Groningen-Delfzijl-Groningen 96 km

March 26, 2014
March 2014

near Groningen, Groningen (Nederland)

Fietstocht van de Grote Markt in Groningen naar Delfzijl en terug. Tocht door het open Groningse landschap met mooie wetlands, langs kanalen, langs het Schildmeer, mooie Groningse dorpjes, de Eemsmonding, het Damsterdiep, het Eemskanaal en de stad Groningen.
Tocht start op de Grote Markt en verlaat de stad in zuidoostelijke richting, langs het Winschoterdiep, de ringweg en de Hunzeloop. Via Engelbert en Harkstede rijd je over fietspaden door een reeks natte natuurgebieden rond Woudbloem (Uiterdijken, Ae’s Woudbloem, Duurwold) naar het Schildmeer. Bij het Schildmeer rijd je zo’n 3 km over een halfverhard fietspad (zie waypoint) met mooi uitzicht op het meer. Vandaar gaat het naar het centrum van Appingedam (zie waypoint), waar je het Damsterdiep volgt tot het centrum van Delfzijl (zie waypoint). In Delfzijl kun je een kort rondje door het centrum maken voor je de dijk langs de Eemsmonding beklimt. Hier heb je bij het Eemshotel een mooi zicht op Duitsland, de Eems, en de Eemshaven. Je vervolgt de route langs de dijk (je kunt niet over de dijk fietsen) naar het noorden om bij Nansum de dijk weer te verlaten richting Holwierde. Vanaf hier slinger je over rustige wegen en soms smalle fietspaden langs boerderij Batenburg en dorpjes als Oosterwijtwerd terug naar het Damsterdiep net ten westen van Appingedam. Het Damsterdiep is een atypisch kanaal met veel bochten (gegraven voor het jaar 1000 en toen nog in open verbinding met de zee) en de weg slingert er langs via Ekenstein, Eekwerderdraai, Wirdumerdraai, Garrelsweer en Winneweer naar Ten Post. Hier verlaat je het Damsterdiep en ga je zuidwaarts naar Woltersum aan het Eemskanaal, en vandaar naar het Slochterdiep bij Lageland. Vanaf hier volg je over lange rechte wegen en fietspaden het Slochterdiep en het Eemskanaal naar het centrum van de stad Groningen, waar je via het Schuitendiep en de Sint Jansstraat weer terugrijdt naar de Grote Markt.
Horeca o.a. aan het Schildmeer en in Groningen, Appingedam, Delfzijl, en Winneweer. Zwaarte sterk afhankelijk van de wind, waarvoor je je moeilijk kunt verschuilen. Route Groningen-Engelbert-Harkstede-Woudbloem-Schildmeer-Appingedam-Delfzijl-Nansum-Holwierde-Oosterwijtwerd-Garrelsweer-Winneweer-Ten Post-Woltersum-Luddeweer-Lageland-Ruischerbrug-Groningen.

Appingedam

Appingedam is een stadje aan het Damsterdiep met een leuk centrum en de bekende hangende keukens aan woningen naast het Damsterdiep.

Delfzijl

Bij dit waypoint maak je een slinger door het centrum van Delfzijl. Je kunt de lus ook overslaan, rechtdoor rijden en bij de stoplichten de route vervolgen richting de zeedijk. In het centrum vind je een zeemuur met een tweetal waterpoorten die bij hoog water nog dicht kunnen, een kerk, en een molen en verder tamelijk nieuwe bebouwing. Bij de zeedijk staat een hotel/café/restaurant op palen in de zee, het Eemshotel, waar je eventueel kunt lunchen, met mooi uitzicht op de Eems.

Halfverhard fietspad

Hier begint een stuk halfverhard fietspad langs het Schildmeer van ongeveer 2.9 km. Op zich goed te doen met de racefiets, hoewel hier en daar plassen blijven staan en zich sporen vormen, dus wel wat langzamer rijden. Wel een mooi uitzicht over het Schildmeer.

Woltersum

Mooi dorpje met o.a. een karakteristieke kerk en molen. Direct gelegen aan het Eemskanaal achter een dijk met schijnbaar twijfelachtige sterkte...