Best-Den Bosch-Best 97 km

October 13, 2014
October 2014

near Verrenbest, Noord-Brabant (Nederland)

Fietstocht geschikt voor de racefiets vanaf de carpoolstrook bij Best naar Den Bosch en terug. Je komt onder meer langs heidegebied Kampina, de Oisterwijksche Heide, de Loonse en Drunense Duinen, het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen, het centrum van Den Bosch en het stroomgebied van de Dommel. Het gehele parcours is verhard en geschikt voor de racefiets op 200 meter onverharde weg nabij Oisterwijk na, die je makkelijk kunt vermijden (zie waypoint voor meer informatie).
De tocht begint op de carpoolstrook en voert eerst richting ’t Velderbosch, een mooi kleinschalig landschap tussen Best en Boxtel. Van daar voert het naar heidegebied Kampina, waar je op een mooi asfalt fietspaadje dwars doorheen fietst (zie waypoint). Daarna gaat het door de bossen en heide naar Oisterwijk. Hier fiets je omheen. Bij de N65 aangekomen steek je bij de McDonald’s over en heb je korte tijd later het stukje zandweg wat in een knooppuntroute zit, en wat je makkelijk kunt vermijden (zie waypoint). Door landelijk gebied fiets je richting Loonse en Drunense Duinen, waar je een stuk langs fietst alvorens je over een breed asfalt fietspad er dwars door heen steekt (zie waypoint). Wel opletten voor de vele wandelaars hier op het fietspad. Kort hierna beland je op het fietspad langs het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen (zie waypoint) en fiets je 11 km langs dit kanaal tot in het centrum van Den Bosch (zie waypoint). Hier maak je een ommetje door het centrum wat je eventueel kunt vermijden als je daar geen zin in hebt of Den Bosch al kent. Vervolgens rijd je Den Bosch naar het zuiden weer uit door het Bossche Broek met mooi uitzicht op de Sint Jan. Vanaf hier fiets je door het stroomgebied van de Dommel weer terug naar Best, af en toe het riviertje kruisend en er soms parallel aan fietsend.
Met name in het bos bij Oisterwijk, bij de Loonse en Drunense Duinen, en in het centrum van Den Bosch vind je volop horeca. Route Best/ Lennisheuvel/ Kampina/ Oisterwijk/ Loonse en Drunense Duinen/ Afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen/ Den Bosch/ Sint Michielsgestel/ Gemonde/ Liempde/ Olland/ Boskant/ Best.

Centrum Den Bosch

De route gaat een stukje door het centrum van Den Bosch en komt onder meer bij de Sint-Janskathedraal. Hier vind je ook genoeg terrasjes voor als je wat wil eten of drinken. Mocht je geen zin hebben in het centrum van Den Bosch, dan kun je het best langs de Singelgracht blijven fietsen (je hebt dan rechts het landelijk gebied Bossche Broek en links het centrum) in plaats van links het centrum in via de Kruisbroedershof. Na 700 meter ben je dan weer terug op de route.

Fietspad langs afwateringskanaal

Vanaf hier fiets je ruim 11 km langs het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen (of Drongelens kanaal) over een mooi verhard fietspad tot het centrum van Den Bosch. Het kanaal is omzoomd met bomen.

Kampina

Mooi groot heidegebied. Je fietst over een niet al te breed, maar mooi fietspad van asfalt dwars door dit gebied.

Loonse- en Drunense Duinen

Je fietst hier op een mooi breed fietspad van asfalt door de Loonse- en Drunense Duinen, een mooi natuurgebied met o.a. grote stuifzand gebieden. Enkele stuifzand-gebieden kun je vanaf het fietspad zien. Het fietspad wordt ook veel door wandelaars gebruikt. Zowel aan het begin als aan het eind van het fietspad vind je op fietsers en wandelaars gerichte horeca.

Onverharde weg

Hier begint een stukje onverharde weg van 200 meter. Op zich ook te doen voor de racefiets, maar als je dit liever vermijdt, ga dan bij het oversteken van de N65 bij de McDonalds rechtdoor i.p.v. linksaf langs de N65. Ga naar 800 meter bij de eerste weg links en je komt na 700 m weer op de route.

• Photo of joskefiets
    joskefiets Mar 26, 2017

Beste Tjaart

Ik heb vrijdag deze tour gedaan met mijn racefiets. Was vertrokken in Udenhout dichts bij mij woonplaats (woont in Meerle België). En kan maar een ding zeggen weer een mooie tocht met van alles echt om te genieten van deze tocht. Gaan er dit seizoen nog wel wat rijden van jou. Hoe je het allemaal doet een mooie tocht beschrijving en met foto's van onderweg.
    Groetjes
    Joskefiets (Jos Van Bavel)

• Photo of Robert.Kramer
    Robert.Kramer Apr 19, 2020

Mooie route door ons prachtige Brabantse land!

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Apr 19, 2020

Mooi dat je genoten hebt, Robert, en bedankt voor de review!