Groningen-Winschoten-Nieuwolda-Groningen 112 km

Photo ofGroningen-Winschoten-Nieuwolda-Groningen 112 km Photo ofGroningen-Winschoten-Nieuwolda-Groningen 112 km Photo ofGroningen-Winschoten-Nieuwolda-Groningen 112 km

May 19, 2023
March 2023

near Coendersborg, Groningen (Nederland)

Mooie fietstocht van Groningen naar Winschoten en terug, met veel fietspaden en fietspaadjes, natte natuur, meren, mooie kerkjes, statige boerderijen, vergezichten, en mooie dorpjes en steden. De zwaarte hangt met name af van de wind, die hier vrij spel heeft. Horeca onderweg onder meer in Winschoten, Midwolda, Nieuwolda, Siddeburen, Harkstede en Groningen. Er zit één bruggetje in de route waar je even van de fiets moet, en stukjes in het centrum van Winschoten en Groningen waar je veel voetgangers treft. De start is vlakbij het huis van mijn moeder. Er is ook genoeg parkeerruimte in de buurt, maar wel betaald behalve op zondag.
Van de start volg je de fietsroute onder het spoor naar industrieterrein Winschoterdiep. Hier fiets je door Groningen uit, waarna je het fietspad Waterhuizen langs het Winschoterdiep kiest. Bij de N860 neem je fietspad polderpad langs de mooie natte natuur Onnopolder. Je kruist het Drentsche Diep, fietst langs de Westerbroekstermadepolder. Na het Foxholstermeer, buigt het fietspad af door de Kropswolderbuitenpolder, door nog steeds mooie natuur. Je fietst door recreatiegebied Meerwijck naar de N386. Hier kies je het fietspad Leinwijckpad naar Nieuwe Compagnie met oude fabrieksgebouwen van ‘De Toekomst’. Via diverse fietspaden, Kiel-Windeweer, Lula en Tripscompagnie gaat het naar Muntendam. Je fietst door naar Meeden met veel grote boerderijen (dit is een wat drukkere weg), en dan naar Westerlee. Je fietst Heiligerlee binnen, waar in 1568, het eerste jaar van de Tachtigjarige oorlog, een veldslag plaats vond tussen het leger van Lodewijk van Nassau en het Spaanse leger. Je fietst langs een monument en het museum. Vervolgens fiets je door naar het centrum van Winschoten met stadhuis, toren de Ol Witte en de Marktpleinkerk. Je fietst Winschoten weer uit richting kanaal Pekel-Aa. Je neemt een fietspad langs dit kanaal naar de Rensel en dan het Winschoterdiep en fietst daarmee om Winschoten heen naar de Peter Smitbrug. Deze fietsbrug voert je over het Winschoterdiep, de A7 en een stuk Oldambtmeer naar de Blauwe Stad. Je fiets langs de oostzijde van het Oldambtmeer naar Oostwold en dan Midwolda. Door de open polder met rechte wegen en smalle fietspaden, en een brug over het Nieuwe Kanaal waar je even van de fiets af moet, fiets je naar Nieuwolda. Je fietst daarna om het Hondhalstermeer heen op een smal fietspad richting Wagenborgen. Door de open polder gaat het naar Siddeburen en dan naar Hellum en vervolgens Schildwolde. De Dannemeerweg voert je naar en dan als fietspad dwars door het Dannemeer. Langs het Afwateringskanaal gaat het naar het gehucht Schaaphok waar je een fietspad kiest naar Harkstede langs het natte natuurgebied Rijpema. Als je Harkstede uitfietst kom je langs de mooie kerk van Harkstede. Vandaar gaat het naar Engelbert en dan naar de Euvelgunnerweg in het zuidoosten van Groningen. Over deze weg fiets je langs de oude Hunze naar de ringweg om Groningen. Hierlangs fiets je naar het Oude Winschoterdiep, waarlangs je naar het centrum fietst. Je kruist eerst de Bontebrug en dan de Trompbrug. Je fietst naar het Schuitendiep, en vervolgens naar de Grote Markt en de Vismarkt. Langs het Groninger Museum en de kathedraal fiets je de stad weer uit richting Helpman, waar je de tocht gestart bent.

A-kerk

A-kerk in Groningen

Bontebrug

Bontebrug over het Oude Winschoterdiep

Boompjespad

Fietspad richting Tripscompagnie

Brug met trap

Brug met trap over het Nieuwe Kanaal. Je moet even van de fiets.

Engelbert

Euvelgunnerweg langs Oude Hunze

Fietspad Dannemeerweg

Fietspad Dannemeerweg, dwars door het Dannemeer

Fietspad langs Pekel-Aa

Photo ofFietspad langs Rensel en WInschoterdiep Photo ofFietspad langs Rensel en WInschoterdiep Photo ofFietspad langs Rensel en WInschoterdiep

Fietspad langs Rensel en WInschoterdiep

Fietspad langs Winschoterdiep

Fietspad naar Harkstede

Fietsroute met fietspaden naar Harkstede, langs natte natuur

Fietspad naar Kalkwijk

PictographMuseum Altitude 0 ft

Groninger Museum

Grote Markt

Heiligerlee

Heiligerlee, met o.a. monument van de slag bij Heiligerlee

Hellum

Fietspad Leinwijckpad

Meeden

Muntendam

Photo ofNaar Oostwold langs oostzijde Oldambtmeer Photo ofNaar Oostwold langs oostzijde Oldambtmeer Photo ofNaar Oostwold langs oostzijde Oldambtmeer

Naar Oostwold langs oostzijde Oldambtmeer

Nieuwolda

PictographLake Altitude 3 ft

Oldambtmeer bij Oostwold

Pieter-Smitbrug

Fietsbrug over Winschoterdiep, A7 en een stukje Oldambtmeer

Polderpad

Fietspad langs mooi natuurgebied

Photo ofPolderpad door Kropswolderbuitenpolder Photo ofPolderpad door Kropswolderbuitenpolder Photo ofPolderpad door Kropswolderbuitenpolder

Polderpad door Kropswolderbuitenpolder

Fietspad Polderpad door Kropswolderbuitenpolder

Route naar Nieuwolda

Route naar Nieuwolda met rechte polderwegen en smalle fietspaden

Route naar Schaaphok

Route naar Siddeburen

Schildwolde

Siddeburen

Sint Jansbrug

Sint Jansbrug over het Schuitendiep/Turfsingel met zicht op Stadschouwburg en Praedinius Gymnasium