Grunewald-Spijk v.v. langs de grens 122 km

Photo ofGrunewald-Spijk v.v. langs de grens 122 km Photo ofGrunewald-Spijk v.v. langs de grens 122 km Photo ofGrunewald-Spijk v.v. langs de grens 122 km

August 29, 2018
June 2018

near Hekkens, Limburg (Nederland)

Deze fietstocht voert langs de Nederlands-Duitse grens tussen grensovergang Grunewald nabij Ven-Zelderheide/Gennep en Spijk en vice versa. Hoogtepunten zijn het Reichswald, de heuvels van het Rijk van Nijmegen, en de Rijn met zijn uiterwaarden en natuurgebieden. De heenreis gaat grotendeels door Duitsland, en de terugreis door Nederland, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt de grens gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Deze fietstocht is geschikt voor de racefiets (verharde wegen en fietspaden). Let op: er zit een overtocht met een fietsveer in de route bij Millingen aan de Rijn met beperkte overtochten afhankelijk van het seizoen (kosten €1,80 in 2018). Langs de Rijn bevinden zich in Duitsland klinkerpaden die wat glad kunnen zijn van regen en schapenpoep. Dit is één van twaalf etappes die ik langs de Nederlands-Duitse grens heb gefietst tussen het Drielandenpunt en de Dollart. Zie de commentaren onderin voor links naar alle routes.
De tocht begint op een parkeerplaats in het Reichswald vlakbij Grunewald. Je fietst op een lange rechte weg door het bos tot de rand van het bos. Langs het bos en langs de grens gaat het richting Kranenburg. Het laatste stukje fiets je over het voormalige spoor tussen Groesbeek en Kranenburg. Van Kranenburg fiets je langs de grote weg naar Wyler. Hier passeer je een klein stukje door Nederland en vervolgens gaat het naar Zyfflich. Na een rondje richting westen fiets je via Niel richting Brimmen, een dorpje aan de Rijn. Hier fiets je kort Millingen aan de Rijn binnen om daar het (klinker) fietspad over de dijk te kiezen richting Duffelward. Hier heb je mooi zicht op Schenkenschanz, gelegen achter de Altrhein en niet langer per pontje te bereiken. Over de dijk gaat het verder naar Wardhausen en Griethausen. Hier rijd je heen en weer langs de voormalige spoorbrug over het schiereiland Salmorth naar de Rijn. Op de andere oever licht Spijk. Terug in Griethausen fiets je richting de brug over de Rijn bij Emmerich. Deze kruis je en je fietst weer terug richting Nederland, nu buitendijks over een klinkerpad. Dit eindigt bij de grens bij Spijk en je fietst over de weg verder naar Tolkamer. Over fietspaden gaat het naar de veerstoep voor het veer naar Millingen aan de Rijn. Aan de andere kant van de Rijn gaat het naar Leuth en door langs een oude rivierarm naar de Thornsche Molen. Over een fietspad gaat het naar Beek aan de voet van de Nijmeegse heuvelrug. Langs de rijksweg fiets je vervolgens terug naar Wyler, om vervolgens de Oude Kleefsebaan op te fietsen naar Berg en Dal. Boven aangekomen gaat het over de Zevenheuvelenweg richting Groesbeek om aan de rand van het dorp weer terug te fietsen naar Wyler. Hier gaat het verder langs de grens tot je bij het fietspad over het spoor tussen Groesbeek en Kranenburg komt. Dit fietspad fiets je tot in het centrum van Groesbeek en dan gaat het terug naar de grens. Langs de grens, met een uitstapje naar Breedeweg, en langs het Reichswald fiets je naar Limburg en dan door tot je beneden bij de Tielebeek komt. Dan gaat het over een fietspad direct aan de grens langs het Reichswald terug richting Grunewald tot het verharde fietspad ophoudt. Dan gaat het door landbouwgebied naar de grensovergang Grunewald en dan is het nog een klein stukje terug naar de start.
Horeca op een beperkt aantal plekken langs de route, in Tolkamer, Millingen aan de Rijn, de Thornsche Molen, Berg en Dal en Groesbeek.

Fietspad Grensweg

Fietspad langs het Reichswald net aan de Nederlandse kant van de grens.

Photo ofFietspad over de dijk vanaf de grens Photo ofFietspad over de dijk vanaf de grens Photo ofFietspad over de dijk vanaf de grens

Fietspad over de dijk vanaf de grens

Vanaf de grens fiets je over klinkerpaden op en langs de rivierdijk naar het oosten.

Photo ofFietspad spoor Groesbeek-Kranenburg Photo ofFietspad spoor Groesbeek-Kranenburg Photo ofFietspad spoor Groesbeek-Kranenburg

Fietspad spoor Groesbeek-Kranenburg

Op de oude spoorbaan is een fietspad aangelegd.

Gezicht op de Rhein

Mooi gezicht op de Rhein en de Rheinbrücke bij Emmerich.

Grensovergang bij Spijk

Bij de grens heb je mooi uitzicht op de Rijn.

Grensweg langs het Reichswald

Weg langs het Reichswald, direct naast de grens

Klinkerweg langs rivierdijk

De klinkerweg langs rivierdijk loopt buitendijks.

Oude Kleefsebaan

Hier start de mooie geleidelijke beklimming naar Berg en Dal door een mooi landschap met bossen en heuvels.

Reichswald

Weg door het Reichswald

Rheinbrücke

Brug over de Rhein bij Emmerich

Salmorth - gezicht op de Rijn

Hier heb je gezicht op de Rijn vanaf het schiereiland Salmorth. Aan de overkant ligt de grensovergang bij Spijk

Thornsche Molen

Molen (nu horecagelegenheid). Hier begint een asfalt fietspad richting de heuvelrug bij Beek

Tolkamer

Plaatsje aan de Rijn waar vroeger tol geheven werd

PictographFerry Altitude 0 ft

Veer Pannerden-Millingen

Veer naar Millingen aan de Rijn. Zie de website voor meer info over vaartijden en prijzen. https://kievitsveerdiensten.com/index.php/millingen-aan-de-rijn-pannerden/

Weg naar Salmorth

Hier fiets je een stukje heen en weer parallel aan de oude spoorbrug richting de Rhein

Zevenheuvelenweg

De Zevenheuvelenweg gaat op en neer met mooie vergezichten

Zicht op Schenkenschanz

Zicht op het plaatsje Schenkenschanz op het eiland Salmorth gelegen tussen de Altrhein en de Rhein