RUTA 3- PUJARNOL

47 minutes
September 11, 2023
September 2023

near Porqueres, Catalunya (España)

-En aquest cas es una ruta d’anada i tornada, es a dir, que comença i acaba al mateix lloc i es segueix una sola ruta (un sol camí).

-Son 18,70 km.

-Aquesta ruta va destinada a totes aquelles persones que es veuen capacitades a fer una ruta tan llarga caminant o en bicicleta. Tot i això, hi ha l’opció de fer-la en cotxe.

-Un dels avantatges es que la carretera està pavimentada durant tota la ruta menys en un tram petit. L’inconvenient principal es que l’anada es tota de pujada i el desnivell es bastant elevat.

-Jo que l’he feta en cotxe he tardat 45 minuts aproximadament, així que suposo que en bicicleta pots estar unes 2 hores i caminant podries tardar unes 3/4 hores.

-El material imprescindible i recomenable a portar:
•Aigua.
•Alguna cosa per menjar, com peça de fruita, o fruits secs, o galetes….
•Roba i sabates esportives adequades per fer esport.

PictographMonument Altitude 591 ft

CASTELL DE PORQUERES- INICI DE LA RUTA

INFORMACIÓ GENERAL= Aquest primer punt, es l’inici i el final de la ruta. En aquest cas la començaras trencant a l’esquerra, es a dir deixant el castell a mà dreta. A partir d’aquí has de vorejar l’estany fins arribar al waypoint 1. La carretera està pavimentada, així que no hi ha problema. DADES HISTÒRIQUES= Edifici construït entre els segles X i XIII, i que té un estat de conservació molt bo. Segons el llibre del patrimoni del Pla de l’Estany, podem afirmar que és un mas de planta rectangular, de tres plantes i rehabilitat com a habitatge. És característic per les restes medievals que conserva a la planta baixa. Centrant-nos més en les dades històriques de la masia, en podem saber el següent cronològicament: 1-Els senyors del castell consten des de l'any 957 amb Ademar I, castlà del castell de Finestres i senyor de Porqueres; aquesta família va començar a cognomenar Porqueres a partir del segle XI. 2-Més tard, el 25 de novembre de 1250, Ramon Ademar va vendre el castell a l'abat del monestir de Sant Esteve de Banyoles. 3-A mitjans dels del segle XVII el castell es trobava en mal estat i, a partir del 1700, fou reconstruït per l'abat de Banyoles Dimes Malla i Gualbes. 4-El 1844 va ser desamortitzat com a possessió del monestir. 5-Finalment l'any 1981 fou rehabilitat per l'arquitecte Jordi Bonet i Armengol.

Deixem de costat l’estany i has de trencar a la dreta per anar cap a Pujarnol. A uns 400 metres trobaràs el waypoint 2, en que t’indicarà el següent trencant.

Poc a dir, ja que només es un avís de que has de trencar a la dreta.

Aquest cartell t’avisa que a 100 metres has de trencar a l’esquerra per agafar la carretera a Pujarnol.

Aquest es el trencant a l’esquerra que has de fer. IMPORTANT= Has de seguir tot recte fins al següent waypoint. Com a advertència dir que hi ha bastants encreuaments, però si segueixes la ruta i els waypoints no et perderàs.

Aquest waypoint et servirà per evitar equivocacions, en que has de seguir tot recte!

Per poder anar a la primera masia, heu d’agafar aquest trencant a la dreta i seguir tot recte el caminet de terra, que us guiarà fins a la torre de Calç. IMPORTANT= Si feu la ruta en cotxe, vigileu amb quin cotxe aneu per aquest camí. Si la feu a peu o en bicicleta tingueu cuidado amb el terreny.

PictographMonument Altitude 896 ft

MASIA 1- LA TORRE DEL CALÇ

INFORMACIÓ GENERAL= Aquesta masia si es pot visitar des de fora i es poden fer fotografies. Després de l’esforç dedicat a la pujada, has de retornar al waypoint 6 per poder continuar la ruta. Per donar-te ànims un cop arribis al següent punt, començarà la carretera en bon estat de nou. DADES HISTÒRIQUES= Conjunt format per un cos de planta rectangular i de tres plantes creat aproximadament al segle XI. Destaca perquè era un mas fortificat a l’església de Sant Maurici de Calç. Segons les dades històriques del llibre del patrimoni del Pla de l’Estany, els senyors que en un passat vivien a la torre foren de baixa noblesa. Encara que l’any 1693 la torre es va vendre a la família Campolier de Miànigues, actual propietària. Avui dia, a l’interior encara es conserva l’antiga estança, que segons la tradició popular hauria estat la presó.

