Trabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP2)

Photo ofTrabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP2) Photo ofTrabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP2) Photo ofTrabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP2)

July 23, 2023
July 2023

near Altındere, Trabzon (Türkiye)

2023 yılının Temmuz ayında, Trabzon'da konakladığımız bir haftadan daha uzun süren bir tatil sırasında, hafta sonu bir pazar günü, güneşli ve yağışsız bir havada, Gümüşhane'nin kuzeyinde yer alan ve Krom Vadisi olarak geçen bir bölgedeki tarihi eserleri gezmeye karar verdik. Bu rota, özel araçla yapılan bu gezinin ikinci kısmıdır.

ULAŞIM: Trabzon'dan Gümüşhane'ye, Maçka üzerinden ulaşmak en hızlı ve en kolay yoldur. Nitekim 2023 yılında açılan Zigana Tüneli ile bu süre daha da kısalmıştır. Navigasyon kullanıldığında da bu güzergah gösterilecektir.

İlk olarak pek ziyaret edilmeyen ve ormanın içinde saklı kalmış olan Vazelon Manastırı'na uğramak istedik, fakat yolunun oldukça bozuk olmasından dolayı geri döndük.

Ardından eşimin isteği üzerine orijinal Hamsiköy sütlacının tadına bakmak için, Hamsiköy'e uğradık. Bu köyden sonra tekrar ana güzergahımız olan Trabzon-Gümüşhane karayoluna girerek yola devam ettik.

Gezinin devamındaki detaylı bilgilere, rota kaydında yer alan izlerin (waypoints) açıklama kısımlarına bakılarak ulaşmak mümkündür. Aşağıda bu açıklamalarda yer alamayan bilgilere yer verelim.

İmera Manastırı'nın yer aldığı Olucak Köyü, bu gezinin kalbiydi. Aslında köyün hem yakınlarında, hem de yukarılarında (gezi sonrasında internetten yaptığımız araştırmalara göre) 10'dan fazla kilise yer almaktaydı. Hatta çoğu kültür envanterine (kulturenvanteri.com) kayıtlı olan bu kiliselerin bir kısmını görebilmek için, İmera Manastırı'ni ziyaret ettikten sonra, ham yoldan devam etmek istedik; fakat yolun dar ve bozuk olması üzerine dönmeye karar verdik. Bu yörede yer alan tüm tarihi eserleri görmek için, iyi bir araştırma yapıp bu eserlerin yerlerini saptamak ve not almakla -bu işi geziden sonra yaptık :(- birlikte, bu yöreye en az bir tam gün ayırmak; hatta bazı eserlere ulaşmak için yürümek gerekecektir.

Cami Boğazı Yaylası'nda, Kardelen Tesisleri isimli bir işletmede yemek molası verdik. 2500 rakımda yer alan yayladaki bu işletme, aslında daha çok kasap olarak hizmet vermekteydi. Yaylada otlayan hayvan etleri burada kesiliyor ve yaylaya gelenler buradan et temin ediyorlardı. Ayrıca "kendin pişir, kendin ye" şeklinde de hizmet veriliyor ve dileyenler sipariş ettikleri etleri mangal alanlarında pişiriyorlardı. Fakat biz ailecek bu toplara girmeden köftelerimizi sipariş ettik ve nefis bir yemek yedik. Kilo usülü çalıştıkları için, yarım kilo sipariş vermiştik. Salata ve içecekle birlikte sadece 260 TL ödedik. Kısacası, hem yemekler harikaydı, hem de fiyat inanılmaz uygundu. Bu sebeple, Cami Boğazı Yaylası'ndan geçildiği takdirde, bu işletmeye uğranılması tavsiye olunur.

Bu gezinin rota kaydı, wikiloc uygulamasının 50 iz (waypoint) atma kısıdı yüzünden "Trabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP1)" ve "Trabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP2)" olmak üzere iki parçadan oluşmaktadır.

İyi gezmeler...

Not: Bu ikinci kaydı sonlandırdığımızda, uygulama otomatik olarak rotayı "Altındere - Beşirli" olarak isimlendirmişti, bunu not edelim istedik.

PictographReligious site Altitude 4,439 ft

Sümela Manastırı (6)

PictographReligious site Altitude 4,341 ft

Sümela Manastırı (7)

Son fotoğraf, 350 metrelik yürüyüş yolunun başında çekilmistir.

Sümela Manastırı (8)

Beşinci fotoğraf, Aya Varvara Kilisesi'ne aittir ve yanlışlıkla buraya eklenmiştir. Son fotoğraf, 350 metrelik yürüyüş yolunun girişinden çekilmiştir.

Aya Varvara Kilisesi Girişi

PictographReligious site Altitude 4,184 ft

Aya Varvara Kilisesi (2)

PictographWaterfall Altitude 3,805 ft

Karadağ Şelalesi

Araçlar için yol kenarında park etme şansı olduğu gibi, şelalenin önündeki küçük bir alanda 2-3 adet oturmak için bank bulunuyor.

Coşandere Köprüsü

Bu köprü, kültür envanterine kayıtlıdır.

Maçka Köprüsü

Kültür envanterine kayıtlı olan ve konumdan 50 metre geride bulunan köprü için, uygun park yeri olmadığından durmadık ve başka sefere, Maçka'ya gelindiğinde görmek üzere not aldık.

Bahçekaya Köprüsü

Köprü, kültür envanterine kayıtlıdır.