Grand Fondo Cannondale Golfe de Sainte Tropez 2013

April 12, 2013
January 2010

near Saint-Tropez, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Op 7 april 2013 ging de eerste cyclo voor het cyclobenelux klassement van start. Tot 2008 ging deze cyclo nog door onder de naam Epervier (sperwer) maar is sinds 2009 omgedoopt tot de Grandfondo Colnago Cogolin Golfe de Saint Tropez. Een mond vol! Vanaf 2012 is de Gran Fondo Colango tevens een qualifer voor de UCI World Cycling Tour (UWCT). Daarnaast is de aankomst in tegenstelling tot voorgaande edities bergop naar het sprookjesachtige dorp Gassin.

Deze cyclo die je over verschillende heuvels en bergen in het Massif des Maures voert start sinds 2011 in St. Tropez. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt er nu vanaf de start flink gas gegeven. Dus niet meer eerst rustig met het hele peloton een haluurtje toeren. Degene met ambities om van voren te finishen dienen hier dus al goed geplaatst te zitten in het druppelvormige peloton. De eerste grote schifting van de dag vind plaats op de Col de Canadel.

Na 5 mooie klimkilometers ben je boven op de Canadel aangekomen, maar op de klim volgt geen afdaling. Vanaf de top van de Canadel voert de route je over een 15km lange onregelmatige en heuvelachtige bergkam richting de Col de Babaou.

Van de Col de Babaou hoeft slechts de tweede helft beklommen te worden aangezien de route over de bergkam je halverwege op de klim afzet (de top van de Gratteloup). Vals plat en stroken tegen 4% wisselen elkaar af tot de top van de Babaou. Daarna volgt een snelle afdaling van 8km over zeer goed wegdek en rij je het plaatsje Collobrieres binnen.

Vanuit Collobrieres staat de scherprechter van de dag op het programma. De Notre Dame des Anges. Een klim van 10km met 2km tegen 8% en 2km tegen 10%. Zowel bij de klim als de afdaling is het wegdek slecht. Vooral oppassen in de afdaling en niet al je kruit verschieten want op de top ben je pas halverwege deze cyclo. Na het klimgeweld van de Notre Dame des Anges volgt een mooie licht glooiende strook van 15km door open velden en wijngaarden en draai je bij de T-kruising rechts La Garde Freinet op. Wederom geen steile beklimming, maar een mooie gelijkmatige loper. De laatste 150meter voor de top, als je het plaatsje binnenrijd, zijn het zwaarst. Na de foeragepost op de top ga je linksaf en duik je in de afdaling richting Vidauban.

Tussen Vidauban en Plan de la Tour zit nog een flauwe loper, vrij lang maar het stijgingspercentage komt vrijwel nergens boven de 4% uit ( Fourches). Een korte afdaling en vanaf Plan de la Tour volgt de slotklim van de dag. De Col du reverdi. Wederom geen zware beklimming, maar na 160km en aardig wat hoogtemeters achter de kiezen, halverwege april, voelt deze beduidend zwaarder met licht verzuurde spieren. Na de afdaling slaan we ipv rechtsaf nu linksaf om te beginnen met de nieuwe parcours finale richting Gassin. Vervolgens rest ons alleen nog een gemoedelijke pasta party op het plein in het stadshart, dus heerlijk nagenieten van deze top cyclo.