Solsona - Montnou - Prat de Bacies - Llosa del Cavall - Solsona

Photo ofSolsona - Montnou - Prat de Bacies - Llosa del Cavall - Solsona Photo ofSolsona - Montnou - Prat de Bacies - Llosa del Cavall - Solsona Photo ofSolsona - Montnou - Prat de Bacies - Llosa del Cavall - Solsona

October 28, 2018

near Solsona, Catalunya (España)

Ruta en cotxe per contemplar els colors de la tardor al Montnou i fer un passeig ple de records pels prats de Bacies.

Amb aquesta excusa vam fer un bon esmorzar a cal Mateu d'Odèn i un bon dinar al Restaurant Vilasaló.

Rasa d'Encies

Hi vam arribar per que ens vam equivocar de trencant, però ens va servir per descobrir un lloc precisos. Vam agafar el trencant que va cap a Junyent en lloc del que va cap a Orrit i Odèn. Al arribar a la rasa d'Encies, vam veure que no hi havia el pont que esperàvem, vam girar per prendre el camí correcte.

Santa Cecília d'Odèn

L'església parroquial de Santa Cecília és emplaçada en un territori de boscos i prats naturals, tot centrant el nucli d'Odèn. Les restes de l'antiga església, que encara es poden observar al costat de la nova, fan suposar que es tractava d'un edifici d'una sola nau rectangular i coberta amb volta apuntada. El mur S fou aprofitat per a la nova construcció, sent el mur N de l'església nova. En aquest mateix mur hi ha una porta tapiada, que coincideix amb una capella, d'arc de mig punt i amb restes de dovelles. https://ca.wikipedia.org/wiki/Santa_Cec%C3%ADlia_d%27Od%C3%A8n Es troba a la part central-nord del municipi, arrecerada a la solana de la carena del Castell d'Odèn. https://ca.wikipedia.org/wiki/Castell_d%27Od%C3%A8n

Cal Xivill

És la primera casa que trobem al agafar la carretera del Montnou. Més que casa, és una nau per guardar patates, les famoses patates d'Odèn i del Montnou. Hem parat per fer les primeres fotografies.

El pi de les Planes

Les Planes és una casa de turisme rural situada a l'entrada del Montnou, on vam anar passar uns dies amb la família fa uns anys, i està en una plana que és un camp amb un pi al mig. Aquest pi és un punt de referència que he fotografiat des de diversos punts en la pujada que hem fet pel Montnou.

Mirador de Cal Mateu d'Odèn

Decidim anar a esmorzar a cal Mateu. Ens agrada molt la casa per fora i la bona vista que hi ha.

Taula de Cal Mateu d'Odèn

Però el millor de cal Mateu és a dins, a la taula. Com que no sabíem com aniria el dinar, vam decidir fer un bon esmorzar. Cap i pota amb una taula d'embotit, ben acompanyada de grans llesques de pa per sucar amb all i tomàquet. Un èxit!

Photo ofMonument al Gos d'atura a cal Rosta Photo ofMonument al Gos d'atura a cal Rosta Photo ofMonument al Gos d'atura a cal Rosta

Monument al Gos d'atura a cal Rosta

Parem on hi ha el monument al gos d'atura, als camps de cal Rosta, que és on es fa cada any, pel mes d'agost, el concurs de gossos d'atura d'Odén.

Photo ofPrat de la font de cal Cendra, entre cal Ton Riu i cal Tico Photo ofPrat de la font de cal Cendra, entre cal Ton Riu i cal Tico Photo ofPrat de la font de cal Cendra, entre cal Ton Riu i cal Tico

Prat de la font de cal Cendra, entre cal Ton Riu i cal Tico

Unes pollanques amb les fulles grogues ens fan parar per fer unes fotografies. Es en el rrat de la font de cal Cendra, que està entre cal Ton Riu i cal Tico.

Mirador de la font dels Fangassos

Sortim del Montnou pel camí de cal Ton Riu a Coll de Jou, passem pels prats de Canalda i quan arribem al primer xalet, prenem el camí cap al prat de Bassies. Quan arribem a la corba de la font dels Fangassos, parem per gaudir de l'esplèndid mirador cap al Mont Nou, Odèn, Serra Seca i fins al Montsec.

Xalet del Pauet Serra

Arribem al Prat de Bassies i parem a l'aparcament que hi ha al costat del segon xalet o xalet del Pauet Serra. Hem aparcat on es va intentar fer un hotel: L’Hotel de la Bòfia. L’hotel que no va ser L'estiu del 2012 van desaparèixer les runes del que havia de ser l’hotel de la Bòfia. Aquesta estructura inacabada és una de les quatre edificacions que hi havia a Prats de Bacies. L'edifici estava situat al costat mateix del refugi o xalet de la Bòfia edificat pel Pauet Serra els anys 40 del segle XX i actualment en un estat ruïnós lamentable. Molt a prop hi ha el xalet del Kovar i una mica més apartat un antic forat de trumfos convertit en segona residència. El refugi de la Bòfia durant bastants anys va servir per iniciar a l’esquí a molts solsonins. L'hotel projectat pel Pauet mai s’arribà a cobrir. Aquestes restes constaven d’uns baixos de formigó i les columnes del primer pis. El Sr Pau Serra després de construir el xalet o refugi a Prats de Bacies en els terrenys comunals de Canalda va iniciar la construcció d’un hotel proper al xalet. Una denúncia de la Jefatura del Distrito Forestal de Lérida va paralitzar-ne la construcció i restà inacabat durant uns 50 anys fins que el 2012 es va enderrocar. http://kanavita.blogspot.com/2014/02/lhotel-de-la-bofia-lhotel-que-no-va-ser.html

