan de RAVeL lijn 147 op. In Jauche verlaat je de voormalige spoorlijn en fiets je een stukje langs de Kleine Gete, om vervolgens weer de RAVeL op te fietsen. Een stukje verder verlaat je het fietspad en fiets je een stukje over een veldweg met een onverharde middenberm en twee verharde stroken naar Folx-les-Caves. Aan het einde van de veldweg heb je nog met kasseien te maken. Na Folx passeer je de Kleine Gete voor de negende keer, en rijd je langs een mooie hoeve. Even verder heb je een wat langere kasseienstrook op weg naar Ramillies. In Ramillies ligt ook de bron van de Kleine Gete in een weiland, maar deze is niet direct van de weg te zien. Je fietst terug naar de RAVeL lijn 147, die kort nadat je die opgefietst bent opsplitst naar de RAVeL lijn 147 en lijn 142. Deze laatste volg je een tijdje omhoog verder het plateau op. Je verlaat het fietspad en volgt landwegen en wat grotere wegen naar de dichtbij de snelweg A4 gelegen Bois de Grand-Leez. Hier fiets je naar één van de bronnen van de Grote Gete, een greppel die de Ruisseau de la Gadave heet, en samenvloeit met de Grote Gete bij Perwez. Dit is een doodlopend stukje, en daarna fiets je om de Bois de Grand-Leez heen waar ook de Gette ontspringt, die via de Orneau in de Maas uitmondt. Het Bois de Grand-Leez ligt daarmee op de waterscheiding tussen de Maas en de Schelde. Aan de andere kant van het bos fiets je naar de RAVeL L147 die je richting Perwez volgt. Daarvoor fiets je over slecht geplaveide landbouwweggetjes temidden van windmolens naar de bron van de Grote Gete. Je fietst door naar Perwez waar je de jonge rivier Grote Gete een paar keer kruist alvorens weer de L147 te volgen. Bij Petit-Rosière verlaat je die weer om de Grote Gete te kruisen en van een stukje kasseien te genieten. Je volgt de RAVeL verder naar Gérompont. Hier volg je het Grote Gete dal naar Bomal. De rivier meandert hier mooi door een rustig dal. Via onder meer een stuk kasseien gaat het naar de Abdij van Ramée. Tussen Glimes en Jauchelette blijf je de Grote Gete door een mooi dal volgen, ook weer met pittige stukjes kasseien. Na een stukje N29 volg je kleinere wegen naar Jodoigne/Geldenaken. Je maakt een toeristisch rondje door het plaatsje en volgt dan de RAVeL L142 naar Hoegaarden. In Hoegaarden kruis je de Grote Gete, rijd je langs de kerk in het centrum, en ook nog langs de brouwerij, en fiets je door naar Tienen. In Tienen kruis je de Grote Gete nog enkele keren, bezoek je het centrum en de ruïnes van het Begijnhof en verlaat je de stad via het fietspad over spoorlijn 22. Van hier gaat het over rustige wegen naar het station bij Ezemaal. Hier rijd je Waals Brabant weer in. Aan weerszijden van het Kleine Gete dal rijd je terug naar het startpunt bij het provinciaal domein van Hélécine.

Begijnhof

Lokale Weg

PictographCastle Altitude 184 ft

Château d'Opheylissem

Abdijpaleis. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_van_Heylissem

Grote Gete 1

Grote Gete 10

Kruising van de Grote Gete. Daarna fiets je op een kleine weg langs het dal.

Grote Gete 11

Kruising van de Grote Gete. Direkt daarna een pittig kasseienstrookje heuvelop

Grote Gete 12

Grote Gete 13

Kruising van de Grote Gete (geen foto).

Grote Gete 14

Grote Gete 15

Kruising van de Grote Gete in Jodoigne.

Grote Gete 16

Grote Gete 18

Kruising van de Grote Gete in Hoegaarden met herdenkingteken voor de Getelinie

Grote Gete 2

Grote Gete 20

Grote Gete 21

Grote Gete 3

Grote Gete 4

Kruising van de Grote Gete. Eigenlijk twee keer direct achter elkaar, eerst op het RAVeL fietspad en dan direct als je er vanaf komt. Daarna grote kasseienstrook door het dorpje Petit-Rosière

Grote Gete 5

Kruising van de Grote Gete in Petit-Rosière

Grote Gete 7

Grote Gete 8

Grote Gete 9

Kruising van de Grote Gete, vlak bij Bomal

Grote Gete dal bij Bomal

Grote Gete dal tussen Bomal en Glimes. Even verder is de abdij Abbaye de la Ramée

Hoegaarden

Hoegaarden, net in Vlaanderen, met onder meer de brouwerij van het beroemde bier.

Jodoigne

Jodoigne/Geldenaken

Kleine Gete 10

Kleine Gete 11

Kruising Kleine Gete, niet veel meer dan een sloot

Kleine Gete 12

Kruising van de Kleine Gete, vlak bij de taalgrens

Kleine Gete 13

Kruising van de Kleine Gete bij het provinciaal domein. Kort daarna fiets je door Hélécine

Kleine Gete 2

Kleine Gete 3

Kleine Gete 4

Kleine Gete 5

Kleine Gete 6

Kleine Gete 7

Kleine Gete 8

Kruising Kleine Gete. Je rijdt er eerst een stuk langs en steekt het riviertje dan over. Vlak daarvoor ben je de Kleine Gete ook al ongezien gekruist.

Kleine Gete 9

Kruising Kleine Gete. Daarna passeer je een grote hoeve, en even later een misselijk stukje kasseien.

Nabij bron Grote Gete

Vlak naast een slecht geplaveide (gescheurd beton) en temidden van windmolens bevindt zich de bron van de Grote Gete, een sloot.

Nabij bron Kleine Gete

In het weiland ontspringt de Kleine Gete, maar er is niet veel van te zien.

Photo ofNabij bron Ruisseau de la Gadave - zijtak Grote Gete Photo ofNabij bron Ruisseau de la Gadave - zijtak Grote Gete Photo ofNabij bron Ruisseau de la Gadave - zijtak Grote Gete

Nabij bron Ruisseau de la Gadave - zijtak Grote Gete

Op de kaart lijkt dit de langste tak van de Grote Gete te zijn. Vlak bij de waterscheiding is inderdaad een slootje te zien, niet ver van de snelweg.

RAVeL L142 naar Hoegaarden

RAVeL fietspad over oude spoorlijn 142

RAVeL L142 richting Éghezée

RAVeL fietspad op oude spoorlijn 142. Het fietspad loopt langzaam omhoog het plateau op.

RAVeL L147

RAVeL fietspad op oude spoorlijn 147

RAVeL L147 naar Perwez

RAVeL L47 naar Gerompont

RAVeL fietspad op oude spoorlijn 147

Tienen

Aardige Vlaams stadje

Veldweg naar Folx-les-Caves

Veldweg met twee verharde stroken met een onverharde tussenberm in het dal van de Kleine Gete. Daarna nog een stukje kasseien.

Wegen naar Grand-Leez

Wegen over het plateau naar Grand-Leez op de waterscheiding tussen Schelde en Maas.