PORGA YOLUNDA-Üçgöze'nin Ardıçları

June 20, 2014
June 2014

near Rafa, Malatya (Türkiye Cumhuriyeti)

Yeşilyurt TEMA Temsilcimiz Mustafa ÇOBAN’ın ‘anıt ağaç’ olabilir diyerek tespitini istediği ardıçlar için gönüllü üyemiz Tuncay Bey ile birlikte Şükrü Bey Yönetimindeki araçla Porga Yolu’na düştük. Yolda ilerledikçe göreceğimiz ağaçların güzergah planı Hüsnü YAŞAR tarafından yapılan ‘Üçgöze Bisiklet Turu’nda uzaktan gördüğümüz ağaçlar olabileceğini düşündüm..Ağaçlara ulaşıncaya kadar her çeşmenin suyundan içip hiçbirini küstürmeyerek Üçgöze Köyü sınırları içindeki iki ardıç ağacının bulunduğu noktaya ulaştık.
Evet yanılmamıştım. Bu ağaçlar ‘Üçgöze Bisiklet Turu’nda uzaktan bakıp selamlamadan geçtiğimiz ağaçlardı. Biraz sitemkâr karşıladı beni. Arkadaşlar çevresini ölçerken; “unuttuğumu sanmasın, sizlerin sayesinde affettim onu” diye fısıldadı sanki…
Köylüler tarafından ‘koruma’ düşüncesiyle etrafını duvarla çevirerek kök bölgesini açık bırakarak betonla kaplanmış olarak bulduğumuz iki ardıç ağacının ‘koruma’ ya değil de doğal olmayan yönteme itirazları var gibiydiler. Niyetler güzel olduğu için biraz canları sıkılsa da “kırgın” olmadıklarını düşündük.
Anıt Ağaç konusuna gelirsek, Vikipedi, özgür ansiklopedi’ye göre;
Anıt ağaç, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu'nun 05.11.1999 tarih ve 666 no'lu kararına göre "Tabiat yapısı, ölçüleri ve diğer özellikleri bakımından anıtsal nitelikler kazanmış bulunan ağaçlar" olarak tanımlanmış ağaçlardır. Normal insan ömrünün 15-20 katı uzunluğunda yaşam sürecine sahip olan anıt ağaçlar, 900-1000 yıllık hayatları boyunca tarihsel olaylara tanık olurlar.
Prof.Dr. Ünsal Asan’a göre; yaş, çap ve boy itibariyle kendi türünün alışılmış ölçüleri üzerinde boyutlara sahip olan; ilginç kök, gövde ve dal formu nedeniyle izleyenlerin belleğinde kimi simgeler çağrıştıran; yöre folklöründe, kültür ve tarihinde özel yeri bulunan, geçmiş ile günümüz, günümüz ile gelecek arasında iletişim sağlayabilecek uzunlukta doğal ömre sahip olan ağaçlar anıt ağaçlardır (ASAN 1992).
Bu tanımlara baktığımızda Üçgöze’deki ardıçların ‘Anıt Ağaç’ olarak tescil edilebileceğini ümit ediyoruz. Sonuç olarak tespitimizi rapora bağlayıp Malatya Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü Tabiat Varlıklarını Koruma Şube Müdürlüğü’ne sunacağız.
Çadırlarında konuk olduğumuz Ömer ve ailesine çok teşekkür ediyoruz.Buraya Bisiklet turu planlanırsa 'Yaylada Kahvaltı' olabilir.
Not:Telefon şarjı biter diye Güzergah kayıdı dönüşte yapılmıştır.Dönüşte işyerine (Yeşilyurt Belediyesi Yakınca Hizmet Binası) uğrandıktan sonra kayıt evde sonlandırılmıştır. Aradaki sapmanın nedeni budur.