Piran waterfall آبشار پیران

June 24, 2015
June 2015

near Sarpol-e Z̄ahāb, Kermānshāh (Iran)

آبشار ریجاب یا آبشار پیران در قسمت شمال غرب شهرک ریجاب و در روستای ژالکه واقع شده و یکی از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. روبروی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد.[۱]

آبشار پیران از آبشارهای استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. این آبشار حدود صد متر است. منطقه پیران در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب قرار دارد و آبشار آن پس از باغات روستا و در دره‌ای عریض واقع است. بدلیل ارتفاع بلند و دیوارمانند صخره‌ها صعود از آبشار غیرممکن است.[۲]

این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در استان کرمانشاه واقع شده است. اختلاف ارتفاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه‌گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است.

آبشار ریجاب آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است. طبقه سوم آبشار ریجاب در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی‌شود.

اگر معیار ارتفاع آبشار را محل فرود اولیه آب در نظر بگیریم نقطه پایانی این آبشار در انتهای طبقه دوم آن است که با کم کردن ارتفاع طبقه سوم که حدود ۲۰ متر است و ۱۰ متر اختلاف ارتفاع بالای آبشار با محل جاری شده آب، می‌توان گفت که ارتفاع آبشار ریجاب چیزی در حدود ۱۵۰ متر است. بر این اساس “آبشار ریجاب” یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران است.