Photo ofHaastrecht - Oudewater - Linschoten - Woerden - Waarder - Driebruggen - Gouda - Haastrecht 260812 Photo ofHaastrecht - Oudewater - Linschoten - Woerden - Waarder - Driebruggen - Gouda - Haastrecht 260812 Photo ofHaastrecht - Oudewater - Linschoten - Woerden - Waarder - Driebruggen - Gouda - Haastrecht 260812

September 8, 2012
August 2012

near Haastrecht, Zuid-Holland (Nederland)

Het Toeristische Overstap Punt (TOP) in Haastrecht is het start- en eindpunt van deze route. Hier kan je eventueel je auto parkeren tegenover het Grand Café Concordia. Vanaf het TOP fietsen we over de Bredeweg in zuidelijke richting naar het riviertje de Vlist. Vlak voor het zwembad steken we de Vlist over en volgen we het Boezemmolenpad. Vroeger stonden hier 7 molens op een rij waarvan alleen Boezemmolen nr. 6 nog is overgebleven. Bij de polsstokclub de Vlist slaan we links af. Dit fietspad (Hoonaardpad)volgen we tot aan de bocht van de Hoenkoopse Buurtweg. Hier slaan we rechtsaf en vervolgen de weg tot aan het plaatsje Oudewater. Oudewater is met zijn vele bezienswaardigheden, waaronder de beroemde Heksenwaag, zeker de moeite waard om te bezoeken. Vanaf Oudewater gaat de route verder langs het riviertje de Lange Linschoten. Langs beide oevers loopt een smalle weg. Welke weggetje je neemt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Na 4 km het riviertje gevolgd te hebben sla je links af. Je fiets nu langs het Linschoterbos over de Haardijk tot aan Woerden. De weg gaat onder de A12 door over de kromwijkerdijk die langzaam naar links afbuigt. Ter hoogte van het spoorviaduct gaat de route verder naar rechts het bruggetje over. Je fietst een stukje parallel aan de Wulverhorstbaan voordat je links afslaat naar de Waardsedijk. Na ongeveer 1,5 km onderlangs Woerden gefietst te hebben sla je linksaf de A12 onderdoor. Na het viaduct hou je rechts aan en neem je de eerste afslag links. Deze weg volg je tot aan de Groendijck waar je links afslaat. Je komt aan in Driebruggen waar je de hoofdweg volgt tot aan het dorpshuis Custwijc. Links van het dorpshuis gaat de route verder over het fietspad Wierickepad naar de Reeuwijkse Plassen. Bij het plaatsje Oukoop ga je naar rechts. Je fietst over smalle doorgangen tussen de Reeuwijkse Plassen . Links, rechts, links, kriskras gaat de weg verder. Bij Restaurant ’t Vaantje sla je links af en fiets je langs het groengebied ‘Gouse Hout’. Ga het spoor onderdoor en neem de eerste weg links door het ‘Steinse Groen’ aan de rand van Gouda Goverwelle. Je volgt dit fietspad het ‘Grote Lot’ tot aan de Steinsedijk. Hier kun je rechts en daarna links afslaan als je langs de Hollandsche Ijssel terug naar Haastrecht wilt fietsen. Al heeft dit de voorkeur, de route gaat naar links over de dijk terug naar Haastrecht. In Haastrecht gaan we naar rechts de dijk af en komen zo bij de ophaalbrug over de Hollandsche IJssel. Vanaf hier zijn we snel terug bij het TOP.