Dwars door de Alpen over 5 bergpassen (Italie, Zwitserland, Oostenrijk)

December 16, 2018
December 2018

near Curon Venosta, Trentino-Alto Adige (Italia)

Passo dello Stelvio (Stilfser Joch), Umbrailpass, Ofenpass, Norbertshöhe én Reschenpass - Onvergetelijk toeren in de Italiaanse, Zwitserse én Oostenrijkse Alpen in één dag!

Uitgangspunt: weg nummer SS40 aan Lago di Resia (Reschensee) [Vinschgau - Süd-Tirol (Alto Adige)]

Afstand: 167 km

Bijzonderheden: een van dé Alpenritten om te ondernemen! Trek gerust een hele dag uit, want er is onderweg genoeg te zien. Goede bergwegen, echter Passo dello Stelvio (Stilfser Joch) is smal en druk bezocht - bij voorkeur hier in de ochtend omhoog gaan, óf laat in de namiddag, want zeker in het hoogseizoen kan het hier afgeladen vol zijn (met auto's, motoren en fietsers). Afdaling van de Umbrail Pass is deels onverhard (echter niet problematisch).

Route beschrijving:

Een exact uitgangspunt is er niet, echter onze tocht start bij de Reschensee (Lago di Resia, Italië) en volgen de SS40 voorbij aan de Haidersee (Lago di Muta) richting Sluderno (Schluderns) en Spondigna (Spondinig). Hier slaan we rechtsaf richting Prato allo Stelvio (weg nr. SS38).

Eenmaal door dit kleine dorpje maken we ons op voor de bijzonder klim naar Passo dello Stelvio (Stilfser Joch) - in het begin nog rustig door de bossen, maar vanaf Trafoi volgen al snel de haarspeldbochten: in totaal 48 stuks - vaak krappe :) Voor elke liefhebber van (auto-)rijden is dit een "must-do"! Bij Hotel Franzenhöhe heb je mooi zicht op het laatste stuk van deze indrukwekkende bergweg.

Eenmaal bij de pasovergang (op een hoogte van 2757m) zeker even uitstappen! Een paar leuke uitstapjes:

- Een korte wandeling (wel pittig omhoog) naar Piz de las Trais Linguas (Dreisprachenspitze) (2843m) met de daarbij gelegen Rifugio Garibaldi, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de Ortler (-groep) en de bergweg.
- Met de bergbaan maar (zomerskigebied) Monte Livrio (3174m) om aldaar van het uitzicht te genieten.

Vanaf de Stelvio gaan we vervolgens verder. In eerste instantie nog een stukje over dezelfde weg, maar al snel volgt de afslag naar de Umbrail Pass (2506m, weg nr. 559) en de grensovergang naar Zwitserland. Over een rustige maar nog smallere (en zelfs deels onverharde!) weg dalen we naar Santa Maria Val Müstair. In het dorp komen we uit op de hoofdweg (weg nr. 28) en gaan hier links richting Zernez.

Door het mooie Münstertal (Val Müstair) rijden we richting de Ofen Pass (Fuorn Pass, 2149m.) en bereiken vervolgens Zernez. In het dorp komen we vanzelf bij een kruispunt; hier gaan we rechts en volgen weg nr. 27 richting Scuol. We rijden daarna over een slingerende weg dwars door het bijzondere Unterengadin.

In het kleine gehucht Martina (Martinsbrück) buigen van de doorgaande weg af, gaan de rivier de Inn over, duiken Oostenrijk in en volgen weg nr. 185 omhoog naar Norbertshöhe (1461m, in principe óók een bergpas!). Vanaf hier is het een korte rit naar de 5e bergpas van deze rit; Passo di Resia (Reschenpass, 1504m). In Nauders gaan we over op weg nr. 180 en volgen de borden naar Reschenpass - dit is tevens weer de grensovergang naar Italië en de directe weg naar ons beginpunt Reschensee met de bekende kerktoren in het water.