AVENC DE LA FALCONERA (-28m), Mura, PN Sant Llorenç del Munt i l'Obac

Photo ofAVENC DE LA FALCONERA (-28m), Mura, PN Sant Llorenç del Munt i l'Obac Photo ofAVENC DE LA FALCONERA (-28m), Mura, PN Sant Llorenç del Munt i l'Obac Photo ofAVENC DE LA FALCONERA (-28m), Mura, PN Sant Llorenç del Munt i l'Obac

5 minutes
July 17, 2018
July 2018

near Mura, Catalunya (España)

AVENC DE LA FALCONERA (-28m). Pertany al municipi de Mura (Bages), Serra de l'Obac. PN Sant Llorenç del Munt i l'Obac

INICI: Aparquem a l'esplanada que hi ha en un revolt a la dreta de la carretera BV1221 que va de Terrassa a Mura, entre els quilòmetres 15 i 16, passat el Coll d'Estenalles, i on s'aparca per ascendir a la Miranda de la Falconera.

A PEU: A uns 50 metres de l'esplanada, bo i seguint pel marge de la carretera, poc abans arribar al km 16 direcció a Mura (el P.K. està a prop), a l'esquerra veurem una fita. Saltar el guarda-rail ("quitamiedos") i seguim un corriol que baixa fins la boca, ubicada en una clariana al costat del cingle.

Avenc de la Falconera (-28m).

Hem trobat una mica de guilla a l'avenc, sense poder determinar si hi havia o no hipòxia, doncs la flama de l'encenedor "bic" encara s'encenia fins a mig pou.

Equipat amb químic + spits a la capcelera i algun parabolt de 10mm amb i sense xapa al pou, bastant directe fins la rampa.

- - -
Extret d'Espeleoindex:
AVENC DE LA FALCONERA: "Conegut avenc de 28 m. de fondària a la Serra de l'Obac.
Té 50m de recorregut, en conglomerats."

Descripció: "L'entrada és en forma allargassada d'1 x 0,40 metres. Tot seguit ja es veu la vertical directe de poc més de 20 metres. Si bé els primers metres són de poca amplada, on trobem unes roques encaixades, de seguida la vertical s'eixampla força, tot assolint els 4 metres, fins que s'arriba a la base del pou, on s'hi troba un gran bloc d'origen graviclàstic.
A l'extrem SE, una curta rampa ens porta cap a un cul-de-sac, originat pel con d'enderrocs que configura la base del pou.
En direcció oposada, una rampa més pronunciada ens ajuda a creuar un pòrtic que duu fins el fons de la cavitat (cota – 28). Ens trobem ja dins d'una gran sala allargassada, de sostre alt (14 m.) i d'escassa amplada, a l'extrem oposat a per on hem entrat. Una llarga colada davalla de la paret frontal en forma de catifa coronada per una roca coberta de formacions calcàries."

Història: "Fou descobert per Josep Maria Pallejà (GES-CMB), el mateix dia que el masover de la Mata, en Rossend Boixader, els acompanyà a l'avenc del Tronc. Es tractava d'un cau de conills on ressonava una pedra quan la tiraves al fons. Calgué una desobstrucció per fer-lo accessible als espeleòlegs. La primera exploració tingué lloc el març del 1954 per membres del GES – CMB." (Espeleoindex.com).

Esplanada

Fita ctra

Avenc de la Falconera (-28m)