۴۶- غار دانیال سلمانشهر ۲۳ مهر ۱۴۰۰

Photo of۴۶- غار دانیال سلمانشهر ۲۳ مهر ۱۴۰۰ Photo of۴۶- غار دانیال سلمانشهر ۲۳ مهر ۱۴۰۰ Photo of۴۶- غار دانیال سلمانشهر ۲۳ مهر ۱۴۰۰

19 minutes
48 minutes
October 15, 2021
October 2021

near Chārī, Māzandarān (Iran)

🔸️غار دانیال یکی از غارهای‌های آبی و رودخانه‌ای ایران است که در رشته کوه البرز قرار دارد. این غار از نظر موقعیت جغرافیایی در بخش سلمان شهر شهرستان عباس‌آباد (روستای دانیال) واقع شده‌است.
طول این غار ۲۱۵۸ متر و عمق آن ۷۴٫۲ متر و ارتفاع دهانهٔ اصلی آن از سطح دریا ۱۶۰ متر می‌باشد و دارای یک دهانه است. غار دانیال دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه روانسر در کرمانشاه می‌باشد. دمای داخلی این غار در طول سال تقریباً یکسان می‌باشد. جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش انتهایی وجود دارد که از بهم پیوستن چندین جوی و چشمه به وجود می‌آید. عمق این جریان در بخشهای مختلف غار متغیر می‌باشد ولی به‌طور کلی از یک متر تجاوز نمی‌کند. البته چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آن‌ها بالا آمده و گذر از آن‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود. آب داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه می‌گیرد تأمین می‌شود و کاملاً زلال و از نظر محلولات دارای درصد پایینی بوده و آن را قابل شرب می‌کند. دمای هوای داخل غار حدود ۲۳ درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود ۱۷ درجه است که این دما در تمامی طول سال تقریباً ثابت است. زمان لازم برای پیمایش کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع سه و نیم ساعت و برای یک تیم متوسط بین پنج تا هفت ساعت است. جریان رودخانه بجز در چند قسمت محدود بهترین نشانه جهت پیمایش غار می‌باشد. نرسیده به غار دانیال غار کوچکی وجود دارد که مردم محلی آنرا غار کوچیکه می خوانند. (ویکی‌پدیا)
🔸️علاقمندان می‌تونند، از طریق سلمانشهر، عباس آباد، روستای دانیال، خیابان دامداران، انتهای کوچه گرده‌کوه به سمت این غار بروند. بعد پارک ماشین حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی سبک داره تا به دهانه غار برسید. درون غار هم مسیر بسیار خوبی است که لازمه خودتون برید و تجربه بکنید.
🔸️برای غارنوردی، هدلامپ، لباس مناسب، دستکش و یک جفت دمپایی یا کفش ضدآب لازمه. بدون این وسایل، بخصوص هدلامپ پیشنهادم اینه که اصلا نرید، چیزی دستتون‌رو نمی‌گیره.
🔸️دمای آب درون غار حدود ۱۷ درجه و در طول سال ثابته. دمای محیط غار هم حدود ۲۳ درجه است.
🔸️خواهشا، عزیزانی که اینجا رو انتخاب می‌کنند، نگذارید کسی این فضای زیبا رو تخریب بکنه، توی غار یادگار بنویسه، قندیل‌ها رو بشکنه، آشغال بریزه و جنگل رو آتیش بزنه. تا ان شاءالله سرنوشت اینجا، مثل برخی جاهای دیگه نشه. یا علی مدد