De Lutte-Getelomoor v.v. langs de grens 132 km

Photo ofDe Lutte-Getelomoor v.v. langs de grens 132 km Photo ofDe Lutte-Getelomoor v.v. langs de grens 132 km Photo ofDe Lutte-Getelomoor v.v. langs de grens 132 km

August 9, 2019
June 2019

near Springbiel, Niedersachsen (Deutschland)

Deze fietstocht voert langs de Nederlands-Duitse grens tussen de grensovergang tussen De Lutte en Westerberg en die bij Getelomoor en vice versa, met uitstapjes naar Bad Bentheim en Nordhorn. Hoogtepunten zijn Bad Bentheim, langs de Vecht bij Nordhorn, het heuvelgebied bij Hesingen, het kleinschalige gebied rond Mander en Hezingen, de Dinkel vallei en Lutterzand. De heenreis gaat grotendeels door Duitsland, en de terugreis door Nederland, in principe zo dicht mogelijk tegen de grens aan, maar af en toe worden de leukere weggetjes gekozen. Ik heb deze fietstocht op een racefiets gereden. Er zitten wel een drietal halfverharde fietspaden in, die hier en daar vragen om tempo matiging, en wellicht bij nat weer minder geschikt zijn (zie de waypoints voor meer informatie, ook hoe ze eventueel te mijden). Dit is één van twaalf etappes die ik langs de Nederlands-Duitse grens heb gefietst tussen het Drielandenpunt en de Dollart. Zie de commentaren onderin voor links naar alle routes.
De tocht begint bij de grensovergang tussen De Lutte en Westerberg. Hier kun je langs de weg parkeren. Je fietst Duitsland in richting Bad Bentheim dat op een heuvelrug ligt. Bij de Mühlenberg heb je een stukje van ~450 meter halfverhard fietspad voorafgegaan door een klein stukje kasseien. Je hebt hier een mooi uitzicht van de heuvelrug. Je fietst verder naar het centrum van Bad Bentheim, met in het centrum opnieuw kasseien. Hier kun je naar de ingang van het kasteel Burg Bentheim fietsen voor een klein stukje sightseeing, opnieuw over kasseien. Na een korte blik bij het kasteel fiets je weer naar het westen, de stad uit, over fietspaden en langs stukjes weg met kasseien richting Gildehaus/Romberg. Je komt nog langs een geologisch museum. Bij Westenberg gaat het via industrieterrein en over de A30 naar de grens. Je volgt vanaf hier grotendeels rustige landweggetjes richting Nordhorn. Je fietst langs de westkant van Nordhorn langs de grens tot het Grenzpfad. Hier fiets je naar het centrum van Nordhorn, die door de Vecht wordt doorstroomd. Een kort rondje langs wat hightlights in het centrum brengt je bij een tegelfietspad langs de Vecht naar Kloster Frenswegen. Langs de drukkere B403 gaat het terug richting grens. Je fietst hier weer naar het Grenzpfad en je hebt ~1 km halfverhard fietspad over de grens tot je bij een mooie grenspaal komt. Vanaf hier gaat het naar het westen over de Dinkel en door steeds heuvelachtiger gebied naar Hessingen. Je daalt af naar Getelo, en vanaf hier volg je rechte wegen door de veenontginning richting buurtschap Getelomoor. Vlak hierbij kruis je de grens en gaat het terug oostwaarts. Door bosgebied ten noorden van Mander en kleinschalig gebied bij Hezingen fiets je richting natuurgebied het Springendal, waar je via de Hooidijk door fietst. Bij de Goudkampsweg kom je nog weer bij de grens en kort daarna bij een 1.6 km halfverhard smal fietspad door een mooi natuurgebied rond de Hollandergraven. Je kruist de gekanaliseerde Dinkel en fietst nu naar het noordoosten, een dolkvormige uithoek van Nederland in Duitsland in. Bij de Kommiezendijk gaat het weer naar het zuiden door rustig landelijk gebied. Kort na kruising van de drukke Nordhornsestraat kom je weer over het Kanaal van Almelo naar Nordhorn. Door afgelegen gebied gaat het richting natuurgebied het Lutterzand. Je kruist het Dinkel omleidingskanaal twee keer en in het Lutterzand kruis je de kronkelende Dinkel zelf. Vanaf hier is het niet ver meer naar de start van de route. Vlak voor het einde heb je nog het mooie fietspad Wewwelstadpad met opnieuw een kronkelende Dinkel en op het einde een ooievaarsnest.
Horeca in Bad Bentheim, Nordhorn, de molen van Bels (200 m van de route) en kort daarna in de buurt van Vasse, en op het Lutterzand.

