Afferden-Maasbommel-Afferden langs de Maas 112 km

Photo ofAfferden-Maasbommel-Afferden langs de Maas 112 km Photo ofAfferden-Maasbommel-Afferden langs de Maas 112 km Photo ofAfferden-Maasbommel-Afferden langs de Maas 112 km

March 15, 2016
February 2016

near Oude Waranda, Noord-Brabant (Nederland)

Mooie fietstocht langs de Maas vanaf Afferden/Sambeek naar Maasbommel/Megen en terug. De tocht volgt de rivier zo veel mogelijk over verharde wegen en fietspaden. Let op: je hebt wat kleingeld nodig voor de veren bij Afferden en Maasbommel (90 en 80 cent, respectievelijk). Er zijn twee plekken waar je een stuk halfverhard fietspad hebt (zie waypoints), beide ook goed te doen op een racefiets.
De tocht begint bij het sluizencomplex bij Sambeek. Hier is een parkeerplaats. Van hier fiets je naar het veer richting Afferden en steek je de Maas over. Het gaat dan richting Heijen onder de A77 door en langs een oude Maasarm. Je rijdt door Heijen en dan door Gennep naar het oude centrum. Ten noorden van Gennep volg je een halfverhard fietspad richting Genneperhuis en een brug over rivier de Niers. Fietspad is goed te doen bij droog weer, maar als je deze liever niet rijdt volg dan bij waypoint ‘vermijden halfverharde weg’ de Nijmeegse weg tot het einde, sla linksaf en steek de N271 over de Bloemenstraat in. Na de Niers gaat het richting het veer bij Cuijk, waar je niet oversteekt maar doorfietst naar Mook. Bij Mook neem je een fietspad langs de rivier met mooi uitzicht op de spoorbrug. Vlak ten noorden van Mook rijd je langs het drie-provinciën punt en steek je het Maas-Waalkanaal over. Vanaf Heumen volg je de mooie rivierdijk tot vlak ten westen van Overasselt. Hier rijd je een stukje buitendijks tot Nederasselt. Onder de Maasbrug gaat het verder over de rivierdijk en om de Loonse Waard (een plassengebied met wat industrie). Over de Maasbanddijk rijd je verder onder de A50 door tot je buitendijks langs de Liendensche Waard rijdt. Vlak voor de molen bij Batenburg keer je terug op de dijk en volgt die tot Appeltern. Hier volg je de weg die je om recreatiegebied de Gouden Ham naar het veer bij Maasbommel leidt. Hier steek je over en rijdt terug om Megen heen. Over de Harensedijk en de Maasdijk rijd je om een oude Maasmeander heen naar Dieden, waar je weer langs de Maas verder rijdt naar Ravenstein. Je maakt een klein ritje door dit oude stadje en vervolgt je weg onder de A50 door richting Neerloon. Vlak na dit dorp bevindt zich weer een oude Maasmeander waar je deels omheen en overheen rijdt richting Keent. Vlak voor Grave heb je een mooi uitzicht op de Maasbrug waar de Raam uitmondt in de Maas. Ook Grave is een oud stadje waar je een stukje doorrijdt. Na Grave volg je de N321 een stukje en kiest dan weer voor de Maasdijk. Een stukje verder volg je een fietspad langs de Kraaijenbergse Plassen tot je bij de dijk een mooi uitzicht op de A73 brug hebt. Via Linden en langs de Kraaijenbergse Plassen ten oosten van de A73 rijd je naar de Maasdijk, die je vervolgen volgt tot Cuijk. Ten zuiden van Cuijk rijd je een eindje van de Maas af naar Oeffelt en dan langs het de Maasheggen via een fietspad met een klein stukje onverhard (zie waypoint) richting Beugen en dan door naar Boxmeer. Vlak na Boxmeer ben je terug bij het startpunt.
Horeca op diverse plekken, onder meer in Gennep, Appeltern, Maasbommel, Megen, Ravenstein en Grave. Ook bij het startpunt is horeca, maar niet het gehele jaar geopend.

Leuk plaatsje aan de Maasdijk

Groot voormalig klooster, nu stichting Sint Anna.

Cuijk

Stadje aan de Maas met kerk die van ver te zien is.

Drie Provinciën

Vanaf dit punt ligt het snijpunt van Limburg, Brabant en Gelderland midden in de rivier. Je kunt hier de start van het Maas-Waalkanaal zien.

Leuk pleintje in het centrum van het stadje.

Mooi uitzicht op de Maasbrug bij de monding van de Raam.

Leuk oud vestingstadje aan de Maas.

Halfverharde weg Genneperhuis

Hier begint 1.7 km halfverhard fietspad richting de ruïne van het Genneperhuis en de brug over de Niers. Leuk stukje en goed te doen op de racefiets bij droog weer. Je kunt dit stukje vermijden door bij waypoint "Vermijden halfverharde weg" de Nijmeegseweg te volgen tot het einde en daar linksaf te slaan en de N271 over te steken.

Liendensche Waard

Mooi stukje uiterwaard/plassen/natuurgebied. Weg kan onderlopen bij hoog water. Dorpje Batenburg op de achtergrond.

Maasdijk

Je fietst hele stukken over de Maasdijk. Dit is een mooi stukje.

Leuk dorpje waar je omheen fietst. Bij dit waypoint bevindt zich een toren bij de voormalige poort, en ook een café.

Mook

Hier kom je op een fietspad tussen Maas en het Limburgse dorpje Mook met de spoorbrug in de verte.

Niers

Je passeert hier de Niers vlak bij zijn monding in de Maas.

Hier vind je de San Salvatorkerk, een apart bouwwerk (rijksmonument).

Onverharde weg

Een stukje van ongeveer 200 m onverhard fietspad. Goed te doen als het droog is. Anders een stukje langzamer rijden. Zo'n klein stukje dat omrijden niet nodig is.

Ravenstein

Vestingstadje aan de Maas. Je rijdt een stukje door het centrum en langs de oude grachten.

Sluis Sambeek

Hier bevinden zich een stuw en sluizen. Startpunt van de route.

Uitzicht A73 Maasbrug

Mooi uitzicht op de Maas en de A73 brug.

PictographFerry Altitude 0 ft

Veer Maasbommel-Megen

Hier bevindt zich het veer van Maasbommel naar Megen. Tarief 80 cent voor fietsers. Zie website voor vaartijden http://www.maasveren.nl/index.php/dienstregeling-mainmenu-28

Veer Sambeek-Afferden

Hier bevindt zich het veer van Sambeek naar Afferden. Tarief 90 cent. Zie website voor vaartijden http://www.veerdienstafferden.nl/

Vermijden halfverharde weg

Als je het 1.7 km halfverhard fietspad richting de ruïne van het Genneperhuis en de brug over de Niers wilt mijden volg je hier de Nijmeegseweg richting het noorden tot het einde en sla je daar linksaf, en steek je de N271 over.