Godewaersvelde-Noordzee-Godewaersvelde langs de taalgrens 119 km

Photo ofGodewaersvelde-Noordzee-Godewaersvelde langs de taalgrens 119 km Photo ofGodewaersvelde-Noordzee-Godewaersvelde langs de taalgrens 119 km Photo ofGodewaersvelde-Noordzee-Godewaersvelde langs de taalgrens 119 km

July 17, 2017
July 2017

near Godewaersvelde, Hauts-de-France (France)

Deze fietstocht voor de racefiets is de laatste etappe in een serie van 10 tochten langs de Nederlands-Franse taalgrens (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens_in_België ), van het drielandenpunt tot aan de Noordzee. Deze etappe voert langs de Frans-Vlaamse grens (ook wel Schreve genoemd) tussen Godewaersvelde en de Noordzee (de Panne en Bray-Dunes). Hoogtepunten zijn het rustige platteland, enkele Frans-Vlaamse dorpjes en de kuststreek met polders, duinen, zeeboulevard en strand. De heenreis gaat grotendeels over Nederlandstalig taalgebied, en de terugreis door Franstalig taalgebied, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt over de grens gereden of deze gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Inmiddels heb ik in 10 etappes van het Drielandenpunt naar de Noordzee langs de taalgrens gereden. Zie in de comments de links naar alle 10 etappes.
Tocht is geschikt voor de racefiets. Er zit wel een stukje over een betonnen dijkje langs het strand bij de Panne in met risico op stuifzand wat je eventueel kunt overslaan. Vlak bij Adinkerke is er ook nog een stukje nieuw halfverhard (grind) fietspad waar je wat langzamer moet rijden.
De start is in Godewaersvelde, bij de grensovergang op de N333/D948 (Calicannes). Je rijdt vanaf hier over de grens naar het noorden door rustig platteland, met name akkerbouw. Het eerst grotere dorpje is Watou. Vanaf hier gaat het naar de IJzer vallei bij Roesbrugge, en dan door naar het Frans/Belgische grensdorpje Oost-Cappel. Hier vind je nog enkele grenspalen en een huisje met slagboom en een beeld van een grenswacht op een stoel. De grenspalen hebben een N kant en een F kant, waarbij de N staat voor Nederlanden (dus nog van voor de scheiding van België en Nederland). Vanaf hier rijd je lange tijd over een weg op de grens verder. In de buurt van het Franse Hondschoote kruis je de grens nog een keer kort. Je rijdt nu richting de grote zendmast net ten zuiden van de polder de Moeren. Deze polder omgeven door een Ringsloot ligt zowel in België als in Frankrijk en is het laagste punt van België. Over lange rechte wegen rijd je door de polder richting zee. Bij de autoweg E40 neem je een nieuw tunneltje onder de snelweg met aansluitend fietspad richting het duingebied Cabour. Je fietst door het duingebied, langs de grens, en een oude grenspaal, tot je bij het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke komt. Deze kruis je over de nieuwe fietsbrug. Direct daarna volgt een stukje halfverhard fietspad van 450 m (redelijk te doen) langs het kanaal. Langs het kanaal gaat het naar Adinkerke en dan verder naar Koksijde. Bij de Panne rijd je de zeedijk op die je langs strand, boulevard en typische Belgische kustbebouwing (flats) voert. Bij de Leopold I esplanade verlaat je de zeedijk. Even verderop is er toegang tot het strand. Je kunt hier rustig rijdend een stukje over een betonnen dijkje langs het strand. Pas echter op voor stuifzand en drukte. Je kunt het ook overslaan en de Dynastielaan volgen. Na het betonnen dijkje volgt een stuk langs duinen door het duindorp de Panne en rijd je om het duingebied Westhoek heen via N34 en N386 naar de grensovergang (de meest westelijke van België). Je volgt de wat drukkere weg naar Bray-Dunes, het meest noordelijke dorpje van Frankrijk, waar je nog een slinger maakt naar de zeeboulevard. Hier heb je op het strand goed zicht richting Duinkerken. Na de boulevard rijd je landinwaarts naar Ghyvelde. Hier rijd je de polder De Moeren weer in (heet hier Les Moëres). Na de polder gaat het door naar Hondschoote. De kerk is al van ver te zien. Na dit dorp rijd je over rustige wegen naar Oost-Cappel, waar je al eerder was. Hier gaat het naar de Yser, zoals de IJzer hier heet en over meer rustige weggetjes naar Houtkerque. Even verder kruis je de grens nog een keertje bij de Heidebeek. Het begint hier wat licht te heuvelen en de heuvels Mont des Cats en Mont Noir ten zuiden van Godewaersvelde en de Mont des Recollets ten westen van Steenvoorde zijn al goed te zien. Kort daarna ben je terug bij het vertrekpunt.
Horeca vind je met name in de kustplaatsen De Panne en Bray-Dunes. Daarbuiten is horeca redelijk schaars en vind je een paar gelegenheden in Oost-Cappel, Watou en bij het startpunt.

