SHAHBAZ AZ DAREH GHOOLEH قله شهباز از دره غوله

Photo ofSHAHBAZ AZ DAREH GHOOLEH قله شهباز از دره غوله Photo ofSHAHBAZ AZ DAREH GHOOLEH قله شهباز از دره غوله Photo ofSHAHBAZ AZ DAREH GHOOLEH قله شهباز از دره غوله

July 27, 2023
July 2023

near Shāzand, Markazi (Iran)

گزارش برنامه
موقعیت جغرافیایی:
جنوب استان مرکزی را کوه‌هاى مرتفعى در بر مى‌گيرد که مهمترين آنها در جنوب غربى رشته کوه‌هاى راسوند و سيندخوانى است و بلندترين قله در کوه‌هاى راسوند قله شهباز است. رشته کوه راسوند در شمال‌غربی و جنوب شهرستان شازند واقع شده است. جهت کلی آن جنوب‌شرقی، شمال‌غربی است و شامل دو منطقه شهباز و است که به وسیله یک گردنه از هم جدا می‌شوند. كوه شهباز با 3388 متر ارتفاع، واقع در جنوب روستای سورانه است. در دامنه‌های قله شهباز انواع گیاهان دارويی گون، آویشن، بومادران لاله، مرزنگوش، و... را می‌توان نام برد به دليل پوشش گياهی بسيار غنی، اين منطقه زيست‌گاه انواع پرندگان است. سراب عباس‌آباد با سفره آب زیرزمینی بسیار وسیع در 5 کیلومتری این قله قرار گرفته است.

مسیرهای اصلی صعود به قله شهباز:

ارتفاع صعود: 1450 متر
مسیرپیموده شده 16 کیلومتر

شرح برنامه:
روز پنج شنبه 29/04/1402 ساعت 21:00 برای صعود به قله شهباز (3388 متر) از زرین شهر با یک مینی بوس به سمت شهر شازند در استان مرکزی حرکت کردیم . در ساعت 03:00 به امام زاده عبداله در روستای راسونه رسیدیم وبدن درک درنگ کوله ها را بسته وهمراه راهنما آقای مصطفی کریمی از همنوردان اراکی به راه افتادیم . ساعت8:30 به قله به رسیدیم .. با گرفتن چند عکس و نظاره بر اطراف به سمت غرب و از دره کنار قله به سمت امامزاده فرود آمدیم و ساعت 13 به امام زاده عبداله رسیدم . بلا فاصله به شهر شازند و به بعد به سمتاصفهان حرکت کردیم . ساعت 19 به فولادشهر رسیدیم لازم به ذکر است که ما از مسیر درغوله صعود کردیم .

CHESHMEH چشمه

DAREH GHOOLEH دره غوله

DAREH GHOOLEH دره غوله یکی از مسیر های دسترسی به قله شهبار با شیب تند است دست به سنگ کمتر دارد.

PictographGeocache Altitude 6,458 ft

ROOST YE SURANEH

ROOST YE SURANEHامامزاده عبدالله ابن احمد روستای سورانه در ۷ کیلومتری شهر شازند و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ر اراک، در دل کوهپایه های قله سر به آسمان کشیده شهباز بلندترین قله استان مرکزی واقع شده است. روستای سورانه یکی از زیباترین روستاهای دشت شازند به شمار می رود که به سبب آب و هوای بسیار مطلوب و دلچسب، مسافران زیادی را در فصول بهار و تابستان از نقاط مختلف کشور به خود جذب می کند.

PictographGeocache Altitude 6,321 ft

SHAHREH SHAZAND

شازَند یکی از شهرهای شهرستان شازند در استان مرکزی در کشور ایران است که در نزدیکی کلان‌شهر اراک و در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری از آن قرار گرفته است. شازند از شمال با اراک، از جنوب با ازنا، از شرق با خمین و از غرب با بروجرد و ملایر هم مرز است. در شرح این شهر آمده‌است: همان ادریس آباد سابق است. نام ایستگاه راه‌آهن میان سمنگان و نورآباد..