Drielandenpunt-Kanne v.v. langs de taalgrens 113 km

Photo ofDrielandenpunt-Kanne v.v. langs de taalgrens 113 km Photo ofDrielandenpunt-Kanne v.v. langs de taalgrens 113 km Photo ofDrielandenpunt-Kanne v.v. langs de taalgrens 113 km

November 4, 2016
October 2016

near Botselaar, Wallonia (Belgique)

Deze fietstocht voor de racefiets gaat langs de Nederlands-Franse taalgrens (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens_in_België ) van het drielandenpunt tot aan Kanne en terug. De heenreis gaat grotendeels over Nederlandstalig taalgebied, en de terugreis door Franstalig taalgebied, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe wordt over de grens gereden of deze gepasseerd en worden de leukere weggetjes gekozen. Inmiddels heb ik in 10 etappes van het Drielandenpunt naar de Noordzee langs de taalgrens gereden. Zie in de comments de links naar alle 10 etappes.
De tocht begint op het drielandenpunt. Hier kun je eventueel parkeren (2€ dagtarief). Van hier gaat het de Vaalserberg af richting Vaals en dan via Wolfhaag naar de voet van de Lange Bosweg. Je klimt het Vijlenerbos in en daalt via de Camerig af met mooi gezicht op België tot aan de Hoge Venen. In het Geuldal volg je het weggetje naar Sippenaeken en klim je aan de Belgische kant langs het meest zuidelijke puntje van Nederland en kasteel Beusdael naar de grens met de Voerstreek. Door het bos daal je af en klim je via Remersdaal naar de N678. Over deze provinciale weg rijd je een stuk over de taalgrens met af en toe prachtig uitzicht naar het zuiden. Bij Rullen rijd je de Voerstreek weer in en over een mooi fietspad door het Voerdal gaat het naar ’s Gravenvoeren en dan naar Moelingen. Na de snelweg E25 rijd je Nederland weer in richting Eijsden. Parallel aan de Grensmaas passeer je Eijsden en het fietsveer naar Lanaye en rijd je door naar Maastricht. Over de Kennedybrug gaat het richting Sint Pietersberg die je voorbij het Fort en chalet Bergrust doorrijdt naar de top. Je fietst langs de mergelgroeve waarbij je mooie uitzichten hebt, zeker bij het nieuwe uitzichtpunt (dan wel even van de fiets). Je daalt af via de Zonnebergweg, een klein paadje en buitengoed Slavante naar het Maasdal en passeert na de ENCI weer de grens. Dit is het noordelijkste stukje Wallonië (Petit-Lanaye of Klein-Ternaaien). Bij de sluis Lanaye volg je de door de Sint Pietersberg gehouwen Albertkanaal naar Kanne. Hier steek je de taalgrens over en rijd je weer terug naar het oosten. Eerst een stukje over een fietspad langs fort Eben Emael en dan weer over de Sint Pietersberg en de brug over het Albertkanaal naar Lanaye, waar je weer langs het fietsveer komt. Een fietspad langs de Grensmaas brengt je naar stuw bij Lixhe, die je oversteekt, waarna je aan de andere kant langs de Maas naar Visé rijdt. Door Visé gaat het omhoog, en dan omlaag door het dal van de Berwinne, en weer omhoog naar Bombaye. Bij Warsage gaat het echt omhoog naar de N678, waarna je via St. Jean-Sart afdaalt naar het dal van de Bel. Door dit dal rijd je naar Aubel en dan boven Aubel langs naar de N678 en vervolgens naar Hombourg. Van Hombourg gaat het via Terstraeten en de korte beklimming over de Chemin du Duc naar de pas van Wolfhaag. Vlak voor deze pas daal je weer een stuk af naar Gemmenich voor de beklimming naar het drielandenpunt.
Horeca op diverse plekken, met name Epen, Eijsden, Sint Pietersberg, bij fort Eben Emael, Visé en het drielandenpunt.

Afdaling Zonnebergweg

Hier begint een korte wat steilere afdaling over de smalle Zonnebergweg.

Albertkanaal

Vanaf de sluis van Lanaye fiets je tot Kanne langs het Albertkanaal wat hier door de Sint Pietersberg heen is gehakt.

Brug bij Kanne

Bij Kanne is een markante brug over het Albertkanaal.

Camerig

De Camerig is de zwaarste beklimming van Nederland, maar je daalt hem dit keer af, met mooi zicht op België tot aan de Hoge Venen.

Chemin du Duc

Korte klim over smal weggetje met hier en daar slecht wegdek richting de pas van Wolfhaag. Vlak voor deze pas, die de grens met Nederland vormt, ga je rechts voor de afdaling richting Gemmenich. Zie http://www.klimtijd.nl/beklimming/chemin-du-duc voor meer informatie.

Drielandenpunt

Drielandenpunt met Wilhelminatoren, uitzicht richting België, het hoogste punt van Nederland, en diverse horeca.

Grensweg

Hier rijd je over de grensweg van Gravenvoeren naar Moelingen direct aan de Nederlandse grens. De Voerstreek is hier erg smal (nog geen 200 m).

Hombourg

Stadje met markante kerktoren al op afstand te zien, met heuvel en kruis er naast gelegen. Via een korte klim uit het Gulpdal bereik je het centrum.

Kasteel Beusdael

Markant kasteel, net in België, vlak aan de grens.

Klim Lange Bosweg

Hier begin je aan het steile stuk van de beklimming van de Lange Bosweg, over een smal weggetje achter restaurant Lodge 7. Zie http://www.klimtijd.nl/beklimming/lange-bosweg

N608

Hier kom je op de N608 tussen de pas van Wolfhaag en Visé. Op dit stuk vormt deze weg de taalgrens met mooi uitzicht richting Aubel en het land van Hervé richting het zuiden.

Remersdaal

Dorpje in de Voerstreek. Niet iedereen is het eens met de status van het dorpje in Vlaanderen...

Rullen

Hier begint de weg Rullen, die je afdaalt richting Sint-Pieters-Voeren. Het is een steil weggetje.

Schansweg

Deze weg is vernoemd naar de Elvenschans/Schans van Navagne, die hier net aan de Belgische kant van de grens ligt (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Elvenschans). De weg voert je van de grens naar Eijsden.

Spoorbrug

Spoorbrug over de Maas bij Visé. Je komt hier via een fietspaadje parallel aan de Maas.

Uitzicht brug Lanaye

Hier heb je uitzicht door de bomen over de draagconstructie van de brug bij Lanaye, en de Maasvallei op de achtergrond.

Uitzichtpunt mergelgroeve

Hier is een nieuw uitzichtpunt over de ENCI mergelgroeve. De moeite om even van de fiets te stappen.

PictographMooring point Altitude 154 ft

Veer Eijsden-Lanaye

Hier vaart in het seizoen een veer over de Maas, die hier de taalgrens vormt. Bij het veer is horeca en het is een geschikt punt voor ravitaillering.

PictographMooring point Altitude 164 ft

Veer Lanaye-Eijsden

Hier vaart in het seizoen het veer van Lanaye naar Eijsden over de Maas, die hier de taalgrens vormt. Mooi uitzicht op Eijsden.

Voerstreek

Op de heuvelrug ligt de taalgrens en begint de Voerstreek.

Zuidelijkste puntje Nederland

Hier staat een grenspaal op het zuidelijkste puntje van Nederland. Je komt hier aan de Belgische kant langs op de Rue de Beusdael.