AVENC DEL FORAT DEL RIU ALGARS

December 3, 2015
June 2015

near Mas de Barberans, Catalunya (España)

Pujem per la pista principal que puja a la Mola de Catí amb el TT. Passem el Mas de Xocolato i la cruïlla que porta al refugi, que deixem a la nostra esquerra. Pujem a l'Alt de la Mola i comencem a baixar per la pista. Deixem a la nostra esquerra la pista que porta al Mas de Lino, tancada amb cadena. Després de 2 revolts a la pista molt forts aparquem el TT a tocar la pista. Caminem uns 70 m. a la nostra dreta entre boixos ... i trobem el forat amb tapa de ciment !!! LA descripció de l'avenc la trec de ESPELEOINDEX.
FORAT DEL RIU ALGARS: La cavitat està formada per una galeria principal que en planta presenta un traçat en meandres, essent generalment de seccions transversals més aviat modestes. De la galeria principal surten diferents galeries secundàries, algunes de les quals remunten importants desnivells on cal realitzar escalades.
El desnivell de la galeria principal no varia gaire respecte el nivell de la boca, amb suaus pujades i baixades i algun que altre ressalt, originant-se sifons en els sectors més deprimits. El primer d'aquests, situat només entrar, es pot evitar entrant per la boca artificial. El segon sifó se salva per una galeria seca superior. El tercer sifó és el més seriós, ja que cal fer un llarg bombat a fi de buidar-lo (l'aigua s'evacua a través d'un petit engolidor situat 30 metres abans d'arribar al sifó). Posteriorment encara tenim tres sifons més, encara que aquests tenen caràcter temporal, tal com ho és el de les Graves.
La cova en si és una cavitat emissiva que actua durant les fortes precipitacions. La seva morfologia dóna evidència d'un funcionament en conducte forçat; només els sectors més elevats queden resguardats de la pujada del nivell d'aigua. És interessant observar un important recobriment de fang, que entapissa les parets de nombrosos sectors de la cova. Les formacions són escasses i molt localitzades. El recorregut explorat s'apropa als 2.000 metres, mentre que la part topografiada tant sols representa 1190 metres. El desnivell és de 43,50 metres (+35,50/-8). Diversos sectors de la cova estan pendents d'exploració.