GROTTE D'EN GORNER (20,1 Km), Villefranche de Conflent, Belloch (France)

Photo ofGROTTE D'EN GORNER (20,1 Km), Villefranche de Conflent, Belloch (France) Photo ofGROTTE D'EN GORNER (20,1 Km), Villefranche de Conflent, Belloch (France) Photo ofGROTTE D'EN GORNER (20,1 Km), Villefranche de Conflent, Belloch (France)

22 minutes
October 22, 2019
October 2019

near Belloch, Occitanie (France)

GROTTE D'EN GORNER, Villefranche de Conflent o Vilafranca de Conflent, Belloc (Vallée de la Tet, Catalunya Nord, France).

Cavitat de més de 20 Km que comprèn diverses xarxes subterrànies, amb una petita entrada artificial al costat d'un canal d'aigua. Aquesta entrada està protegida per una porta metàl.lica, l'accés a la qual el gestiona Jérôme Durbet, propietari del Mas Alazet, ubicat a prop de la cova.

Després de fortes pluges o primavera la cavitat pot entrar en crescuda i fer-se inviable l'exploració, doncs el curs d'aigua arriba a inundar sales, ja des de l'entrada, com part de la Galeria del Metro. Nosaltres l'hem trobada seca.

Materials: Marbres i calcàries.

ACCÉS A PEU: Des del Pont d'en Gorner prenem un trencall a l'esquerra per unes escales. El següent trencall, també a l'esquerra. Caminarem al costat del canal de Rià fins a l'entrada de la cova.

La Grotte d'en Gorner té més de 250 galeries i han estat necessaris més de 2000 punts topografics per a representar-la. El Col·lectiu espeleològic “Conflent Subterrani” hi ha treballat de valent. Joan Borràs és qui va dissenyar la topografia.

La Galeria dels Sifons té gairebé 2 Km, que han estat explorats per espeleobussejadors.

Està molt a prop d'altres cavitats, com l'AVENC- COVA PEREZ, AVENC DEL CANAL, COVA MITJAVILLE...i altres.

La GROTTE D'EN GORNER es va localitzar gràcies a les obres del canal de Rià. A l'expedició del 1957 es va descobrir la Galeria de les Meravelles, excepcional per la gran quantitat de formacions i cristal.litzacions. La divulgació de l'existència d'aquest tresor entraren en escena depredadors de cristalls a gran escala, especialment per a la seva comercialització.

Els saquejos duraren durant més d'una dècada, on van desapareixer les excèntriques més boniques, així com una destrucció massiva d'espeleotemes. Finalment, la Galeria de les Meravelles es va tancar amb una porta, que tampoc va ser respectada, per això es acaba tancant l'entrada a la cova, amb una porta metàl.lica.

RECORREGUT SUBTERRANI:
La temperatura és de 13° al principi en zona seca. Ens hem hagut de treure molta roba al començament de calor! Jo he deixat els "polars" a la sorra de la primera "Platja". Al llarg del recorregut, la cavitat esdevé humida, i es nota que la temperatura baixa.

Passarem diaclasses ("Faille Parés"), gateres, passos estrets, caos de blocs i caldrà grimpar i desgrimpar.

Al començament, i durant tota la Galeria del Metro, hi ha un fil telefònic, que utilitzaven els bussejadors, així com reflectantants. La GALERIA DEL METRO si no porta aigua és de bon progressar: àmplia i amb pocs entrebancs.

A partir de la GALERIA DEL CAOS ja no hi ha ni fil telefònic ni reflectants, però sí alguna petita fletxa marcada a la roca, que amb prou feines es veuen.

• El nostre recorregut subterrani ha estat el següent (entre anar i tornar uns 4'5 km):

GALERIA DE MARBRE (Sector Inicial): Saleta del Llac - Sala de La Platja - Galeria Parès - Diaclassa Parès

GALERIA DEL METRO (Sector Transversal): Sala de l'Elefant).

GALERIA DEL CAOS (Sector Central): Sala del Campament, Sala Gran, Sala Negra, "Pas de la Baga, "El Piano", Sala del Marbre Vermell.

GALERIA DE L'ÀLIGA: Sala de l'Àliga.

GALERIA DE LES MERAVELLES: on trobarem un petit llac, formacions litogèniques, flors d'aragonit i excèntriques.

GALERIA DE LES ARAGONITES (principi).

Ens va costar trobar el "PAS DE LA BAGA", que és la continuació de la Galeria del Caos, doncs passa desapercebut (entrant a la dreta a la Sala Negra, en comptes d'anar colada amunt).

Per accedir a la Sala de les Meravelles es recomana material de progressió vertical, doncs és una escalada humida per una colada d'uns 14 metres. Es pot pujar grimpant, però millor si es posa corda per anar assegurats en la baixada.

Trobem curioses formacions amb nom propi, donada la seva forma: l'Elefant, el Piano, l'Àliga (l'Aigle)...

===
"La grotte se situe dans les hauteurs des montagnes à quelques kilomètres de la ville de Villefranche-de-Conflent.
L'accès de la grotte est cadenassée: demander la permission de Jérôme Durbet de pouvoir pénétrer à l'intérieur, il s'ocupe de la visite pour des personnes non initiées à une pratique spéléologique.
L'objectif est de prendre la direction vers la rivière, ont doit marcher longtemps, très longtemps par des galeries, étroitures, éboulis de gros rochers tout en admirant les immenses couloirs de rivières sableuses (à sec) à la lueur de nos lampes frontales. (...) Qui ressemble à la grotte des Grandes Canalettes non loin de là. (...) Arrivés au Puits de Fer, nous constatations que la descente sans équipement sur soi est périlleuse. Ce puits coffré de 8 à 10 m ~ est emprisonné dans un coffrage rectangulaire de 1 m ~ de tôle bien lisse rigidifié par des cornières. Une échelle métallique rigide se trouve en contre-bas, n'étant accessible que par un cordage de 3 à 4 m ~. pour pouvoir poursuivre vers la rivière. Une descente en désescalade est risquée, de plus il n'y a aucune prise sur la paroi métallique comme des étriers.
Alors que dire de la montée à la force des bras, ce n'est pas pour nous. Nous renonçons à toute tentative qui pourrait nous mettre en péril." (Extret d'una crònica).