Photo ofCampdevànol+Ribes de Freser+Coll de Barraques+Collada de Toses+Coll de la Creueta+Castellar de n'Hug+Gombren Photo ofCampdevànol+Ribes de Freser+Coll de Barraques+Collada de Toses+Coll de la Creueta+Castellar de n'Hug+Gombren Photo ofCampdevànol+Ribes de Freser+Coll de Barraques+Collada de Toses+Coll de la Creueta+Castellar de n'Hug+Gombren

December 7, 2023
October 2023

near Sant Llorenç, Catalunya (España)

Ruta molt típica d'aquesta zona però afegint un port molt poc freqüentat i que endureix una mica mes el recorregut superant els 2000m de desnivell.
Farem 3 ports dos d'ells super coneguts com la Collada de Toses i el Coll de la Creueta però afegim el tercer, el coll de Barraques. Anem per la ressenya per explicar-vos la ruta.
Iniciem la ruta a Campdevànol cap a Ribes de Freser, aquest tram son 10km de pendent suau fins a Ribes i també seran els mes transitats de tota la ruta. A Ribes comencem a pujar per fer la collada de Toses, tenim pel davant mes de 25km de pujada que no farem d'una tirada perquè quan arribem a Planoles deixarem la carretera de la collada de Toses per fer el Coll de Barraques que els seves pendents res a veure tenen amb les pendents fetes des de Ribes de Freser fins a Planoles.
El coll de Barraques son quasi 9km de pendents mitges mantingudes entre el 7 i 9% en tot el seu recorregut. Hi ha algun punt que arriba al 12%, per tant, es una molt bona pujada que es desconeguda per a molta gent. Si la esteu descobrint en aquesta ressenya i serà la primera vegada que la fareu, espero que la gaudiu.
I del coll de Barraques no queda mes remei que tornar a des fer tota la pujada per tornar a Planoles i continuar per la carretera cap a la Collada de Toses. Encara queden pel davant uns 20km de pujada que ja no seran tan fàcils com el seu tram inicial des de Ribes de Freser fins a Planoles. A mida que anem restant quilometres les rampes s'endureixen un pel especialment quan sortim del bosc a un espai mes obert des de on pràcticament es pot visualitzar la totalitat del recorregut. Nomes els darrers 2km es descansa una mica tot i que la darrera corba abans de la collada es mes forta.

De la Collada de Toses al Coll de la Creueta hi han uns 10km, on els primers son molt suaus i arribarem baixant fins que faltin 3km per arribar al Coll de La Creueta, que son els darrers 3km d'ascensió amb les pendents mes fortes de la ruta.

Arribats al coll de la Creueta ja podrem dir que la ruta està superada perquè d'ara endavant els que ens queda fins a Campdevànol de nou es una llarga baixada, especialment interessant i ràpida fins a Castellar de n'Hug, Arribant a Castellar de n'Hug hem d'estar molt atents perquè amb la flipada que portarem amb la baixada no ens passem la cruïlla a l'esquerra cap a Gombrèn. Continuarem baixant uns quants quilometres mes però per una carretera estreta i on haurem d'anar bastant mes en compte als revolts. En aquest tram trobarem un parell de rampes amagades que picaran molt a les cames desprès de tants quilometres de Baixada. Quan arribem a Gombrèn fins a Campdevànol es un tram ràpid amb pendent de baixada molt suau.

Salut i força pedals!!!!

__________________________________________________________________________________

Ruta muy típica de esta zona pero añadiendo un puerto muy poco frecuentado y que endurece un poco más el recorrido superando los 2000m de desnivel.
Haremos 3 puertos dos de ellos super conocidos como la Collada de Toses y el Coll de la Creueta pero añadimos el tercero, el collado de Barraques. Vamos por la reseña para explicarles la ruta.
Iniciamos la ruta en Campdevànol hacia Ribes de Freser, este tramo son 10km de pendiente suave hasta Ribes y también serán los más transitados de toda la ruta. En Ribes empezamos a subir para hacer el collado de Toses, tenemos por delante más de 25km de subida que no haremos de un tirón porque cuando lleguemos a Planoles dejaremos la carretera del collado de Toses para hacer el Coll de Barraques que sus pendientes nada que ver tienen con las pendientes hechas desde Ribes de Freser hasta Planoles.
El collado de Barraques son casi 9km de pendientes medias mantenidas entre el 7 y 9% en todo su recorrido. Hay algún punto que llega al 12%, por tanto, es una muy buena subida que es desconocida para mucha gente. Si la está descubriendo en esta reseña y será la primera vez que la hará, espero que la disfrute.
Y del collado de Barraques no queda más remedio que volver a hacer toda la subida para volver a Planoles y continuar por la carretera hacia la Collada de Toses. Quedan todavía por delante unos 20km de subida que ya no serán tan fáciles como su tramo inicial desde Ribes de Freser hasta Planoles. A medida que vamos restando kilómetros las rampas se endurecen un poco especialmente cuando salimos del bosque a un espacio más abierto desde donde prácticamente se puede visualizar la totalidad del recorrido. Sólo los últimos 2km se descansa un poco aunque la última curva antes del collado es más fuerte.

