Photo ofSolsona - Castelladrall - Sant Cugat del Racó - Santa Maria de Serrateix - Queralt - El Mal Pas de Travil - Solsona Photo ofSolsona - Castelladrall - Sant Cugat del Racó - Santa Maria de Serrateix - Queralt - El Mal Pas de Travil - Solsona Photo ofSolsona - Castelladrall - Sant Cugat del Racó - Santa Maria de Serrateix - Queralt - El Mal Pas de Travil - Solsona

11 hours
11971
April 7, 2023
April 2023

near Solsona, Catalunya (España)

El Divendres Sant és un bon dia per a fer una excursió en cotxe per indrets rurals poc concorreguts del voltant del Solsonès.

En aquesta ocasió hem sortir de Solsona cap a Súria des d’on hem anat fins a Castelladrall, poble que fins l’any 1960 havia donat nom al municipi que actualment té el nom oficial de Navàs, malgrat que l'Institut d'Estudis Catalans considera que s’hauria de dir Navars. Un excel·lent mirador del Bages de parada obligada.

A continuació hem visitat Sant Cugat del Racó, una església romànica de postal amb un cimbori cilíndric, únic a Catalunya. Per veure-la per dins cal anar a demanar la clau al Soler que la deixen a canvi de deixar-hi una penyora (el DNI).

Havíem concertat una visita guiada a les 12 a Santa Maria de Serrateix, consta 5 euros per persona que es pot rebaixar a 4 euros si es concerta prèviament com a grup nombrós. La visita és molt interessant i les vistes des de dalt del campanar impressionats, hem vist Solsona.

Hem anat a dinar al restaurant La Cabana de Berga, on teníem taula reservada. Un bon dinar en un menjador amb unes esplèndides vistes de la ciutat i del baix Berguedà.
Per pair el dinar hem anar al Santuari de Queralt, a veure la Mare de Déu i a fer una petita caminada fins a la Cova de la Troballa.

Per acabar-ho de digerir hem tornat a Solsona per la carretera sobrecarregada de corbes que passa per Capolat, Travil, el Mal Pas de Travil (on hem fet unes fotografies), Sant Serni de Cint (on hem fet una petita parada), L’Espunyola, Montmajor, Navès i Solsona.

Interesant excursió per a fer qualsevol dia de l’any sempre que es tingui reservada la visita guiada a Santa Maria de Serrateix i un bon lloc per anar a dinar.

Castelladrall

El poble de Castelladral ocupa la part central i més elevada del terme municipal de Navars (oficialment Navàs), des de la riera de Sant Cugat o del Tordell fins a la vall dels Gitanos, per on discorre la riera d'Hortons. El poble fou l'antic cap del municipi de Navars, al qual donà nom fins abans del 1960. https://ca.wikipedia.org/wiki/Castelladral La primera forma escrita del topònim del municipi és Nabares (segle ix), que potser significa "poblat de navarresos". Actualment, Navàs és el topònim oficial, però l'Institut d'Estudis Catalans ha defensat sempre la forma Navars. https://ca.wikipedia.org/wiki/Navars

Sant Cugat del Racó

Sant Cugat del Racó és una església romànica del municipi de Navàs (Bages). Sant Cugat de Salou o del Racó es troba en un planell elevat acompanyada d'una masia i del clos del cementiri que es troba a poca distància. L'església presenta una planta de creu grega, amb dues naus creuades, al centre de les quals s'alça una cúpula sobre trompes que a l'exterior acaba amb un cimbori cilíndric. Les naus són gairebé totes de la mateixa alçada i estan cobertes amb voltes de canó. En el punt de dels braços de la creu grega s'alça, exteriorment, un cimbori cilíndric, únic a Catalunya, ja que els cimboris d'altres esglésies d'aquesta època són prismàtics. https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Cugat_del_Rac%C3%B3

Santa Maria de Serrateix

Santa Maria de Serrateix és una antiga abadia benedictina, avui reconvertida en parròquia, del municipi de Viver i Serrateix, al Berguedà. El conjunt és format pel temple romànic, amb el campanar gòtic, el claustre neoclàssic i les dependències del monestir, amb el palau abacial gòtic reformat en època barroca. Està situada al poble de Serrateix. https://ca.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_de_Serrateix

