Grandville-Piétrain-Grandville langs de taalgrens 108 km

Photo ofGrandville-Piétrain-Grandville langs de taalgrens 108 km Photo ofGrandville-Piétrain-Grandville langs de taalgrens 108 km Photo ofGrandville-Piétrain-Grandville langs de taalgrens 108 km

February 20, 2017
February 2017

near Grandville, Wallonia (Belgique)

Deze fietstocht voor de racefiets gaat langs de Nederlands-Franse taalgrens (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens_in_België ) van Grand-Ville tot Piétrain en terug. Hoogtepunten zijn de fruitboomgaarden, de vele kasteeltjes en hoeven, de vergezichten, de watertoren in Landen en rustig platteland waar je normaal gesproken niet snel komt. De heenreis gaat grotendeels over Nederlandstalig taalgebied, en de terugreis door Franstalig taalgebied, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt over de grens gereden of deze gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Inmiddels heb ik in 10 etappes van het Drielandenpunt naar de Noordzee langs de taalgrens gereden. Zie in de comments de links naar alle 10 etappes.
Tocht gaat grotendeels over kleine landbouwweggetjes door de Haspengouw. Met name bij nat weer hier en daar opletten voor blubber en plassen op de weg. Tocht is geschikt voor de racefiets, maar op dit type kleine weggetjes niet geschikt om te racen…
Ik parkeerde bij een parkeerplaats aan de N69, waar ook een kapelletje te vinden is. Vanaf hier gaat het Vlaanderen in over een op de top hier en daar blubberig weggetje. Parallel aan de Jeker gaat het naar Oleye en dan over landweggetjes naar Rukkelingen-Loon. Onderweg is een kort stukje (~200 m) weg met slechte/missende bestrating. Vanuit Rukkelingen gaat een weggetje heuvelop door boomgaarden en bos naar de taalgrens en daal je vervolgens weer af via een ander klein weggetje met hier en daar blubber. Je rijdt verder naar Jeuk (!) en dan door naar Vorsen waar je tussen de fruitboomgaarden rijdt. Over kleine wegen gaat het dan parallel aan de snelweg en afwisselend door Vlaanderen en Wallonië. Het landschap hier is open met grote windmolens, waarvan er ook nog een aantal worden bijgebouwd. Op de N80 kies je het fietspad naar Landen over voormalig spoor 127. In Landen rijd je langs de opvallende watertoren. Door open landbouwgebied gaat het naar Ezemaal waar je een stukje door Waals Brabant rijdt, en vervolgens naar Goetsenhoven. Direct na Goetsenhoven heb je een klein stukje kasseien (geef mij maar blubber...) en rijd je door open landbouwgebied richting de N279 in de buurt van Piétrain. Je maakt vervolgens een slinger door het dal van de Kleine Gete bij Opheylissem en Hélécine. Na het completeren van de slinger ben ik nog even heen en weer naar de ingang van het kasteel van Hélécine gereden voor een kijkje (zie waypoint). Via Linsmeau gaat het naar Racour. Hier rijd je een stukje over het fietspad van spoor 147 (Landen-Sambreville), langs station Racour. Over landbouwweggetjes langs de taalgrens gaat het naar Lincent. Let op: hier waren ze windmolens aan het bouwen en de weg was erg modderig. Alternatief is op spoor 147 door te rijden naar Lincent en daar de route op te pikken. Van Lincent gaat het naar Avernas-le-Bauduin over een deel matige weg en dan door naar Bertrée. Hier volg je een stukje het parcours van de RV4 fietsroute. Je komt daarbij door een beekdal met (tijdens mijn tocht) hier en daar grote plassen op de weg. Via Cras-Avernas en langs Boëlhe gaat het naar Berloz. Je maakt hier een rondje rond Corswarem en volgt een weggetje langs la Grande Bek naar Bettincourt. Je klimt hier weer richting taalgrens, volgt deze en rijdt verder richting Oleye, waar je al eerder was. Je kruist de Jeker, rijdt naar Lantremange en rijdt parallel aan de Jeker naar Bergilers. Hierbij kom je over een landbouwweggetje waar nogal wat modder lag tijdens mijn tocht (zie waypoint). De weg door Bergilers en Grand-Ville door het Jekerdal brengt je aan de voet van de klim terug naar het startpunt.
Horeca in Landen, Goetsenhoven, Opheylissem (nabij het kasteel) en Racour (Italiaan).