De la Collada de Tosas al collado de la Creueta hay unos 10km, donde los primeros son muy suaves y llegaremos bajando hasta que falten 3km para llegar al collado de la Creueta, que son los últimos 3km de ascensión con las pendientes más fuertes de la ruta.

Llegados al collado de la Creueta ya podremos decir que la ruta está superada porque en adelante los que nos queda hasta Campdevànol de nuevo es una larga bajada, especialmente interesante y rápida hasta Castellar de n'Hug, Llegando a Castellar de n 'Hug debemos estar muy atentos porque con el flip que llevaremos con la bajada no nos pasamos el cruce a la izquierda hacia Gombrèn. Continuaremos bajando unos kilómetros más pero por una carretera estrecha y donde tendremos que ir bastante más en cuenta en las curvas. En este tramo encontraremos un par de rampas escondidas que picarán mucho en las piernas después de tantos kilómetros de Baixada. Cuando llegamos a Gombrèn hasta Campdevànol es un tramo rápido con pendiente de bajada muy suave.

Salut i força pedals!!

PictographBridge Altitude 2,536 ft

Pont de la Cabreta

El Pont de la Cabreta és un pont sobre el riu Freser que uneix els municipis de Campdevànol i Ribes de Freser (Ripollès). El pont es veu anant de Campdevànol a Ribes de Freser, quan la vall es comença a eixamplar, després de passar la colònia Herand, a mà esquerra.[1] Ambdós municipis han inventariat de manera singular aquesta obra inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. https://ca.wikipedia.org/wiki/Pont_de_la_Cabreta

Collada de Tosses

La collada de Toses és un port de muntanya situat entre les comarques catalanes del Ripollès i la Baixa Cerdanya, a la Vegueria de Girona. La seva altura és de 1.800 metres sobre el nivell del mar i és un pas on la nacional N-260 troba un espai enmig de la serra del Cadí-Moixeró i les elevades muntanyes de la Vall de Núria. https://ca.wikipedia.org/wiki/Collada_de_Toses

Coll de Creueta

Coll_de_Creueta

Cruilla a Gombren

Cruilla_a_Gombren

Coll de Barraques

L´ascensió al Collet de les Barraques està situada en una zona molt coneguda del Pirineu català. Zona coneguda per Ribes de Fresser (des d'on podem iniciar la pujada), el Santuari de Núria o el Puigmal. Si iniciem la pujada al poble de Ribes de Fresser haurem de prendre la carretera C-17 en direcció a Puigcerdà al propi poble. Els primers quilòmetres seran els mateixos que si pugéssim a la Collada de Tosses (els primers 6,8 Km), fins arribar al poble de Planoles. Seran uns quilòmetres d'ascensió força suaus que ens permetran anar agafant el ritme adequat per afrontar la part realment dura, l'ascensió pròpiament al Collet de les Barraques des de Planoles. Un cop arribem al quilòmetre 6,8 agafarem el trencall a mà dreta que ens iniciarà a l'ascensió al Collet de les Barraques. De seguida veurem que la cosa canvia. Una carretera molt més estreta (en perfecte estat i acabada d'asfaltar) amb un traçat més sinuós, amb més corbes. Sense "a penes adonar-nos" (les nostres cames si) anirem guanyant altura gràcies als grans pendents de la carretera (en poques ocasions baixarem del 6%). Als primers quilòmetres podrem gaudir d'unes boniques vistes de la vall del riu amb el poble de Planoles cada vegada més avall i amb la Serra de Mogrony al fons. A partir del quilòmetre 4-5 el bosc comença a ser una mica més espès i les ombres més freqüents, tot i que atesa l'orientació de la muntanya aquesta gaudeix de sol durant gairebé tot el dia. Ja al quilòmetre 6 trobarem un camí , en un revolt de ferradura, que ens portaria a Vilamanya i Queralbs (inici de la pujada a peu a Núria). Nosaltres seguirem pujant per la carretera on a pocs metres (Km 6,3), podrem gaudir de la Font Freda i de la seva aigua. A partir d'aquí i amb els bidons plens afrontarem els darrers quilòmetres d'ascensió realment durs. Els quilòmetres acumulats i el 8,3% de desnivell mitjà d'aquests darrers 2 quilòmetres ens obligaran a fer un esforç extra per superar-lo. Per sort, en aquests darrers quilòmetres, podrem anar gaudint de la presència dels grans pics de la zona (Puigmal) que s'aixecaran per sobre nostre. Un cop coronem, passat el famós Refugi "Corral Blanc" podrem gaudir al cim d´unes espectaculars vistes a banda i banda. A la nostra dreta la Serra de Mogrony ia la nostra esquerra el majestuós Puigmal amb els seus pics veïns fent companyia. Nosaltres mentrestant, estarem satisfets d'haver pujat un port realment dur i poc conegut.

Inici Collet de Barraques

Inici_Collet_de_Barraques

• Photo of Tarres
    Tarres Jul 28, 2024

Gràcies per aplaudir la ruta!!!
    No dubteu a comentar quelcom interessant que volgueu saber!!!