PictographProvisioning Altitude 2,513 ft

La Cabana

L’any 2003, els germans Badia van emprendre un projecte professional que els va permetre transformar La Cabana, un vell hostal situat a la ciutat de Berga, en un nou espai culinari amb diversos ambients. Gràcies a la cuina d’en Jordi i al tracte personalitzat d’en Josep La Cabana ha aconseguit consolidar-se com un dels restaurants de referència a la comarca del Berguedà. Destaca la rehabilitació realitzada l’any 2010 al Cafè Terrassa, un espai situat a la planta superior de l’edifici amb un disseny modern i minimalista. Aquesta planta disposa d’una terrassa que ofereix als clients la possibilitat de realitzar un àpat o una copa a l’aire lliure, en un ambient molt relaxat i agradable que ressalta l’espectacularitat de l’entorn. L’any 2012 i com a part del procés de millora, es va inaugurar una sala polivalent a la segona planta destinada a celebracions i esdeveniments, actes empresarials, culturals i culinaris. Per a la creació d’aquest espai, es va estudiar fins el mínim detall, aconseguint una atmosfera tranquil·la i íntima que afavoreix la comunicació. https://lacabanaberga.cat/

Santuari de Queralt

El Santuari de Queralt, de Santa Maria de Queralt o de la Mare de Déu de Queralt està situat al nord-oest del municipi de Berga (Berguedà). El Santuari està situat al vessant oriental del Castellberguedà, cim de la serra de Queralt. L'indret on avui s'aixeca el santuari correspon, segons sembla, a l'espai que hauria ocupat el castell de Guillem de Berguedà. La imatge de Santa Maria de Queralt és una talla de fusta del segle xiv, d'estil gòtic. És un exemplar gòtic que conserva trets romànics molt marcats. Es tracta d'una talla de fusta d'uns cinquanta centímetres d'alçada que representa la Mare de Déu asseguda. Amb la mà esquerra agafa el seu fill situat dret damunt el genoll el qual sosté un llibre amb la mà esquerra mentre beneeix amb la dreta. Amb la mà dreta sosté una oreneta, animal que ha esdevingut el símbol de Queralt. El peu esquerre de la Mare de Déu trepitja una mostela. https://ca.wikipedia.org/wiki/Santuari_de_la_Mare_de_D%C3%A9u_de_Queralt

Photo ofLa Cova de la Troballa de la Mare de Déu de Queralt Photo ofLa Cova de la Troballa de la Mare de Déu de Queralt Photo ofLa Cova de la Troballa de la Mare de Déu de Queralt

La Cova de la Troballa de la Mare de Déu de Queralt

Adossada a la roca de Queralt hi ha l'oratori conegut com a cova de Santa Helena, lloc on la tradició situa la troballa de la imatge de la Mare de Déu de Queralt per un pastor. Sempre visitable. Es veu bé des de fora. La llegenda de la Troballa Segons una antiquíssima tradició, els ramats i les vacades de Vilaformiu solien pasturar per les solanes de Campmaurí i vessants de Queralt. Un bon dia el pastor veié com un dels bous s'enfilava costa amunt amb una faisó totalment incomprensible. No el pogué atrapar fins a la meitat de la cinglera del Castell Berguedà (nom amb què es coneix el cim més alt de la serralada). En arribar-hi, amb gran sorpresa veié el bou agenollat davant una petita imatge de la Mare de Déu mig amagada. L'agafà, l'embolicà amb la seva caputxa i, recollint els ramats, se'n tornà a casa seva. Quan volgué ensenyar la imatge, aquesta havia desaparegut. L'endemà la trobà al mateix indret. Novament se l'endugué i una altra vegada desaparegué del seu embolcall. La gent de Vilaformiu decidí de pujar fins aquell indret i van veure la imatge entaforada en un replec de la roca a l'ombra d'un cirerer que havia florit fora de temps. A partir d'aquell moment entengueren que la imatge volia ser venerada en aquell mateix indret. http://www.turismeberga.cat/que-fer/turisme-cultural/esglesies/item/364-santuari-de-santa-maria-de-queralt/364-santuari-de-santa-maria-de-queralt

El Mal Pas de Travil

Formació rocosa que arriba per sobre la carretera de Travil. A la formació rocosa es pot observar una placa commemorativa del moment que es va fer la carretera, on hi consta el nom de les cases que hi van contribuir (Cal Bertran, Cal Sant, Vilella i Casòliva). També hi ha 28 vies d'escalada instal·lades. Antigament, no es deia mal pas, ja que el camí anava per sobre. Va ser qual es va construir la carretera el 1959 que es va començar a anomenar així. https://patrimonicultural.diba.cat/element/el-mal-pas-de-travil

Sant Serni del Cint

Sant Sadurní del Cint o Sant Serni del Cint és una església de l'Espunyola (Berguedà). Església de tipus rural, de petites dimensions i estructurada interiorment en una sola nau. Està adossada a la rectoria, de grans dimensions. L'edifici actual és totalment modernitzat al segle XVII i tan sols el seu interior conserva restes de la primera església romànica. La parròquia de Sant Sadurní del Cint, avui sense culte, fou l'església parroquial del petit municipi del Cint, independentment al segle XIX, actualment annexionat al municipi de l'Espunyola. https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Sadurn%C3%AD_del_Cint