A30

Viaduct over de snelweg tussen Amsterdam en Berlijn vlak bij de grens

Bad Bentheim

Centrum van Bad Bentheim

Dinkel

Er wordt hier gewerkt om de Dinkel weer wat natuurlijker te laten stromen

Dinkel brug

Brug over de gekanaliseerde Dinkel

Dinkel Omleidingskanaal

Hier kruis je het Dinkel Omleidingskanaal, en een paar km verderop nog een keer. Het kanaal leidt water om Denekamp heen.

Fietspad Drieschichtsweg

Verhard fietspad langs zandweg in het gebied vlak bij de Mandercirkels.

Fietspad Düstere Stiege

Verhard fietspad tussen Bad Bentheim en Romberg. Even daarna ook nog een stukje kasseien.

Fietspad Goudkampsweg

Stuk recht fietspad langs zandweg richting grens

Fietspad langs de Vecht

Vanaf hier volg je een fietspad, grotendeels een soort klinkers, langs de Vecht

Geologisch Museum

Soort openluchtmuseum met geologische curiosa

Grens Getelomoor

Hier passeer je de grens bij een smal weggetje

Grenspaal 60

Deze dikke grenspaal op het noordelijkste puntje van het dolkvormige stuk NL in Duitsland markeert de grens tussen NL en het oude koninkrijk Hannover (vandaar de H). Even verderop langs de Grenzweg nog een dergelijke dikke grenspaal 62.

Grenzpfad

Hier begint een halfverhard fietspad langs de grens waarvan je later nog het laatste stukje fietst. Vanaf hier fiets je naar het centrum van Nordhorn.

Halfverhard fietspad

Deze fietsroute is 450 m halfverhard, na een stukje kasseien (de laatste zijn vervelender dan het halfverharde stuk). Op het einde heb je een molen en een mooi uitzicht. Alternatief is de straat 'An der Bree' vanaf de K10, je fietst dan langs de voet van de heuvelrug, en daarna de Mühlenstraße omhoog richting molen.

Halfverhard fietspad Grenzpfad

Ongeveer 1 km halfverhard fietspad over de grens. Redelijk goed te doen op de racefiets. Alternatief is bij Grasdorf de K23-Grenzstrasse volgen.

Halfverhard fietspad Kerspelweg

Stuk van 1.6 km halfverhard en smal fietspad. Hier moet je wel wat langzamer, zeker bij tegenliggers. Je kunt hier ook nauwelijks inhalen. Wel prachtig nat natuurgebied, met vogelhut en kruising van de Hollandergraven. Als je hier geen zin hebt, fiets je bij dit waypoint rechtdoor en op het einde links.

Hessingen

Dorpje bij het hoogste punt van de route. Het is hier een mooi heuvelachtig gebied.

Hooidijk

Deze weg voert je door mooi kleinschalig landschap en natuurgebied het Springendal

Kanaal Almelo-Nordhorn

Je kruist hier het kanaal

Kloster Frenswegen

Niet meer in gebruik zijnd klooster.

Kommiezendijk

Weg en fietspad parallel aan de grens

Lutterzand

Natuurgebied

Meanderende Dinkel

Mooie meanderende rivier met oranje/achtig zand

Nordhorn

Centrum van het stadje waarvan het centrum wordt omgeven wordt door de Vecht en water uit de Vecht.

Nordhorn-Almelo-Kanal

Je passeert hier het Nordhorn-Almelo-Kanal

Schlosspark

Je klimt over een weg met ruwe stenen naar de slotmuur, door het Schlosspark. Dit is altijd open, maar het kasteel pas vanaf een uur of tien.

Wewwelstadpad

Mooi fietspad waarbij je o.a. de kronkelende Dinkel passeert, met op het einde een ooievaarsnest.