El Pallars Sobirà des de tots els angles

December 1, 2022
December 2022

near Espot, Catalunya (España)

Dels dos Pallars de Lleida, el Pallars Sobirà és més al nord, encaixat entre Val d'Aran, Pallars Jussà i Alt Urgell i limítrof amb França i un mica amb Andorra a la part alta del seu mapa. Es tracta d´ una comarca molt muntanyosa, entre els seus cims està la Pica d'Estats, amb 3143 metres, el més alt de Catalunya. La principal vall es vertebra gràcies al Riu Noguera Pallaresa, lloc on s'instal·la la seva capital, Sort.

Per fer un tastet del Pallars Sobirà, però, hem situat la sortida de la nostra ruta a la localitat d´ Espot, municipi vinculat als esports d'hivern i porta d'entrada directa cap a un dels grans símbols del Pirineu de Lleida, el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, amb el seu gran emblema de la muntanya dels Encantats.

La ruta ofereix quasi 80 quilòmetres de pur Pallars Sobirà, lloc de pas de grans curses, donada la seva ubicació entre dos grans ports catalans com la Bonaigua i el Cantó. Tot i que la llargària no arriba als cent quilòmetres, el desnivell supera els 2000 metres, dibuixant al nostre cap la quantitat de abruptes pujades que arrenquen principalment des de la vall principal, la que es vertebra pel Noguera Pallaresa.

Des d'Espot, prenem ruta directa al gran lloc de la jornada, l'entrada al Parc Nacional d'Aigüestortes i en especial a l’Estany de Sant Maurici. Espot de fet es situa al mig de la pujada, a uns 1300 metres. Des d´aquí s´ encadenen vuit quilòmetres d´ ascensió amb una duresa variable. El primer quilòmetre, només sortir d´ Espot, frega el 10%, el segon s´ en va a l´ 11% i el tercer al 8%. A més la carretera presenta pics molt exigents de fins el 18%. Aquests murs s´ afronten quasi de sortida.

La ruta és una espècie de pista asfaltada en bon estat que, passats els primers tres quilòmetres, entra en un pendent més suau, del 5%, enmig d'una vall de pi negre i avets que clareja segons va guanyant altura.

Els darrers dos quilòmetres són al 7% i pics del 12%. El cim és a 1920 metres. La petita carretera ens deixa als peus de l´ Estany de Sant Maurici: El tresor dels Pirineus, davant el ciclista.

Assenyalar que, tot i que el tràfic privat és obert, aquest no pot passar més enllà del pàrquing a quatre quilòmetres de dalt. A partir d'aquí només es permet el pas de taxis i serveis públics.

La tornada consisteix en baixar tota l´ ascensió a l’Estany de Sant Maurici, travessant Espot, per arribar a la carretera principal de la vall, paral·lela al Noguera Pallaresa. A l'altura de l´ Estany de la Torrassa, girem a l'esquerra, direcció nord, Port de la Bonaigua, per remuntar fins Esterri d´ Àneu, una de les principals poblacions del Pallars Sobirà.

Des d'aquí girem a mà dreta per pujar a Lladorre, un diminut poble que ofereix una pujada de somni, per una carretera estreta i desnivells per gaudir d'unes vistes que expliquen molt bé la configuració del Pallars Sobirà amb les valls d'Àneu i Unarre als peus.

Feta l´ extensió fins Ladorre, tornem cap a Esterri per agafar una petita carretera que circula pel mig de la muntanya paral·lela a la principal. Així travessarem Isabarre, on tenim l'església romànica de Sant Llorenç, i l´ idíl·lic Estany de Borén, per on baixa en direcció contrària, el Noguera Pallaresa, fins arribar al poble de Borén. El recorregut fins aquí ha estat principalment de pujada per petites carreteres i valls més agrestes.

Des de Borén, tornem a la carretera principal per sortir en direcció sud i agafar un desviament a mà dreta per tornat a pujar, ara per la part oposada de la vall, fins Son del Pi, on ens creuem amb una altra joia del romànic de la zona: l'Església de Sant Just y Sant Pastor, inserida dins d'un recinte defensiu amb torre.

Des de Son del Pi continuem fins la carretera que hem baixat al principi de la ruta, la que puja fins Sant Maurici. Aquí esperen un continu de pujades i baixades. Un cop a la ruta inicial, girarem a la dreta per arribar novament a Espot, quilòmetre zero de la sortida pel Pallars Sobirà.

