RUTA MINERA - Cadí Vacances, Gósol

June 9, 2020
June 2020

near Gósol, Catalunya (España)

RUTA MINERA: Cadí Vacances - Palomera - Coll de Pradell - Mirador del Telefèric - Jaciments paleontològics de Fumanya - Mines de Cercs - Cadí Vacances

Agradable ruta en cotxe que comença a les  zones on hi estaven localitzades les mines de carbó del Berguedà. Tindrem l'ocasió de veure antigues entrades a les mines, els trenets i les vagonetes que transportaven el carbó fins fer-lo arribar al tren que, abans, arribava a Guardiola. A més, també podrem descobrir tupits boscos de pi negre, jaciments de petjades de dinosaures i miradors espectaculars sobre la cinglera de Vallcebre.
Iniciem la pujada cap a Palomera. A més de la zona de pícnic i el parc d'aventures, hi ha un itinerari a peu fàcil, d'uns 4 km. Ruta de natura, marcat amb marques taronges. Durada 1:30h. Desnivell: 190 m.
Continuant per la carretera trobem 3 camins a la dreta, el primer cap al Portet, el segon cap al Refugi d'Ensija per Font Freda i el tercer pel torrent de les Llobateres.
Arribem al Coll de Pradell, a 1736 metres d'altitud. És un port de categoria especial (HC).
Altament recomanable una visita guiada d'aquest indret pels membres de l'Associació del Trenet Miner. Els mateixos paratges on hi respirareu silenci i tranquil·litat, durant el segle passat bullien d'activitat minera. El bosc de mica en mica va recuperant el seu terreny, però la presència de bocamines abandonades, antigues barraques, l'antic trenet i altres construccions, s'afanyen a recordar-nos el passat miner d'aquesta zona.
En el Pla de la Barraca comencen excursions  espectaculars com el Camí dels Camps del tabac o el Camí Aeri de l'Artic. I uns metres més endavant podem gaudir de les vistes del Mirador del Telefèric. Per arribar-hi, cal caminar uns 100 metres i creuar 2 petits túnels, que tenen el seu origen en un antic telefèric construït a mitjans del s.XX per transportar carbó. Ens ofereix una vista privilegiada de tota la vall, amb el poble al bell mig, la serra del Cadí i Moixeró al nord, i el Catllaràs a l'est.
Tornem enrere i prenem la carretera cap als jaciments paleontològics de Fumanya, on podrem distingir diverses petjades de dinosaures. El Centre d'Interpretació de Dinosaures Fumanya ens ofereix informació.
Seguim la carretera fins arribar a Sant Corneli on podem visitar les Mines de Cercs. Allà mateix hi ha el restaurant Santa Bàrbara.
Per tornar prenem la carretera panoràmica direcció el Jou i aviat retrobem la carretera B-400 de retorn a Cadí Vacances.

PictographCampsite Altitude 4,569 ft

PictographPicnic Altitude 5,219 ft

PictographMine Altitude 5,351 ft

Si el dia que hi anem el trenet no funciona, podem seguir a peu per les vies i arribarem a l'entrada de la mina.

PictographLake Altitude 4,803 ft

PictographRiver Altitude 3,997 ft

Àrea amb aparcament on comencen diversos camins com el Camí dels Camps del Tabac o el Camí Aeri de l'Ártic, les vies ferrades i també l'inici del descens del barranc Forat Negre. Caseta de 'Espai Actiu Vallcebre.