Bora Fosca- Bora Medalló

February 13, 2022
February 2022

near Tavertet, Catalunya (España)

Bora Fosca- Bora Medalló

Font original- Espeleoindex

"1.- De l'entrada de la Bora Fosca fins el Pou.
 La porta tancada amb un reixat amb cadenat (claus a Can Subiranes) ens obliga a ajupir-nos
però la galeria va adquirint major alçada ràpidament. El sostre es manté gairebé horitzontal mentre
que el terra va descendint recobert de colades arribant a unes dimensions màximes de 3 metres
d'ample per 8 d'alt. A l'esquerra entre un massís estalagmitic hi ha un gorg quasi permanent que
per poc no surt novament a l'exterior. En èpoques de fortes pluges en un contrapendent de la
galeria es forma un embassament amb gairebé mig metre de fondària. Tot seguit arribem al pou de
6 metres de fondària instal·lació amb químic a la paret esquerra per davallar en doble- que
desemboca al bell mig d'una sala d'uns 12 metres d'alçada.
2.- La Galeria Subiranes (galeria penjada).
Aquesta galeria es troba al sostre de la sala del pou i per arribar-hi podeu utilitzar una via
d'escalada d'uns 7 metres que comença a la paret dreta de la capçalera del pou. Té un recorregut
sinuós d'uns 200 metres, la secció mitjana es de 2 x 1,5 metres. Està molt concrecionada i amb un
bon estat de conservació. Finalitza en un potent tap de concreció.
Â
3.- Del Pou a la Sala de les Lloses.
Entre blocs entrem en un tram d'un metre d'alçada per tres d'ample on cal avançar a quatre grapes.
Un centenar de metres més endavant tenim dues opcions; a la dreta una gatonera que es bifurca
als poc metres entre els intersticis d'un amuntegament de blocs, sense una continuació fàcil; a la
bifurcació una grimpada d'uns 4 metres ens duu a l'espectacular i paral·lelepípede Sala de les
lloses. A l'esquerra trobarem un forat al terra recentment excavat i que constitueix la bona
continuació.
Â
4.- De la Sala de les Lloses a la Gran Galeria.
Des de la sala descendim el forat de l'esquerra i anem gatejant, a uns 20 metres trobem un sever
estretament amb senyals de desobstrucció, és el pas d'en Serrallonga. La continuació es través
d'estretors i blocs on cal anar escollint la direcció esquerra durant uns 40 metres. Poc a poc
guanyem dimensions i ens podem posar drets. Existeixen diversos passos paral·lels, que finalment
entre grans blocs ens duen a la Gran Galeria.
Â
5.- De la Gran Galeria a la Bora del Medalló.
Des de la «Sala Final» de 10 metres d'ample, la galeria amb una alçada de tres metres es pot
seguir amb bones proporcions durant uns 120 de recorregut. Tot està dominat per un gran procés
clàstic amb blocs per tot arreu. Remuntem fins una sala que a la seva dreta hi ha una continuació
d'on prové una aportació d'aigua que es torna a sumir immediatament. Continuem pujant i baixant
blocs on cal cercar la bona continuació. Passarem per les Perles, les Pixes Blanques, la Sala de la
Reunió, la Sala Plana, i finalment el conducte de sortida on avancem a quatre grapes o estirats. A
la dreta surt la bifurcació de les clavegueres, recorreguda per un petit corrent d'aigua que
progressivament va reduïnt les seves dimensions fins a resultar difícilment practicable.
La gatonera final amb fort corrent d'aire ens duu finalment fins la boca de la Bora del Medalló.
Aquest tram amb les seves bifurcacions té un recorregut superior als 700 metres."

**** les cordes fixes per accedir a la galeria Subiranes estàn en bon estat.***

Bona espeleo!!

Boñets

• Photo of saor_ke
    saor_ke Mar 28, 2024

Gorka, ¡hola! Por favor, ¿podrías decirme dónde encontrar el contacto de la casa Can Subiranes para pedir las llaves de la puerta de la cueva? ¿O es necesario llegar al lugar y pedirlas en persona? Simplemente tememos que puedan no estar en casa si vamos.

Y otra pregunta, para obtener las llaves, ¿es necesario pertenecer a alguna federación de espeleología? Somos miembros de la feec y hemos estado practicando espeleología durante años, pero no pertenecemos a ninguna organización espeleológica en Cataluña.

• Photo of gorka's
    gorka's Mar 28, 2024

Hola saor_ke, el teléfono de Can Subiranes nos lo facilitaron en la fede de espeleo ( 689980650).