Argenteau-Banneux-Argenteau 85 km

September 14, 2015
September 2015

near Wixhou, Wallonia (Belgique)

Fietstocht voor de racefiets door het land van Hervé en de rand van de Ardennen met diverse kuitenbijters. Zie in de foto-bijlage een hoogteprofiel van de tocht met de namen van de cols, waarvan de meeste op sites als www.klimtijd.nl en www.kuitenbijters.com in meer detail zijn beschreven. In de tocht zitten echt pittige klimmen zoals Rue Tesny en Drolenval, maar ook een aantal hele mooie geleidelijke klimmen. De tocht gaat richting bedevaartsoord Banneux, waar je uit een hele reeks restaurants kunt kiezen voor de ravitaillering. Mooie tocht met in het begin wat typisch Luikse/Waalse stadslandschappen en verder door landschappelijk mooie en rustige gebieden aan weerszijden van het dal van de Vesdre en de Pays de Hervé.
De tocht begint nabij de afslag Argenteau van de E25 snelweg, waar je de auto kunt parkeren. Je beklimt eerst de redelijk geleidelijke Côte de Sarolay langs een drukkere weg en rijdt dan op hoogte parallel aan het Maasdal richting Saivelette. Hier daal je scherp af richting Wandre met prachtig uitzicht op het Maasdal om bij de voet de "verschrikkelijke" Rue Tesny te beklimmen (zie http://www.klimtijd.nl/beklimming/tesny; zelfs inclusief filmpje...). Deze klim is slechts 900 meter, maar wel 12 % gemiddeld, en volgens de website 8% zwaarder dan de Redoute. Van de top rijd je via Saive en Queue-du-Bois naar Fléron. Hier rijd je een stukje over een fietspad over voormalig spoortracé naar Romsée waar een mooie snelle afdaling richting Vaux-sous-Chèvremont wordt gekozen. Aan de voet kies je dit keer niet voor de heel zware Haute Folie, maar volg je kleine weggetjes naar de voet van de Côte de la Casmatrie. Deze geleidelijke klim met een aantal mooie haarspelden brengt je via deels bedenkelijk wegdek door het bos naar een Belgische oorlogsbegraafplaats met mooi uitzicht. Helemaal boven daal je weer af naar het dal van de Vesdre en beklim je even verder de ook mooie Côte de Forêt. Ook deze klim heeft een aantal haarspelden en geeft mooie vergezichten en een kasteeltje bij de top. Op hoogte rijd je richting Olne en daalt vlak daarvoor af naar Nessonvaux. Hier volg je de N61 een stukje door het dal naar Fraipont, waar de beklimming richting Banneux aanvangt (Trasenster Ouest). Deze lange klim heeft een pittig stukje van 400 m boven de 10% na 1.2 km, maar is verder vrij rustig. In Banneux kun je even pauzeren alvorens de afdaling richting Pepinster begint. Hier kies je uit de vele kuitenbijters de Drolenval, een klim van 1.1 km van gemiddeld 10.8 % en de laatste 200 boven de 16%...(zie http://www.klimtijd.nl/beklimming/drolenval). Je daalt af naar Soiron, naar eigen zeggen één van de mooiste dorpjes van Wallonië en volgt daar het dal van Le Bola. Vanuit het dal klim je naar Olne en rijd je verder richting Hervé. Vlak voor Hervé heb je nog de makkelijke klim Fays de José. Van Hervé gaat het naar Bolland waar de laatste kuitenbijter wacht (Thier Fouarge). Vanaf hier gaat het naar Blegny waar een lange afdaling via Blegny-Mine je naar Saint Remy brengt. Hier heb je het laatste korte klimmetje voor de mooie afdaling door het bos naar Argenteau aanvangt.
De meeste klimmen zijn rustige kleine weggetjes, terwijl de meeste afdalingen over grotere, brede wegen gaan waar je wat snelheid kunt maken. Ravitaillering met name in Banneux en Hervé (broodjeszaak bij de rotonde). De hele route is geschikt voor de racefiets, hoewel er een paar kleine stukjes zwaar verwaarloosd asfalt tussen zitten.