Monument al Pauet Serra Forn

L'any 1977 fan aquest monument al Pauet Serra Forn com a pioner d'aquesta muntanya. Febrer de 1941 Es crea la Comissió Gestora del CLUB ESQUI PORT DEL COMTE-SOLSONA El seu domicili provisional és al Cafè Ateneu El president de la Comissió Gestora es Pau Serra Forn “Pauet” i els vocals son Angelita Bertran, Camilo Call, Florenci Mosella, Maria Pera i Ignasi Font. Dècada dels 50 En Pau Serra Forn “Pauet”, compra la muntanya del Port del Compte als ducs de Medinaceli que en aquell moment eren els propietaris també del Castellvell. http://www.clubesquisolsona.net/club/historia/

Prats de Bacies

El meu record dels prats de Bacies, perquè hi havia anar en mig de l'estiu, era veure'l amb un immens ramant d'ovelles amb milers de caps. En aquesta ocasió estava buit. Fer notar que al costat del xalet hi ha un cartell que escriu Bacies amb dues esses enlloc de ce, per això en algunes ocasions escric Prat de Bassies. La nostra intenció era anar fins a les Morres, però entre l'hora que hem sortir i el temps que hem estat esmorzant, ens hem quedat sense temps. Ens hem hagut de conformar amb fer un passeig fins el xalet del dentista, i anar fins al prat a fer una fotografia. Però hem estat se sort i hem torbat un ramijot de llenegues blanques i quatre fredolics, pocs però suficients com per poder fer un pot de conserva amb vinagre, per fer un vermut. Els Prats de Bacies (dit també Prat de Bacies, Pla de Bacies, Plans de Bacies o Pla de la Bòfia) és un gran altiplà que es troba al massís del Port del Comte entre el Puig de les Morreres (al sud) i el refugi de la Bòfia (al nord) entre els 2.000 i els 2.150 m. d'altitud. Pertany als termes municipals de la Coma i la Pedra i d'Odèn (Solsonès). Forma el sector més elevat de la riera de Canalda. https://ca.wikipedia.org/wiki/Prats_de_Bacies

Restaurant Vilasaló

Com que teniem taula reservada al restaurant hem fet d'una ràpida tirada el camí del prat de Bassies fins a cal Vilasaló. Hem fet un bon dinar. Així és com es presenta el restaurant: Som un petit restaurant ubicat al costat de la casa pairal, amb un menjador de 10 taules amb vistes a l’embassament. Just al costat d’aquest, i entrant per a una arcada de mig punt datada del 900 dC, hi trobem un petit menjador situat a la zona més emblemàtica de la casa, la Torre Medieval. Un espai idoni per a celebracions de fins a un màxim de 20 persones. La nostra cuina, és una cuina de tota la vida i saludable, amb productes i plats de la cuina catalana i de receptes que ens van deixar les nostres àvies, amb plats elaborats i cuidats fins a l’últim detall, amb tocs d’innovació i cuina moderna. Al nostre menú hi trobaran productes de temporada i de proximitat, com els trumfos i el xai del Solsonès, els pèsols negres del Berguedà, productes de la nostra Vall com formatges, mató, fruites, bolets...,fent-la així diferent segons l’estació de l’any. Destaquen les amanides originals, l’arròs amb bolets, els guisats com els de sempre, una brasa sana i cuidada, i un ventall de postres elaborats de la casa. Tot això, acompanyat d’una carta de vins i caves adient, per assaborir els nostres plats. http://www.casavilasalo.com/

Presa de la Llosa del Cavall

El pantà està ple a vessar i té les comportes obertes. Parada obligatòria per fer-li unes fotografies. El pantà de la Llosa del Cavall és un embassament situat a la Vall de Lord, que pertany al riu Cardener (conca del riu Llobregat), creat per una presa localitzada al municipi de Navès, que s'estén pels termes de Navès, Guixers i una minúscula porció del de Sant Llorenç de Morunys, a la comarca del Solsonès. A més de les del curs alt del Cardener també recull les del seu afluent l'Aigua de Valls. La superfície total de la seva conca és de 200 km². La presa, d'arc de doble volta, 122,3 m d'alçada i una longitud de coronació de 326 m, s'aixeca al municipi de Navès en un lloc conegut amb el nom de la Llosa del Cavall i va ser acabada de construir l'any 1997. https://ca.wikipedia.org/wiki/Pant%C3%A0_de_la_Llosa_del_Cavall