Afdaling met blubber

Dit weggetje daalt af door het bos en is deels blubberig als het nat is, dus opletten.

Bergilers

Dorpje aan de Jeker, of Geer zoals de rivier hier heet.

Brug Jeker

Brug over de Jeker, of Geer zoals de rivier hier heet.

PictographMonument Altitude 0 ft

Château Hélécine

Je rijdt een stukje heen en weer over de N64 om een blik te werpen op het grote kasteel van Hélécine. In de omgeving is er de nodige horeca. Zie http://domainehelecine.be/nl/het-kasteel/

Fietspad spoorlijn 127

Hier fiets je het fietspad over de voormalige spoorlijn 127 op. Dit fietspad van Landen richting Huy is nu over een groot stuk verhard. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_127

Fietspad spoorlijn 147

Hier fiets je het fietspad over de voormalige spoorlijn 147 op. Dit fietspad van Landen naar Sambreville is nu over een groot stuk verhard. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_147_(België). Direct na het opfietsen kom je langs voormalig station Racour waar een oude trein nu dienst doet als vakantiewoning. Wanneer je het fietspad verlaat fiets je over een weggetje over de taalgrens waar ze een windmolen aan het bouwen zijn (februari 2017) en waardoor het erg modderig is, en deels afgezet. Alternatief is op het fietspad door te fietsen naar Lincent en door het dorp terug naar de route te rijden.

Goetsenhoven

Meest westelijke dorpje in Vlaanderen op deze tocht. Er is een oude hoeve in het centrum.

Hélécine

Je fietst een stukje heen en weer door dit dorpje in het dal van de Kleine Gete, aan weerszijden van het beekje.

Kapelletje

Kapelletje bij de start van de tocht op de parkeerplaats.

Mast

Rood-witte telecommunicatie mast op een heuvel. Het weggetje er langs is soms van slechte kwaliteit.

N755 taalgrens

De taalgrens op de N755. In de buurt zijn veel windmolens te vinden, en ook een aantal in aanbouw. Ook ligt er vlak bij de waypoint een klein kasteeltje/kasteelhoeve.

N80 taalgrens

De taalgrens op de N80.

Rond Boëlhe

Bij dit waypoint is een hoeve. De andere foto's zijn rondom Boëlhe genomen (typisch Haspengauw landschap).

Slecht wegdek

Stukje slecht wegdek (200 m). Wel te doen voor de racefiets als je wat langzamer rijdt. De twee foto's zijn vlak voor het stukje slechte wegdek genomen.

Taalgrens bij Hasselbroek/Jeuk

De weg vormt hier de taalgrens.

Taalgrens N279

De taalgrens op de N279

Vorsen fruitboomgaarden

Je rijdt hier door de fruitboomgaarden op Vorsen af.

Watertoren Landen

Watertoren van verre herkenbaar.

Weg door beekdal

Deze weg door het beekdal (onderdeel van de RV4 fietsroute) is mooi, maar er stond wel een ontzettende plas op over de gehele breedte tijdens mijn tocht. Moet bij droog weer geen probleem zijn. Je kunt hier ook rechtdoor de grote weg vervolgen naar Cras-Avernas.

Weg lang La Grande Bek

Dit weggetje is hier en daar blubberig bij nat weer.

Weg met modder

Deze weg (Rue de Malpa) was nogal blubberig op het laagste gedeelte vlak bij de Jeker. Bij nat weer is doorrijden naar de N69 en die een stukje volgen mogelijk verstandiger.