مسیر بازرگان تا ارزروم با خودروی شخصی

11985
October 24, 2019
October 2019

near Kargakonmaz, Ağrı (Türkiye)

سفر به یک کشور خارجی با خودروی شخصی شاید مسئله ای باشد که کمتر برای ما ایرانیها بدون مشکل به نظر برسد. با توجه به اینکه مدتها بود متوجه مناظر بسیار زیبا و بکر قسمت شرقی ترکیه شده بودم تصمیم جدی بر انجام اینکار داشتم. شرح برنامه و برخی جزییات سفر را در مطلب زیر شرح خواهم داد:ه

چهارشنبه 1 آبان ماه 98 ساعت 7 صبح با خودروی دنا و سه سرنشین از تهران به سمت ماکو با باک پر خودرو حرکت کردیم
حدود ساعت 9 صبح نزدیک قزوین در مجتمع رفاهی آفتاب درخشان صحرا صبحانه به مبلغ هر نفر 31 هزارتومن صرف شد. و پس از آن به صورت یکسره به سمت ماکو حرکت کرده و ساعت 6 عصر به این شهر زیبا رسیدیم. به اقامتگاهی که از قبل یکی از دوستان رزرو کرده بود رفتیم و شب را استراحت کردیم. برخی از مایحتاج سفر مثل یک باکس آب معدنی و کمی کنسرو که به نظر میامد آن سمت مرز به کار بیاید نیز از این شهر خریداری شد. صبح روز پنجشنبه اول وقت مجددا باک بنزین را در نزدیک ترین پمپ بنزین منتهی به شهر بازرگان پر کرده و به سمت مرز زمینی حرکت کردیم. مرز بازرگان از شهر ماکو فاصله کمی دارد و مسیر کاملا مشخص است. در ورودی مرز برگه کاپوتاژ خودرو توسط نگهبان کنترل شده و به مرز رسیدیم. ماشین را متوقف کرده و مشغول به انجام امور مربوط به ماشین شدیم. در این تاریخ مبلغی تحت عنوان مابه التفاوت پول سوخت از رانندگان دریافت میشد. به نظر میرسد این کار برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می شود اما برای کسانی مثل ما که شاید در سال یکبار به همچین سفری می روند منصفانه به نظر نمی رسید. در هر صورت سیستم کامپیوتری که باک خودروی دنا داخل آن 60 لیتر تعریف شده بود به ازای هر لیتر 9000 تومان از ما دریافت کرد. دقت شود که متصدی این امر اصلا کاری به اینکه داخل باک شما سوخت چقدر وجود دارد ندارد و به اندازه تمام ظرفیت باک از شما هزینه مابه التفاوت را دریافت می کند. پس از کنترل تمامی مدارک خودرو مثل برگه کاپوتاژ، بیمه خودرو، پلاک بین المللی که باید همانجا با استفاده از بست های پلاستیکی که از قبل تهیه شده نصب شود. به خودرو و راننده و تمام بارها اجازه عبور از مرز داده شد. بقیه سرنشینها از گیت مخصوص مسافرین عبور کرده و در خاک ترکیه مجددا سوار خودروی خود می شوند. بازرسی ترکیه ساک ها و وسایل رو به صورت کلی بازدید کرده و همه آنها را باز کرد و نگاهی انداخت و اجازه عبور به خودرو داد. همچنین درباره همراه داشتن سیگار از ما پرسید که جواب ما منفی بود. در این زمان بسیاری از مسافرین مقداری سیگار از مرز ایران به داخل ترکیه میبردند. چون گرانتر بودن سیگار در ترکیه باعث سود آنها شده و از طرفی همراه داشتن 450 نخ سیگار برای هر مسافر بلامانع بود. (طبق اطلاعات تابلوی گمرک) و بیشتر حساسیت مامور ترک روی همراه داشتن سیگار بود که با توجه به اینکه همراه ما نبود بسیار سریع خودروی ما بازرسی شده و اجازه عبور داده شد. نکته مهم این است که راننده خودرو نیز حتما باید به سالن مسافرین مراجعه کرده و مهر خروجی را داخل پاسپورت خود بزند ولی با اجازه پلیس گذرنامه برگردد و با خودروی خود از گیت مخصوص خودرو عبور کند. مرز بازرگان یک مرز 24 ساعته است که با توجه به هزینه های ایجاد شده در سالهای اخیر برای خودروها صف چندان طولانی ندارد. همچنین محل تردد خودروها و اتوبوس ها به کلی از ترانزیت تریلی ها مجزا است. پس از ورود به خاک ترکیه و رد شد از نگهبانی مرز بازرگان ترکیه. وارد جاده ای با آسفالت و پهنای باند بسیار مناسب شدیم. پس از حدود 4 ساعت رانندگی به شهر مرزی زیبای ارزروم رسیدیم. مسیر مشخص بوده و مشکل خاصی برای یافتن مسیر مناسب نداشتیم. در برخی مقاطع جاده لغت ارزروم به انگلیسی کف جاده نقاشی شده بود که نشان دهنده مسیر درست است. همچنین ایست بازرسی های زیادی در طول این جاده وجود دارد که فقط یکی از آنها به ما دستور ایست داد و پاسپورت های ما را خواست و بدون اینکه از ماشین پیاده شویم پاسپورت ها رو تحویل داده و پس از کنترل چند دقیقه ای به ما اجازه ادامه مسیر داده شد. اکثر ماموران اصلا انگلیسی بلد نیستن و اگر زبان ترکی بلد نیستید میتوانید با کلماتی چون ایران و پاسپورت بهشون کمک کنید تا متوجه وضعیت و مدارک شما بشوند. شهر کوهستانی ارزروم یکی از شهرهای بزرگ، زیبا و تمیز شرق ترکیه است که در این موقع از سال کمی سرد بود و شبها دما به زیر صفر هم می رسید.ه