Breda-Turnhouts Vennengebied v.v. langs de Mark 126 km

Photo ofBreda-Turnhouts Vennengebied v.v. langs de Mark 126 km Photo ofBreda-Turnhouts Vennengebied v.v. langs de Mark 126 km Photo ofBreda-Turnhouts Vennengebied v.v. langs de Mark 126 km

January 28, 2022
January 2022

near Zandberg, Noord-Brabant (Nederland)

Fietstocht van Breda langs de rivier de Mark naar het brongebied van de rivier het Turnhouts Vennengebied, en terug. In de tocht zitten onder meer mooie fietspaden langs de Mark, het Bels Lijntje, de mooie steden Turnhout en Breda, en twee Koloniën van Weldadigheid. Het had voor mijn fietstocht flink geregend waardoor de rivier op veel plekken erg hoog stond: een mooi gezicht. Bij de start kun je gratis parkeren langs de weg. Horeca op diverse plekken onderweg, bijvoorbeeld in Turnhout, Merksplas, Meersel-Dreef en Breda. Route geschikt voor de racefiets. Hier en daar wel wat kasseien en bij de steden kan het druk zijn met wandelaars.
Kort na de start fiets je al op een fietspad langs de Boven-Mark. Tot nabij Meer in België kun je ruim 15 kilometer, waarvan ~9 kilometer in Nederland, over dit mooie fietspad langs de Mark fietsen, daarbij af en toe de Mark kruisend. Van het einde van het fietspad fiets je richting Castelré, een gekke uitstulping van Nederland in België. Je fietst hier doorheen, waarbij het geasfalteerde fietspad bij de start hier en daar wel met wat zand is bedekt: oppassen. Terug in België fiets via Wortel naar Wortel-Kolonie over rechte wegen. Als je de Kolonie weer uit bent fiets je richting Merksplas waar je de Mark een keer kruist. Van Merksplas gaat het richting de bron van de Mark. De rivier ontspringt in het Turnhouts Vennengebied waar je op enige afstand van moet blijven (geen verharde wegen). Je fietst dan om het brongebied heen via Zondereigen en Weelde-Statie. Je komt nog langs een monument van de Doodendraad en in Nederland fiets je het Bels Lijntje op, een fietspad over de voormalige spoorlijn tussen Turnhout en Tilburg. Het Bels Lijntje kruist eerst een enclave en dan de grens en komt even verder in het vennengebied bij een uitkijktoren, waar het wel de moeite is om even af te stappen. Je fietst verder naar Turnhout. Hier maak je een toeristisch rondje langs het kasteel, het Begijnhof, de Grote Markt en de Heilig-Hartkerk. Je fietst daarna terug naar Merksplas en dan naar de Merksplas-Kolonie. Hier fiets je langs een grote kapel en een soort gevangenissen. Je fietst de Kolonie uit richting Wortel en kruist de Mark weer. Korte tijd later maak je een omweggetje waarbij je de Mark twee keer kruist en de Kleine Mark één keer. Na Wortel kruis je de Mark drie keer, waarvan twee keer bij Hoogstraten. Bij één van die kruisingen bevindt zich watermolen Laermolen. Langs de oostkant van Hoogstraten fiets je parallel aan de Mark die hier de grens vormt met Nederland naar het noorden. Bij de Zeemansbrug verlaat de Mark de grens weer. Je fietst naar Meer en dan door naar Meersel-Dreef, het noordelijkste plaatsje van België. Na het kruisen van de grens gaat het over en langs de doorgaande weg naar Breda terug naar Breda. Hier maak je een toeristisch rondje door het centrum, langs onder meer het kasteel van Breda en de Grote Markt en deels langs de Mark. Dan fiets je terug naar het startpunt.

Begijnhof Turnhout

Mooi Begijnhof in Turnhout waar je heen en weer door fietst. Wel kasseien.

Bels Lijntje bij enclave

Fietspad Bels Lijntje over voormalige spoorlijn bij één van de vele enclaves in het gebied

PictographCastle Altitude 28 ft

Bij Kasteel Breda

Kasteel Breda

Breda

Brug Bels Lijntje

Brug Bels Lijntje over het Kanaal Dessel-Schoten

Chassésingel

Chassésingel langs de Mark

Photo ofFietspad langs Kanaal Dessel-Schoten Photo ofFietspad langs Kanaal Dessel-Schoten Photo ofFietspad langs Kanaal Dessel-Schoten

Fietspad langs Kanaal Dessel-Schoten

Photo ofFietspad langs Mark naar Belgische grens Photo ofFietspad langs Mark naar Belgische grens Photo ofFietspad langs Mark naar Belgische grens

Fietspad langs Mark naar Belgische grens

Vanaf de Schelebrug bij de snelweg fiets je langs de Mark naar de Belgische grens.

Fietspad langs Mark naar Fretbrug

Fietspad langs Mark naar de Fretbrug

Photo ofFietspad langs Mark naar Schelebrug Photo ofFietspad langs Mark naar Schelebrug Photo ofFietspad langs Mark naar Schelebrug

Fietspad langs Mark naar Schelebrug

Photo ofFietspad langs Mark vanaf Belgische grens Photo ofFietspad langs Mark vanaf Belgische grens Photo ofFietspad langs Mark vanaf Belgische grens

Fietspad langs Mark vanaf Belgische grens

Photo ofFietspad naar Castelré langs zandweg Photo ofFietspad naar Castelré langs zandweg Photo ofFietspad naar Castelré langs zandweg

Fietspad naar Castelré langs zandweg

Fietspad naar Castelré langs een zandweg. Toen ik er langs kwam lag er veel zand van de zandweg op het fietspad: oppassen dus. Na het fietspad doorkruis je Castelré en rijd je weer België binnen bij Wortel.

Galder

Galder. Vanaf hier gaat het langs de doorgaande weg over het fietspad naar Breda

Grens en schakelhuis Doodendraad

Hier kruis je de grens en is er ook een monument van een schakelhuis gebruikt voor de Doodendraad in de Eerste Wereldoorlog

Grote Markt Breda

Mark bij Wortel

Mark bij Zeemansbrug

Mark dicht bij bron

Je bent hier het dichtst bij de bron van de Mark

Meersel-Dreef

Meersel-Dreef is het noordelijkste plaatsje in België.

Merkske

Merksplas

Merksplas-Kolonie

Merksplas-Kolonie. Voormalige Kolonie van Weldadigheid. Nu gevangenissen dan wel centra voor "illegalen"

Photo ofUitkijktoren Turnhouts Vennengebied Photo ofUitkijktoren Turnhouts Vennengebied Photo ofUitkijktoren Turnhouts Vennengebied

Uitkijktoren Turnhouts Vennengebied

Uitkijktoren langs het Bels Lijntje over het Turnhouts Vennengebied op de waterscheiding tussen Maas en Schelde