Frig Vadisi Part II - Seyitgazi’den Yazılıkaya’ya (03.06.2021)

Photo ofFrig Vadisi Part II - Seyitgazi’den Yazılıkaya’ya (03.06.2021) Photo ofFrig Vadisi Part II - Seyitgazi’den Yazılıkaya’ya (03.06.2021) Photo ofFrig Vadisi Part II - Seyitgazi’den Yazılıkaya’ya (03.06.2021)

June 3, 2021
June 2021

near Seyitgazi, Eskişehir (Türkiye)

Battal Gazi Külliyesini gezdikten sonra Seyitgazi ilçesinden ayrılarak rotamızı Yazılıkaya'ya çevirdik.

Yazılıkaya kavşağına geldiğimizde önümüzde yaklaşık 29 km vardı. Yolun tamamı boyunca yol yenileme ve genişletme çalışması devam ediyordu. Hızımızı düşürdük, doğanın tadını çıkardık. Yoldan kareler eklemeye çalıştım, bir fikir verecektir. Gökgöz Kale haricindeki yapılara kadar araçla gidiliyor. Gökgöz ve etrafındaki kaleler ise ciddi bir tırmanış gerektiriyor, biz yakın bir mesafeye kadar yürüdük ancak çocukla çıkamayacağımızı anlayınca geri döndük.

Bu rota üzerindeki durak noktalarımız sırasıyla:

Doğanlı Kale: "Çukurca köyü yakınındadır. Uzaktan bakıldığında bir doğan başını andıran görüntüsüyle vadinin en dikkat çekici kaya yapısıdır. Kayaya oyulmuş yedi kattan oluşur. Katlar arasında geçiş kaya merdivenleriyle sağlanır. Mezar şapelleri ve depo olarak kullanılan mekânları dikkat çeker."

Deveboynu Kalesi: Doğanlı kalenin hemen karşısında yer alıyor. "Kuzeydoğu yönünden dar kaya merdivenleriyle ulaşılır. Doğanlı Vadisi’ni kontrol eden bir gözetleme yeridir. Kayalığın kuzeybatı eteğinde iki Frig kaya mezarı vardır."

Çukurca Köyü: Köy içinde bir otel (midas han), bir de ziyaretçi evi (frig evi) bulunuyor. Frig vadisi bunca farklı rotalarda da ziyaretçi evleri karşımıza çıktı. Yeni yapılanlar da var. Dinlenip lavoba ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz.

Gerdek Kaya: "Dor düzeninde, üçgen alınlığı ve saçaklığı iki sütun tarafından taşınan bir tapınak cephesi biçimindedir. Anıtsal giriş holünün arkasında, iki ayrı kapıdan girilen yan yana iki mezar odası vardır. Odaların yan ve arka duvarlarında kemerli mezar tekneleri yer alır."

Gökgöz kale, Pişmiş kale, Kocabaş kale: tabelayı görünce girdik. Araçla bir noktaya kadar gidiliyor. Devamında biraz doğa yürüyüşü gerekiyor... Sonrasında kaleler tepede göründü. Ancak, çocukla çıkamayacağımızı anlayınca geri döndük. Yine de yürüyüş güzeldi.

Küçük yazılıkaya: "Anıta tepe akroterinin sağında bulunan Frigce yazıtta okunan “Areyastin” kelimesinden dolayı bu isim verilmiştir. Yörede Hasanbey Kayası olarak da bilinir. Anıtsal fasadların günümüze en sağlam durumda kalanıdır. 5.50 m yüksekliğinde, 4.20 m genişliğindedir. Çatısı üçgen alınlıklı olup tepe akroteri ile taçlandırılmıştır."

Yazilikaya/Midas Anıtı: "Frig kaya fasadlarının en görkemli örneğidir. Doğuya bakan anıt 17.00 m yüksekliğinde, 16.50 m genişliğindedir. Yerden yüksekliği, 1.20-1.80 m’dir. Tepe akroteri karşılıklı iki daire parçasından oluşur. Anıt’ın merkezinde kapıyı simgeleyen büyük bir niş yer alır. Burası dinî törenler sırasında içine tanrıça Matar’ın heykelinin yerleştirildiği en kutsal bölümdür."

PictographCar park Altitude 3,238 ft

Battal Gazi Külliyesini gezdikten sonra rotamızı Yazılıkaya'ya çevirdik.

Yazılıkaya Kavşağı

Bu noktada ana yoldan ayrılıyoruz. Önümüzde yaklaşık 29 km var. Yolun tamamı boyunca yol yenileme ve genişletme çalışması vardı.

manzara harika

Doğanlı kale

Deveboynu kale

PictographInformation point Altitude 4,058 ft

Frig Evi (ziyaretçi evi)

Birkaç noktada ziyaretçilerin oturup dinlenebileceği, lavabo ihtiyacını karşılayabileceği bu tarz Frig Evleri bulunuyor.

Gerdekkaya

Photo ofGökgöz kale, Pişmiş kale, Kocabaş kale: Araçla ancak buraya kadar.. Photo ofGökgöz kale, Pişmiş kale, Kocabaş kale: Araçla ancak buraya kadar..

Gökgöz kale, Pişmiş kale, Kocabaş kale: Araçla ancak buraya kadar..

Gökgöz kale, Pişmiş kale, Kocabaş kale... tabelayı görünce girdik. Araçla bu noktaya kadar gelerek park ettik. Devamında biraz doğa yürüyüşü...

Biraz yürüyüşün ardından kaleler tepede göründü. Ancak, çocukla çıkamayacağımızı anlayınca geri döndük. Yine de yürüyüş güzeldi. Doğası harika.

Photo ofkaleler ciddi bir tırmanış gerektirdiği için bu noktadan geri döndük Photo ofkaleler ciddi bir tırmanış gerektirdiği için bu noktadan geri döndük

kaleler ciddi bir tırmanış gerektirdiği için bu noktadan geri döndük

Küçük yazılıkaya

PictographInformation point Altitude 4,308 ft

Aracımızı buraya park ettik.

Yazilikaya/Midas Anıtı

"Frig kaya fasadlarının en görkemli örneğidir."