-----------------------------------------------------------------

De los dos Pallars de Lleida, el Pallars Sobirà está más al norte, encajado entre Val d´Arán, Pallars Jussà y Alt Urgell, y limítrofe con Francia y un poco con Andorra, en lo alto de su mapa. Se trata de una comarca muy montañosa, entre sus cumbres está la Pica d'Estats, con 3.143 metros la más alta de Catalunya. El principal valle se vertebra a lo largo del Río Noguera Pallaresa, lugar donde se instala su capital, Sort.

Para saborear un buen pedazo del Pallars Sobirà, hemos situado la salida de nuestra ruta en la localidad de Espot, municipio vinculado a los deportes de invierno y puerta de entrada directa hacia uno de los grandes símbolos del Pirineo de Lleida, el Parc Nacional d´Aigüestortes y Estany de Sant Maurici, con su gran emblema de la montaña de Els Encantats.

La ruta ofrece casi 80 kilómetros de puro Pallars Sobirà, lugar de paso de grandes carreras, dada su ubicación entre dos grandes puertos catalanes como La Bonaigua y el Cantó. A pesar de que la longitud propuesta no llega a los cien kilómetros, el desnivel supera los 2000 metros, dibujando en nuestra cabeza la cantidad de subidas abruptas que arrancan principalmente desde el valle principal, la que se vertebra por el Noguera Pallaresa.

Desde Espot, tomamos ruta directa al gran lugar de la jornada, la entrada al Parc Nacional d´Aigüestortes y, en especial, al Estany de Sant Maurici. Espot, de hecho, se sitúa en el medio de la subida, a unos 1300 metros. Desde aquí se encadenan ocho kilómetros de ascensión con una dureza variable. El primer kilómetro, nada más salir de Espot, roza el 10%, el segundo se va al 11% y el tercero al 8%. Además, la carretera presenta picos muy exigentes de hasta el 18%. Estos muros se afrontan casi de salida.

La ruta es una especie de pista asfaltada en buen estado que, pasados los primeros tres kilómetros, entra en una pendiente más suave, del 5%, en medio de un valle de pino negro y abetos que clarea según va ganando altura.

Los últimos dos kilómetros son al 7% y picos del 12%. La cumbre está a 1920 metros de altura. La pequeña carretera nos deja a los pies del Estany de Sant Maurici: El tesoro de los Pirineos, ante el ciclista.
Señalar que, a pesar de que el tráfico privado esté abierto, éste no puede pasar más allá del párking situado a cuatro kilómetros del final. A partir de aquí, sólo se permite el paso de taxis y servicios públicos.

La vuelta consiste en bajar toda la ascensión en el Estany de Sant Maurici, atravesando Espot, para llegar a la carretera principal del valle, paralela al Noguera Pallaresa. A la altura de l´Estany de la Torrassa, giramos a la izquierda, dirección norte, hacia Port de La Bonaigua, para remontar hasta Esterri d´Aneu, una de las principales poblaciones del Pallars Sobirà.

Desde aquí giramos a mano derecha para subir a Ladorre, un diminuto pueblo que ofrece una subida de ensueño, por una carretera estrecha y desniveles para disfrutar de unas vistas que explican muy bien la configuración del Pallars Sobirà, con los valles d'Àneu y Unarre a los pies.

Hecha la extensión hasta Ladorre, volvemos hacia Esterri para coger una pequeña carretera que circula por el medio de la montaña paralela a la principal. Así atravesaremos Isabarre, donde tenemos la iglesia románica de Sant Llorenç, y el idílico Estany de Borén, por donde baja en dirección contraria, el Noguera Pallaresa, hasta llegar al pueblo de Borén. El recorrido hasta aquí ha sido principalmente de subida por pequeñas carreteras y valles más agrestes.

Desde Borén, volvemos a la carretera principal para salir en dirección sur y coger un desvío a mano derecha para volver a subir, ahora por la parte opuesta del valle, hasta Son del Pi, donde nos cruzamos con otra joya del románico de la zona: la Iglesia de Sant Just y Sant Pastor, insertada dentro de un recinto defensivo con torre.

Desde Son del Pi continuamos hasta la carretera que hemos bajado al inicio de la ruta, la que sube hasta Sant Maurici. Aquí esperan un continuo de subidas y bajadas. Una vez en la ruta inicial, giraremos a la derecha para llegar nuevamente a Espot, kilómetro cero de la salida por el Pallars Sobirà.