Deixem de banda al camí en mal estat i ens posem a ma carretera de nou, per fer això has de girar a la dreta. Ara ve un tram d’un pendent bastant elevat. IMPORTANT= Seguir tot recte amunt, no hi ha trencants ni pèrdues. El següent Waypoint t’avisarà del trencant de Can Sutirà (Masia 2).

Waypoint 8: Trencar dreta per visitar masia 2.

Aquest es el punt que has de trencar a la dreta per visitar la masia de Can Sutirà.

PictographMonument Altitude 1,099 ft

MASIA 2- CAN SUTIRÀ

INFORMACIÓ GENERAL= Es important dir que al ser una casa de turisme rural, es pot visitar des de fora, però es recomanable no molestar als inquilins. IMPORTANT =Per anar a la masia número 3, només has de retornar al waypoint 8 i seguir recte amunt. Per saber que vas bé passaràs pel costat de la casa de colònies “Clar del bosc”. DADES HISTÒRQUES= Edifici construït aproximadament al segle XI, que pertany al tipus 3 de la classificació. Actualment, és una casa rural, així doncs, no n’he pogut extreure tota la informació que m’hauria agradat. Segons el llibre del patrimoni del Pla de l’Estany, és una masia de planta rectangular amb cossos afegits al llarg dels anys i que consta de tres plantes. A la façana principal s’hi conserva una porta d’entrada amb arc rebaixat. Al costat hi ha un paller restaurat i convertit en un habitatge. Cal destacar que en documents escrits consta que l’any 1812 la casa es va restaurar després dels imperfectes provocats per les guerres de l’època.

PictographMonument Altitude 1,362 ft

MASIA 3- CAN VILÀ

INFORMACIÓ GENERAL= Aquesta casa es pot observar perfectament des de ma carretera, en que la seva iluminositat es increïble. També per no molestar als propietaris, et recomano fer fotografies des de les afores. DADES HISTÒRQUES= Masia construïda l’any 1793, però reformada l’any 1989. Pertany al tipus 3 de la classificació tipològica i té un estat de conservació molt bo. Per llàstima no vam tenir l’oportunitat de parlar amb els habitants, però sí que segons l’annex, podem afirmar el següent: -És una casa de planta rectangular, ubicada damunt d’una pendent. -En total té 4 plantes. -Té cossos adossats a l’estructura principal. -La planta baixa de la façana sud consta d’una porxada amb arcs de pedra. Centrant-nos més en les dades històriques i no en la descripció, es veu que durant la invasió napoleònica els francesos van cremar la masia. Això es pot saber, ja que damunt una llinda posa “dia 24 juny 1809 fou cremada pels francesos. Domingo Vila me redificá al 9bre 1820”. Aquest conjunt està declarat com a bé cultural d’interès local.

Per poder visitar l’última masia has de fer aquest trencant a l’esquerra. IMPORTANT= AVÍS! En el pati hi ha burros, gossos… deslligats! Si algú li fa por, es recomanable no entrar.

PictographMonument Altitude 1,401 ft

MASIA 4- LA TORRE DE PUJARNOL

INFORMACIÓ GENERAL= Última masia de Pujarnol i malauradament no es pot veure gaire bé, ja que hi ha moltes plantes que la tapen i es millor no entrar a molestar a la comunitat. Ara per tornar al punt inicial de la ruta’ l’únic que has de fer es la baixada per la carretera fins al waypoint 4. Crec que no es necessari posar mes waypoints si la ruta es el mateix camí d’anada i de tornada, ja que es l’única carretera que accedeix a Pujarnol. DADES HISTÒRIQUES= Masia fortificada del segle XII, que pertany al tipus tres de la classificació tipològica de masies. Com tampoc he tingut l’oportunitat de preguntar a ningú sobre la vida quotidiana d’un passat de la casa, ja que ara és un hostal, una vegada més, seguirem l’annex. És un edifici de planta quadrada amb una planta baixa i una superior, però el que destaca més és l’element defensiu de major antiguitat és la torre. Antigament, era el castell de Pujarnol, en què havia tingut molts de propietaris importants, per això mateix està declarat com a bé cultural d’interès nacional.

Aquest waypoint es una advertència de per on NO heu de trencar, sinó que seguir tot recte.

Aquest waypoint es el mateix que el 4, però des del punt de vista en el que ens trobem actualment. Per no repetir el mateix camí fins al castell, ara has de trencar cap a l’esquerra i seguir tot recte. Es terreny pla i segur que no et costa gens.

Com molt bé senyalitza el cartell, per anar al castell s’ha de girar a la dreta.

Estàs a punt d’arribar al final de la ruta, en aquest punt has de girar a l’esquerra i seguir tot recte fins al següent waypoint.

Poc a dir, només has de girar a la dreta. En 2 minuts hi ets!

Últim trencant a l’esquerra que et porta al punt final de la ruta. FI DE LA RUTA