Betonnen dijk

Hier rijd je op een betonnen dijkje met slecht wegdek langs het strand. Je kunt het dijkje nog een eindje verder volgen richting Frankrijk tot een bruggetje. Vlak daarna is het dijkje volledig door stuifzand bedekt en moet je weer terug. Je kunt het beste hier weer van het dijkje af.

Bray-Dunes

Meest noordelijke dorpje van Frankrijk

Fietsbrug

Nieuwe fietsbrug over het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke, direct aan de grens gelegen.

Grens N386

Meest westelijke grensovergang van België en meest noordelijke van Frankrijk. Er bevindt zich hier een oude grenssteen. Je kunt hier nog naar een restaurant aan zee rijden, maar dat restaurant bevindt zich op een camping en je moet je identiteitsbewijs inleveren bij de poort. Aan zee bevindt zich het westelijkste puntje van België, het noordelijkste punt van Frankrijk en er is nog een oude grenssteen te vinden in de duinen met informatieborden.

Grenspaal Grensstraat

Oude grenspaal aan de Grensstraat, verstopt in de berm

Grenspaal Maerestraat

Oude grenspaal aan de Maerestraat met bloemperk.

Grenspaal Oost-Cappel

Oude grenspaal in Oost-Cappel

Grensweg de Moeren

Weg en later fietspad langs de grens die dwars door polder de Moeren loopt.

Halfverhard fietspad

Stukje halfverhard fietspad (fijn grind) van 450 m. Is te doen, maar niet ideaal.

Heidebeek

De heidebeek vormt de grens bij het gehucht Warande

Hondschoote

Frans-Vlaams dorpje met kerk die je van verre ziet en raadhuis in Vlaamse stijl

Houtkerque

Frans-Vlaams dorpje met kerk

IJzer

Rivier de IJzer

Leopold I Esplanade

Esplanade met op de kop een beeld van Leopold I, de eerste koning van de Belgen die hier in 1830 het land binnenkwam.

Oost-Cappel

Frans/Belgisch dorpje met oude grenspost, waar nu een beeld op wacht zit bij de permanent openstaande slagbomen.

Ringsloot Polder

Ringsloot om de polder de Moeren; heet ook in Frankrijk Ringsloot

Toegang strand

Hier kun je het strand opfietsen naar een betonnen dijkje. Leuk om het strand goed te bekijken, maar pas op voor stuifzand en wandelaars. Ook slecht wegdek. Je kunt hier ook rechtdoor rijden op de Dynastielaan parallel aan het strand.

Tunnel en nieuw fietspad

Hier is een tunnel onder de E40 voor fietsers waardoor je min of meer rechtdoor richting duingebied Cabour kunt. Voor de tunnel moest je zeker 3.5 km omrijden om bij dat zelfde punt te komen.

Yser

Rivier de Yser (Frans voor IJzer)

Zeeboulevard Bray-Dunes

De zeeboulevard van Bray-Dunes met een wat oudere aanblik als de Panne. Op het westelijkste punt heb je een mooi uitzicht richting Duinkerken en bevindt zich een informatiebord over de evacuatie bij Duinkerken aan het begin van de tweede wereldoorlog.

Zeedijk De Panne

Hier begint de zeedijk langs het strand. Oppassen voor voetgangers!

Zendmast

Zendmast en wit en rood van verre te zien.

Photo ofZicht op Mont des Recollets en Mont des Cats Photo ofZicht op Mont des Recollets en Mont des Cats Photo ofZicht op Mont des Recollets en Mont des Cats